کد خبر: ۲۴۰۹۸

در پایشی که در گاوداری های سنتی، خودروهای حمل شیر، مراکز جمع آوری و مقصد ورودی کارخانجات استان انجام می شود، سم آفلاتوکسین تاکنون دیده نشده است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه «خراسان شمالی» مبنی بر این که نظارت ها بر تولید فرآورده های دامی در دامداری های سنتی که بیشتر از نان خشک استفاده می کنند، چگونه است، استفاده از نان خشک را به عنوان خوراک دام با صراحت رد می کند و می گوید: با توجه به گران و نقدی شدن یارانه نان، دیگر از نان خشک برای تغذیه دام ها استفاده چندانی نمی شود.

«دکتر رمضانی» می افزاید: البته در دامداری های روستایی و برخی دامداری های سنتی این امر اجتناب ناپذیر است، زیرا دام با زندگی روستایی عجین شده است.

وی بر نظارت دقیق بر خوراک دام از نظر نداشتن سم، فلزات سنگین و قارچ ها تاکید و عنوان می کند: با این وجود در برخی از روستاها ممکن است خوراک دام آلوده باشد و برای جلوگیری از تغذیه دام با چنین خوراک هایی کلاس های آموزشی مختلفی در این زمینه برگزار کرده ایم، اما نیروی کافی برای آموزش همه نداریم. وی 16 درصد مراکز دامی استان را دامداری های صنعتی، ذکر و استفاده از نان خشک را برای تغذیه دام ممنوع اعلام می کند؛ زیرا دارای سم آفلاتوکسین است که باعث سرطان در انسان می شود.

این مقام مسئول به نبود فلزات سنگین و سموم مختلف در فرآورده های دامی استان اشاره می کند و می گوید: در بررسی های انجام شده از واحدهای دامداری صنعتی و حتی سنتی روستایی هیچ گونه باقیمانده دارویی، فلزات سنگین و سموم در این فرآورده ها یافت نشد؛ این درحالی است که باقی مانده سموم یا داروها در فرآورده های دامی دارای یک حد مجاز است که فرآورده های دامی استان همین حد مجاز را نیز نداشت. به گفته وی در زمان گذشته که نان ارزان بود، این اتفاق می افتاد اما اکنون با گران شدن نان دیگر این اتفاق کمتر می افتد.

دکتر رمضانی در پاسخ به این سوال که آیا سم آفلاتوکسین با روش استریلیزه شدن از بین می رود، پاسخ منفی می دهد و می گوید: سم ها به دلیل داشتن ترکیبات خاص در اثر حرارت از بین نمی روند.

وی به پایش فصلی شیر در استان نیز اشاره می کند و ادامه می دهد: در هر فصل، پایش شیر انجام می شود؛ به گونه ای که در پایشی که در گاوداری های سنتی، خودروهای حمل شیر، مراکز جمع آوری و مقصد ورودی کارخانجات استان انجام می شود، سم آفلاتوکسین تاکنون دیده نشده است و از این بابت هیچ گونه نگرانی نداریم.

 

 

نظر شما
ادامه