کد خبر: ۲۳۷۳۹

دستاورد تحقیقاتی میگوی عاری از لکه سفید، تجاری نشد/ خبری از واکسن وایت‌اسپات نیست

بزرگ‌ترین عاملی که باعث شده است میگوهای تولیدشده در کشورمان بیش از گذشته درگیر بیماری لکه‌سفید باشند، نبود مولدان مقاوم و عاری از بیماری لکه‌سفید است که تولیدکنندگان را ناگزیر کرده نسل هشتم مولدان را استفاده کنند.

مدیر یکی از سایت‌های پرورشی میگوی گمیشان استان گلستان در گفتگو با خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: بروز بیماری لکه‌سفید چند سالی است در کشور وجود دارد و در سال جاری دو دلیل می‌تواند کاهش تولید را رقم بزند.

«امیدرضا اصغری» افزود: در حال حاضر افول قیمت میگو در بازارهای جهانی یکی از دلایلی است که باعث شده تعداد تولیدکنندگان میگو در کشور کاهش پیدا کند و علاوه بر آن، بروز بیماری لکه‌سفید نیز مزید بر علت شده و باعث شده است که نتوانیم به آمار 22 هزار تنی سال گذشته نزدیک شویم.

وی خاطرنشان کرد: بیماری لکه‌سفید میگو در بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد و موضوعی است که تمامی تولیدکنندگان این بخش با آن روبه‌رو هستند و تولیدکنندگان ایرانی نیز عقب‌تر از سایر کشورها نیستند.

اصغری ادامه داد: سیاست تولید در کنار بیماری چند سالی است توسط سازمان دامپزشکی کشور ابلاغ شده است، اما یکی از مباحثی که می‌تواند تولیدی موفق را رقم بزند، افزایش تعداد مولدان مقاوم به بیماری یا مولدان عاری از بیماری است که متأسفانه کشور در این دو مقوله دارای ضعف است.

زمان به ثمر نشستن تولید تجاری مولدان میگوی مقاوم و عاری از ویروس بود

کارشناس آبزیان و تولیدکننده میگو در گلستان تصریح کرد: باید از سال‌های گذشته تیم تحقیقاتی شیلات در زمینه‌های فوق اقداماتی را به انجام می‌رساند تا در سال جاری شاهد به بار نشستن آن بودیم؛ یعنی می‌توانستیم واحدهای تجاری تولید مولدان عاری از بیماری را در کشور داشته باشیم.

وی یادآور شد: مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور اعلام کرده است که توانسته میگوی SPF و عاری از ویروس تولید کند، اما این امر در حد تحقیقات باقی مانده و هنوز تجاری‌سازی آن در حد انبوه انجام نشده است.

اصغری تأکید کرد: مولدان عاری از بیماری از سال‌های گذشته به کشور وارد شده است و اکنون نسل هشتم خود را می‌گذراند و طبیعی است که تفرق ژنتیکی در آنها رخ داده باشد و بدین‌ترتیب شاهد افزایش بیماری لکه‌سفید در کشور باشیم.

وی اظهار داشت: در حال حاضر تمامی آب‌های استان خوزستان به ویروس لکه‌سفید میگو آلوده است، اما تولیدکنندگان با رعایت برخی موازین اقدام به تولید می‌کنند.

اصغری همچنین گفت: نمی‌توان از وجود چنین ویروسی فرار کرد، همان‌گونه که باید در محیط شهری که سرماخوردگی در آن رواج دارد، خود را مصون از بیماری کنیم.

وی در ادامه افزود: پرورش‌دهندگان میگو نیز مجبور هستند با شرایط فوق خود را وفق داده و تولیدی مناسب داشته باشند، اما بزرگ‌ترین مشکل، تأمین مولدان بوده که لازم است یا مراکز تکثیر بتوانند مولدان عاری از ویروس یا مقاوم تولید کرده و در حد انبوه در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند، یا آنکه اجازه واردات از کشورهای پاک را بدهند.

ریشه‌کنی بیماری لکه‌سفید میگو معنا ندارد

مدیر یکی از سایت‌های پرورشی میگوی گمیشان استان گلستان خاطرنشان کرد: بحث ریشه‌کنی در زمینه لکه‌سفید میگو مطرود است و باید به‌دنبال تولید باشیم، حتی در کنار بیماری!

اصغری ادامه داد: برخی شرکت‌های تولیدکننده ادعای تولید واکسن وایت‌اسپات را کرده‌اند، اما در عرصه تولید خبری از چنین واکسنی نیست.

وی تصریح کرد: میگوهای تولیدشده در استان گلستان در حال حاضر در دوسوم مزارع برداشت شده‌اند و مابقی نیز در روزهای آینده برداشت می‌شود.

اصغری یادآور شد: بیماری لکه‌سفید میگو در حال حاضر در سایت‌های پرورشی جنوب کشور وجود دارد و استان گلستان از وجود این بیماری پاک است؛ هرچند که تولیدکنندگان ناگزیر هستند مولدان خود را از استان‌های جنوبی تهیه کنند.

گفتنی است، امیدرضا اصغری پیش از این در سمت مدیرکل میگو و آبزیان دریایی و پرورشی در سازمان شیلات بود و پس از 33 سال فعالیت در این سمت، در حال حاضر مدیریت شرکت کاسپین کیان پاد که سایت پرورشی میگوی گمیشان استان گلستان است را دارا بود.

 

 

نظر شما
ادامه