کد خبر: ۲۸۱۲۶
bora+ghasemi 13 تاسیس بانک ایده‌های پژوهشی حوزه بیوتکنولوژی در پژوهشکده زیستی دانشگاه فردوسی

رییس پژوهشکده فناوری زیستی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: پژوهشکده فناوری زیستی با بیش از هشت سال سابقه فعالیت یکی از ۶ پژوهشکده فعالی است که در راستای اهداف پژوهشی دانشگاه و تولید محصولات مورد نیاز جامعه حرکت می‌کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر دهقانی» دانشیار گروه آموزشی علوم پایه دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به فعالیت‌های پژوهشکده فناوری زیستی اظهار کرد: پژوهشکده فناوری زیستی در سال ۸۶ تاسیس و در زمینه سلول‌های بنیادی و تراریخته‌سازی، تولید پروتئین‌های نوترکیب صنعتی، توسعه روش‌های درمانی نوین و تحقیق و توسعه واکسن‌های مبتنی بر تکنولوژی‌های نوین فعالیت می‌کند.

وی توسعه دانش‌بنیان حوزه فناوری زیستی کشور با توجه خاص به فعالیتهای معطوف به محصول، تحقیق و توسعه و ایفای نقش موثر در زمینه تولیدات دارویی، واکسن و فرآورده‌های نوترکیب بیوتکنولوژی، تحقیق و توسعه و ایفای نقش موثر در زمینه تشخیص‌های مولکولی بیماری‌ها، کاربرد و ابداع روش‌های نوین درمانی، هم‌افزایی فعالیت‌های پژوهشی متخصصین حوزه بیوتکنولوژی در دانشگاه فردوسی مشهد، تعیین ماموریت‌های تقاضامحور متخصصین حوزه بیوتکنولوژی در دانشگاه فردوسی مشهد، فراهم کردن زیرساخت‌های پژوهشی در زمینه بیوتکنولوژی را از ضرورت‌های ایجاد پژوهشکده فناوری زیستی دانست.

دکتر دهقانی ادامه داد: چهار گروه پژوهشی شامل بیوتکنولوژی دامپزشکی، بیوتکنولوژی سلول‌های بنیادی و رویانی، بیوتکنولوژی کشاورزی و بیوتکنولوژی سلولی مولکولی در این پژوهشکده فعالیت دارند.

وی در توضیح فعالیت هر کدام از گروه‌های پژوهشی عنوان کرد: طراحی و توسعه نسل جدید واکسن‌ها در گروه بیوتکنولوژی دامپزشکی، ویرایش ژنومیک و ایجاد حیوانات مدل و استفاده از پتانسیل سلول‌های بنیادی و رویانی در تولید پروتئین‌های نوترکیب با ساختار پیچیده در گروه بیوتکنولوژی سلول‌های بنیادی و رویانی، تولید محصولات نوترکیب در سیستم‌های مختلف تولیدی در گروه بیوتکنولوژی کشاورزی و مهندسی و تولید پروتئین‌ها و داروهای نوترکیب و توسعه روش‌های نوین درمانی در گروه بیوتکنولوژی سلولی مولکولی انجام می‌شود.

دکتر دهقانی ۲۶ عضو هیأت علمی، دو سایت، پنج آزمایشگاه و دو بانک سلولی و بانک DNA را از امکانات این پژوهشکده دانست و اظهار کرد: انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی، شرکت داروسازی ثامن، شرکت داروسازی پارس تک رخ و شرکت کارخانجات دارو پخش از فعالیت‌های این پژوهشکده در سال‌های اخیر بوده است.

وی ارائه ۱۶۰ مقاله، انتشار سه کتاب، ۹ ثبت اختراع، ۱۳۰ پایان‌نامه، اجرای ۳۰ طرح و انعقاد پنج تفاهم‌نامه را از دستاوردهای پژوهشی این پژوهشکده عنوان کرد و یادآور شد: منبع درآمد پژوهشکده از طریق پروژه‌های تقاضامحور و صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران و بانک DNA است.

رییس پژوهشکده فناوری زیستی با اشاره به اینکه بانک سلولی پژوهشکده اولین بانک سلولی شمال شرق کشور است، خاطرنشان کرد: ارائه خدمات تخصصی و امکانات آزمایشگاهی تخصصی از امکانات این پژوهشکده است.

وی با بیان اینکه آیین‌نامه مدیریت اجرایی پژوهشکده فناوری زیستی دانشگاه در دست تدوین است، گفت: جذب نیروهای جدید فعال پژوهشی، افزایش کیفیت در فعالیت برون‌ده پژوهشی، راه‌اندازی خوشه‌های تحقیقاتی و جذب بودجه‌های برون دانشگاهی از مواردی است که در آیین‌نامه لحاظ خواهد شد.

دکتر دهقانی، راه‌اندازی برنامه تکنیکال منتورشیپ، تاسیس بانک ایده‌های پژوهشی در زمینه بیوتکنولوژی، راه‌اندازی برنامه‌های کارآموزی آزمایشگاهی تابستانه دانشجویان کارشناسی، همکاری نزدیک با سه انجمن علمی دانشجویی بیوتکنولوژی دانشکده‌های دامپزشکی، علوم و کشاورزی، شناسایی ظرفیت‌های بیوتکنولوژی استان، راه‌اندازی صندوق خیریه پژوهش در علوم زیستی، بررسی امکان راه‌اندازی دوره‌های دکترای پژوهش محور در زمینه‌های مختلف بیوتکنولوژی را از مهمترین برنامه‌های در دست اقدام این پژوهشکده معرفی کرد.

بر اساس این گزارش، دانشگاه فردوسی مشهد علاوه بر ۶ پژوهشکده فعال، دارای دو مرکز پژوهشی، دو گروه و ۳۹ هسته پژوهشی است.
 
نظر شما
ادامه