کد خبر: ۲۳۹۴۳

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با اشاره به تامین صد درصد نیاز کشور به سرم‌های درمانی ضد مارگزیدگی و عقرب زدگی در این موسسه گفت: کشور ایران پس از مکزیک بیشترین میزان گزش توسط جانوران زهردار را به خود اختصاص داده، اما با تولید آنتی سرم‌های درمانی موسسه رازی میزان تلفات در کشورمان کمتر از 10 نفر است.

به گزارش ایسنا، «دکتر حمید کهرام» در بازدید شهردار کرج از این موسسه به بخشی از دستاوردهای این مرکز استراتژیک اشاره کرد و گفت: موسسه رازی با بیش از 91 سال قدمت، قدیمی‌ترین و از معتبرترین مراکز علمی، تحقیقاتی و تولیدی کشور است و بیش از 85 محصول استراتژیک دارویی و واکسن در طیف پزشکی و دامپزشکی تولید می‌کند.

وی افزود: این مجموعه در فضایی به وسعت 110 هکتار دارای فعالیت‌های تحقیقاتی، علمی، آموزشی و تولیدی است و علاوه بر سایر خدمات تولیدی و تحقیقاتی در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو تربیت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه موسسه رازی هفت واکسن از 9 واکسن مهم مصرف انسانی و 90 درصد واکسن‌های مصرف دام کشور را تامین می‌کند، افزود: در بخش طیور نیز توانایی و ظرفیت تامین تمام نیاز کشور در این موسسه وجود دارد.

کهرام با اشاره به اینکه با تلاش محققان این موسسه بیش از 15 سال است که بیماری فلج اطفال در کشورمان ریشه کن شده است، تصریح کرد: واکسن فلج اطفال از حساس‌ترین واکسن‌های دنیا به شمار می‌آید و تولید این واکسن در موسسه رازی سبب شده این بیماری در کشور در 15 سال اخیر ریشه کن شود.

رئیس موسسه رازی با اشاره به دیگر موفقیت‌های این موسسه در زمینه تولید واکسن گفت: واکسن‌های نیوکاسل کلون و نیوکاسل مقاوم به گرما از دستاوردهای جدید موسسه است که با این تولیدات از خروج میزان قابل توجهی ارز از کشور جلوگیری می شود.

کهرام با اشاره به اینکه موسسه رازی صد درصد سرم‌های درمانی ضد مارگزیدگی و عقرب زدگی مورد نیاز بازار داخلی را تامین کرده و این فرآورده‌ها را در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: با تولید آنتی سرم‌های درمانی موسسه رازی میزان تلفات ناشی از گزش توسط جانوران زهردار در کشورمان کمتر از 10 نفر است.

به گفته رئیس موسسه رازی، عدم دسترسی بیماران به مراکز درمانی، بیماران خاص و ضعف سیستم دفاعی بدن بویژه در کودکان از جمله عوامل به صفر نرسیدن آمار مرگ ناشی از گزش جانوران سمی در کشورمان است.

 

 

نظر شما
ادامه