کد خبر: ۲۳۹۹

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی یزد ، کرمانشاه و خراسان رضوی

 

مدیر کل دامپزشکی استان یزد اعلام کرد:

کنترل بیماری تب برفکی در استان / رفع ممنوعیت ورود دام به مقصد کشتارگاه‌ها


مدیرکل دامپزشکی استان یزد از کنترل بیماری تب برفکی در استان و رفع ممنوعیت ورود دام به مقصد کشتارگاه‌های استان خبر داد.
دکتر علی اکبر حدادزاده گفت: بیماری تب برفکی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های دامی در سطح کشور است که خوشبختانه برای انسان مخاطره انگیز نیست.
وی گفت: علت حساسیت اخیر در مورد بیماری تب برفکی در کشور بروز سویه جدید تب برفکی به نام هندی بود که به منظور مقابله سریع و ضربتی با این بیماری اقدامات مناسبی از جمله کنترل تردد دام در استان و همچنین واکسیناسیون بیش از 200 هزار راس دام در کمتر از 20 روز صورت گرفته است.
دکتر حدادزاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر وضعیت استان از نظر تب برفکی عادی است و با توجه به اقدامات انجام شده از دو هفته گذشته تاکنون هیچ گزارشی از بروز بیماری تب برفکی در سطح استان نداشته ایم.
وی در مورد وضعیت دام در استان نیز اضافه کرد: به خاطر حساسیت موضوع و اعلام ممنوعیت تردد دام توسط مسئولین کشور، این موضوع تاحدودی نوسانات در بازار گوشت نیز شده بود که خوشبختانه در حال حاضر چند روزی است که با برداشته شدن این ممنوعیت سفارشات دام به طور مرتب و با نظارت دامپزشکی صورت گرفته و دام مورد نیاز وارد استان می شود و کشتارگاه های دام نیز برای فعالیت خود هیچ مشکلی را ندارند.
مدیر کل دامپزشکی استان یزد در پایان نیز راجع به سلامت گوشت عرضه شده در سطح استان، تصریح کرد: ما به مردم اطمینان خاطر می‌دهیم که کلیه دام‌هایی که در کشتارگاه‌ها تحت نظارت و کنترل دامپزشکی کشتار می‌شوند، هیچ مشکلی ندارند و علامت مشخصه گوشتی را که مردم می توانند با خیال راحت تهیه نمایند، مهر بهداشتی دامپزشکی روی لاشه است.

 

----------------------------------

 

استاندار کرمانشاه: دامپزشکی تامین کننده غذای سالم جامعه است
 
استاندار کرمانشاه در حاشیه برگزاری هشتمین نمایشگاه دستاوردها و توانمندی های جهاد کشاورزی ، ضمن بازدید بازدید از غرفه دامپزشکی استان کرمانشاه گفت : انسان سالم به غذایی سالم نیاز دارد و غذای سالم میسر نمی شود مگر با وجود دستگاه هایی که بر تولیدات سالم نظارت و قدرت اجرا دارند و یکی از آن دستگاه ها دامپزشکی است .

مهندس دادوش هاشمی  دسترسی مردم به مواد پروتئینی سالم را از وظایف دامپزشکی دانست و از آن به عنوان نقش کلیدی و اساسی دامپزشکی یاد کرد و افزود : در حال حاضر دامپزشکی استان خوب کار می کند و ما از عملکرد این اداره راضی هستیم و امیدواریم این مسئله قوت وحدت بیشتری پیدا کند تا انشاءا.. دام نا سالم در استان نداشته باشیم .

وی در پایان افزود : با توجه به اینکه برخی از بیماری ها از طریق دام به انسان منتقل می شود و برخی دیگر بین انسان و دام مشترک است، دامپزشکی این نقش مهم را دارد که محیط را سالم تر کند .

 در ادامه این بازدید مهندس روئین تن رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز گفت : بهداشت دام بسیار مهم است و این مسئله از وظایف دامپزشکی است که دام را از بدو تولد تا رسیدن به چرخه ی مصرف از نظر بیماری ها و آفات دامی تحت کنترل و نظارت داشته باشد.

وی ادامه داد : نقش دامپزشکی در افزایش تولید محصولات کشاورزی40 درصد است ، به این معنی که اگر دام مریض نشود سطح تولیدات کشاورزی ما اضافه خواهد شد .

روئین تن ضمن اشاره به بیماری های مشترک بین انسان و دام خاطر نشان کرد : محصولاتی نظیر شیر ،ماست ، کره ، پنیر ، گوشت ، ماهی و مرغ از آن دسته تولیداتی هستند که اگر روی آن کنترل صورت نگیرد به سهولت آلوده به میکروب و بیماری شده و به راحتی به انسان منتقل می شود .

وی در پایان گفت: نقش دامپزشکی از نقش پزشکی در سلامتی انسان بسیار مهم تر است، به واسطه اینکه انسان هر روز چندین وعده غذا مصرف می کند که محصولات دامی هم جزو آن  می باشد و خوشبختانه دامپزشکی استان کرمانشاه بسیار خوب کار کرده و توانسته است بیماری ها را تحت کنترل خود در آورد و ریشه کن کند و اکنون از نظر سلامت دام ، جزو استان های خوب هستیم .

 

---------------------------------


رئیس اداره دارو و درمان دامپزشکی خراسان رضوی:
ارتقای توان تشخیصی دامپزشکی‌ کنترل بهتر بیماری‌ها را در پی دارد


رئیس اداره دارو، درمان و آزمایشگاه‌های اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: ارتقای توان تشخیصی ادارات دامپزشکی و تجهیز آزمایشگاه‌های دامپزشکی به امکانات مورد نیاز، کنترل بیماری‌های دامی را به همراه دارد.

ناصر ازغدی اظهار داشت: با توجه به رویکرد دامپزشکی کشور برای بهره‌مندی از آخرین و به‌روزترین روش‌های تشخیص بیماری‌ها در آزمایشگاه‌ها، کارشناسان این اداره کل موفق شدند تا در آخرین اقدام، بیماری نیوکاسل را از طریق روش مولکولی (PCR) در آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی استان تشخیص دهند.
وی گفت: تا قبل از این بیماری یادشده از طریق سرمی و تشخیص آنتی‌بادی ممکن بود که این مورد علاوه بر اینکه زمان بیشتری نیاز داشت، سبب می‌شد تا تشخیص بیماری در اسرع وقت انجام نشده است، بنابراین در صورت بروز کانون نیوکاسل، گسترش آن نیز ممکن شود اما بهره‌مندی از روش تشخیص مولکولی، ضمن برطرف کردن این نقص سبب صرفه‌جویی در هزینه‌ها نیز شده و از قابلیت دیگر این روش می‌توان به توانایی تفریق سویه استفاده شده در واکسن از سویه بیماری‌زای نیوکاسل یاد کرد.
ازغدی خاطرنشان کرد: عامل بیماری یک نوع ویروس است، در شرایط مساعد بین پرندگان به سرعت منتشر می‌شود و زمینه بروز تلفات گسترده را فراهم می‌آورد.
وی با اشاره به سیاست‌های سازمان دامپزشکی کشور در اجرایی کردن فرامین مقام معظم رهبری در مورد اصل 44 یادآور شد: تاکنون بسیاری از فعالیت‌های دامپزشکی در استان به بخش خصوصی واگذار شده و در زمینه آزمایشگاه‌های دامپزشکی نیز با اجرای این مهم تاکنون 9 باب آزمایشگاه تشخیص دامپزشکی به بهره برداری رسیده است.
رئیس اداره دارو، درمان و آزمایشگاه‌های اداره کل دامپزشکی استان با اشاره به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بخش خصوصی دامپزشکی استان گفت: تاکنون 262 مرکز بخش خصوصی دامپزشکی در خراسان رضوی به بهره‌برداری رسیده که شامل ‌117 مرکز درمانی، 61 مرکز مایه‌کوبی، 9 آزمایشگاه و ارائه پروانه اشتغال به کار برای 75 مسئول فنی داروخانه دامی است.
وی با اشاره به وجود 15 آزمایشگاه دامپزشکی در بخش دولتی استان یادآور شد: نتیجه واگذاری امور آزمایشگاهی به بخش غیردولتی، افزایش 19 درصدی فعالیت‌های این بخش در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن بوده است و در مقابل کاهش حجم فعالیت‌های آزمایشگاه‌ها در بخش دولتی به میزان 16 درصد در سال 88 نسبت به سال 87 است.
ازغدی جمع کل عملیات آزمایشگاهی دامپزشکی را در سال گذشته برای بخش‌های دولتی و خصوصی به ترتیب 186 هزار و 300 و 56 هزار و 900 نمونه دانست.

 

 

نظر شما
ادامه