کد خبر: ۲۴۴۳۹

معاون دانشکده علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت خلخال گفت: مصوبه های گوناگون درباره جمع آوری و اتلاف سگ های ولگرد موجب افزایش این حیوانات ناقل بیماری در این شهرستان شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «پرویز وکیلی» روز پنجشنبه در جلسه کمیته اتلاف سگ های ولگرد و حیوانات موذی افزود: در سال های اخیر مصوبه های دولتی مختلفی از جمله جایگزینی روش های زنده گیری، جمع آوری، سالم سازی و ایجاد مرکز نگهداری سگ های ولگرد به شهرداری ها ابلاغ شده، ولی به دلیل نبود اعتبار، بسیاری از آنها عملی نشده و همین امرسبب افزایش سگ های ولگرد در این شهرستان همراه با اضافه شدن تعداد گزیدگی شهروندان توسط این حیوان ها شده است.

وی اظهار کرد: هر سال بطور میانگین بیش از 500 نفر در خلخال مورد حمله سگ های ولگرد و گزش آنها قرار می گیرند که با توجه به بالا بودن هزینه درمان و تزریق واکسن هاری، هزینه ایجاد مرکز نگهداری سگ ها و سالم سازی آنها به مراتب پایین تر از هزینه های درمان خواهد بود.

«دکتر سعیدی» رییس شبکه دامپزشکی شهرستان خلخال نیز از کاهش اعتبار مربوط به واکسیناسیون سگ های خانگی خبر داده و گفت: در حالی که سال گذشته یک هزار دوز واکسن همراه با قلاده در اختیار این اداره قرار گرفته بود، این تعداد امسال با 80 درصد کاهش به 200 دوز و بدون قلاده کاهش یافته است.

وی افزود: واکسن هاری یک ساله بوده و قلاده دور گردن سگ نشانگر سالم بودن این حیوان از نظر هاری است.

«صباح الدین برزگر» معاون شهردار خلخال نیز در این جلسه ابلاغ مصوبه های جدید از مرکز را از علت های افزایش سگ های ولگرد در این شهر برشمرد و گفت: بر اساس تبصره 15 قانون ماده 55، زنده گیری و ایجاد مرکز سالم سازی سگ های ولگرد جایگزین روش های قبلی شلیک تیر در کشور شده و با تامین اعتبار لازم، شهرداری اقدام به استفاده از روش های جدید خواهد کرد.

وی اضافه کرد: با توجه به افزایش روزافزون این حیوان ها در محیط های شهری، تا زمان اجرایی شدن روش های جدید شهرداری به ناچار از روش قدیمی شلیک تیر برای اتلاف سگ های ولگرد و یا بی پناه استفاده خواهد کرد.

در این جلسه «جابر قربان زاده» معاون فرماندارخلخال نیز با اشاره به افزایش روزافزون سگ های ولگرد در محیط های شهری و روستایی خلخال، از گزش 15 نفر از اهالی روستای طولش از توابع بخش مرکزی این شهرستان توسط سگ های ولگرد خبر داد و خواستار اقدام در زمینه اتلاف آنها شد.

 

 

نظر شما
ادامه