کد خبر: ۲۸۲۱۲
 

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان گلستان، در این  دوره که «دکتر عزیزیان» مسئول مبارزه با بیماری هاری دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی سازمان دامپزشکی کشور به عنوان مدرس حضور داشتند، آخرین دستاوردها و روش های مبارزه و کنترل بیماری هاری به اطلاع فراگیران رسانده شد .

«دکتر سیدامیر محمدهمای رضوی» مسئول آموزش اداره کل دامپزشکی استان گلستان، با بیان اینکه آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، و خراسان رضوی از پرمخاطره ترین استان ها در زمینه هاری است، افزود: بیشترین موارد گزارش شده هاری در حیوانات، مربوط به سگ و در دام های اهلی مربوط به گاو بوده است و کمترین گزارش مربوط به بز می باشد.

وی گفت: برای تشخیص قطعی بیماری هاری، آزمایش نمونه های دام مشکوک الزامی است و تائید این بیماری بایستی با تشخیص آزمایشگاهی صورت پذیرد.

وی با اشاره به اینکه دیدن حیوانات شب شکار در روز از نشانه های هاری درحیوان است، خاطرنشان کرد: در کشورهایی که بیماری بومی شده، هرگونه حیوان گزیدگی خصوصاً توسط حیوانات وحشی باید مشکوک تلقی گردد، مگر آنکه وجود هاری در حیوان توسط آزمایشگاه نفی شود. نکته مهم در درمان ضدهاری پس ازمواجهه، چون 26 درصد ویروس هاری لبپید است، شستشوی بلادرنگ زخم ها با آب وصابون به مدت 15 دقیقه و پرهیز جدی از بخیه کردن محل زخم است.

انجام پایش و واکسیناسیون سگ های صاحب دار توسط دامپزشکی همچنین دیده بانی و دیده وری اداره محیط زیست جهت مراقبت و گزارش موارد مشکوک بیماری در حیات وحش به اداره کل دامپزشکی، کنترل جمعیت سگ های ولگرد و درمان به موقع موارد سگ گزیدگی در انسان، از مهمترین راههای کنترل بیماری یاد شد.

در پایان نیز از یکی از کانون های هاری در شهرستان آق قلا بازدید به عمل آمد. 

گفتنی است در این دوره آموزشی تمامی همکاران دامپزشک از سطح استان شامل روسای ادارات ستادی، روسای شهرستانها همراه دامپزشکان شبکه های حضورداشته و از نماینده اداره بهداشت و درمان و اداره کل محیط زیست استان نیز جهت شرکت در جلسه مذکور دعوت به عمل آمد.
 
 
نظر شما
ادامه