کد خبر: ۲۸۴۹۹
 

سازمان دامپزشکی کشور بر اساس قانون مصوب سال 1350 متولی کنترل حمل و نقل دام زنده و فرآورده های خام دامی، خوراک، نهاده ها خوراک دام، دارو، واکسن و سموم دامی می باشد که برای اجرای این مسئولیت این سازمان گواهی بهداشتی حمل و نقل توسط ادارات کل دامپزشکی استان ها و  شبکه های د امپزشکی تابعه صادر می نماید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر خالد خداویردی» معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: در راستای اجرای مصوبه هیئت محترم وزیران و با هدف توسعه دولت الکترونیک با نگاه «حکومت مداری خوب با دولت الکترونیک است» سازمان دامپزشکی کشور که مسئولیت تامین بهداشت دام ، تضمین و حفظ بهداشت عمومی و سلامت مواد غذایی را عهده دار می باشد و در این مسیر بدون تردید اعمال ضوابط قرنطینه ای و امنیت زیستی یکی از مهمترین راه کارهای پیشگیری از بیماریهای دامی و متضمن امنیت غذایی است، که با طراحی سامانه یکپارچه قرنطینه دامپزشکی تمام مراحل فرآیندهای صدور مجوزهای بهداشتی صادرات، واردات، ترانزیت و حمل و نقل داخلی مذکور به صورت متمرکز در سطح کشور مدیریت و اجراء می شود.

دکتر خداویردی افزود: این امر در گرو نظارت بهداشتی مستمر بر تمام زنجیره تولید فرآورده های خام خوراکی دام از مزرعه پرورش تا سفره غذا می باشد، لذا سازمان دامپزشکی کشور در راستای انجام تکالیف قانونی مرتبط، با اعمال کنترل های لازم بر بیش از 200 هزار واحد اعم از مراکز پرورش، کارخانجات خوراک دام، کشتارگاه ها ، مراکز جمع آوری شیر ، سردخانه ها ، مراکز قطعه بندی و بسته بندی انواع فراورده های خام دامی ، اسکله ها و شناور های صیادی ، ناوگان حمل و نقل و مراکز عرضه فرآورده های دامی و نیز تدوین و اجرای برنامه ملی پایش باقیمانده های دارو ، هورمون و سموم، تلاش می کند اطمینان کافی از سلامت این فر آورده ها را با اقدامات لازم و بهبود مداوم فرآیند ها به دست آورد .

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: به منظور ارائه فرصت های یکسان برای شهروندان در فرآیندها و نهادهای مدنی و توزیع خدمات دولت بدون واسطه به مشتری و در طول شبانه روز و همچنین با اهداف ارائه خدمات بهتر و بیشتر و با هزینه کمتر و توسعه کمی و کیفی نظارت های بهداشتی و ارائه خدمات مرتبط و بصورت یکپارچه اقدامات بسیار خوبی سازمان دامپزشکی کشور در سنوات گذشته شروع کرده و یکی از این اقدامات، سامانه یکپارچه قرنطینه و امنیت زیستی می باشد.

وی تصریح کرد: این سازمان حسب مسئولیت های قانونی حدود 300 قلم کالا را تحت نظارت داشته که در شش گروه (فرآورده های خام دامی، طیور ، دام زنده ، تک سمی ،‌ زنبور عسل و نهاده های خوراک دام) تقسیم بندی شده است.
دکتر خداویردی خاطر نشان کرد: سامانه مذکور با هدف افزایش کنترل بهداشتی حمل و نقل محصولات مرتبط با سازمان دامپزشکی کشور در زمینه حمل بین استانی، واردات ، صادرات و ترانزیت راه اندازی شده و کلیه گواهی های بهداشتی بصورت رایانه ای صادر و جهت کنترل بهتر دارای کد رهگیری منحصر به فرد می باشد که در کنترل محموله های مرتبط بسیار موثر بوده است.

دکتر خداویردی گفت: این سازمان از آنجائیکه وظیفه کنترل بهداشتی صادرات ، واردات ، ترانزیت دام زنده و فرآورده های خام دامی ، خوراک و نهاده های خوراک دام ،دارو ، واکسن و مواد بیولوژیک را بعهده دارد توانسته است از طریق این سامانه در سال 1394 حدود یک میلیون گواهی بهداشتی حمل محموله های داخلی ،32 هزار گواهی صادرات ، 6 هزار گواهی ترخیص محموله های وارداتی و 3 هزار گواهی محموله های ترانزیتی از طریق سامانه آنلاین صادرو کنترل نماید.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: به منظور افزایش نظارت ها بر محموله های دام زنده ، فرآورده های خام دامی ، خوراک دام و دارو و واکسن های دامی سازمان دامپزشکی کشور در نیمه دوم سال 1394 اقدام به انعقاد تفاهم نامه با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نموده است. و اهم اقداماتی که در قالب این تفاهم نامه با همکاری فیمابین این سازمان و سازمان راهداری انجام و تحقق می یابد شامل ردیابی دام زنده و فرآورده های خام دامی ، ردیابی دارو و واکسن های دامی ، ردیابی خوراک و نهادهای دامی ،کدینگ کلیه کالا ها ی مرتبط که اشاره شد ،ردیابی کالا و انبارش کالا در سطح کشور و صدور بارنامه برای کالا های فوق جهت خودرو ها منوط به تایید بارگیری و تخلیه توسط سازمان دامپزشکی کشور می باشد .

دکتر خداویردی در ادامه گفت: بر این اساس از طریق سامانه شبکه یکپارچه قرنطینه و امنیت زیستی با سامانه صدور بارنامه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ارتباط آنلاین ایجاد شده و این امکان را فراهم کرده تا صدور بارنامه منوط به تایید یه بهداشتی حمل و نقل کالاهای مرتبط شده است. همچنین با یکپارچه سازی بانک های اطلاعاتی در آینده نزدیک امکان نظارت و کنترل هوشمند فر آیندهای اجرایی سازمان دامپزشکی کشور فراهم خواهد شد.

وی افزود: در این پروسه صاحب کالا ابتدا از یکی از شرکت های حمل درخواست خودرو می نماید شرکت حمل در صورتیکه کالا مرتبط با سیستم نظارتی سازمان دامپزشکی کشور باشد خودروهای دارای کد رهگیری دامپزشکی را جهت حمل انتخاب و معرفی نامه جهت خودرو صادر می نماید خودرو به محل بارگیری مراجعه و پس ازتایید مسئول فنی بهداشتی و بارگیری گواهی بهداشتی حمل جهت خودرو صادر می شود با صدور گواهی حمل کد رهگیری گواهی بهداشتی حمل به شرکت صادرکننده حواله بارنامه ارسال و شرکت مذکور نسبت به صدور بارنامه اقدام می نماید. در این پروسه کالاها در شرایط استاندارد حمل می شوند.

وی با اشاره به این سیستم گفت: نیروی انتظامی می تواند خودروهای حامل کالاهای مرتبط با دامپزشکی را توسط نیروهای مستقر در جاده و از طریق کنترل بار نامه و یا گواهی بهداشتی حمل به راحتی کنترل نماید و تنها با ارسال یک پیامک به شماره 30008903 ، تاییدیه گواهی و یا بارنامه دریافت کند. همچنین با استفاده از اتصال دوربین های جاده ای با سامانه نسبت به کنترل خودرو ها اقدام نموده و درصورت نداشتن بارنامه مراتب به نزدیک ترین پلیس راه اعلام تا اعمال قانون شده و از حرکت خودرو جلوگیری بعمل آید.

وی تاکید کرد: در این راستا در فاز اول راه اندازی، کلیه محموله های گوشت قرمز، مرغ و ماهی وارداتی به کشور از گمرکات استان هرمزگان این ارتباط برقرارشده و تمام بارنامه ها قبل از صدور از طریق سامانه ها کنترل می شوند و در صورت عدم تاییدیه دامپزشکی امکان صدور بارنامه وجود ندارد و در فاز دوم این طرح کلیه محموله های صادراتی ملزم به اجرای طرح مذکور خواهند شد .

دکتر خداویردی افزود: در این طرح پیش بینی شده است که کلیه کالاهای مرتبط پس از تخلیه در مقصد و کنترل محموله توسط نمایندگان مستقر این سازمان در مقاصد محموله بازدید شده وکد تایید تخلیه محموله به سازمان راهداری اعلام شده تا آن سازمان بتواند بارنامه جدید را صادر نماید.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با اجرای این طرح جهت کلیه محموله های مرتبط در سال 1395، ردیابی و رهگیری کلیه کالاهای مرتبط با این سازمان با دقت و سرعت بیشتری انجام شده و از قاچاق و یا حمل غیر مجاز اینگونه کالاها جلوگیری شود.
  
  
نظر شما
ادامه