کد خبر: ۲۸۷۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
 
 

مدیرکل دامپزشکی خوزستان از شناسایی 25 کانون بیماری 'تب برفکی' در این استان خبر داد و گفت: برای پاکسازی کامل این کانون ها از این بیماری حدود 9 میلیارد ریال نیاز است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر مصطفی کنارکوهی» با اشاره به اینکه بیماری تب برفکی در دام های بسیاری از نقاط کشور شیوع پیدا کرده اظهار کرد: 25 کانون این بیماری در خوزستان شناسایی شده که بیشتر در شمال خوزستان قرار دارد.

وی با بیان اینکه بیماری تب برفکی یکی از مهم ترین بیماری های جمعیت دامی نشخوارکنندگان به ویژه گاو و گوساله محسوب می شود، تاکید کرد: وضعیت در خوزستان بهبود پیدا کرده اما برای مایه کوبی دام ها و جلوگیری از شیوع این بیماری در فصل آینده از هم اکنون باید اقدام کرد.

کنارکوهی اضافه کرد: برای مایه کوبی دام ها 500 دوز از این واکسن نیاز داریم و برای پاکسازی خوزستان از این بیماری حدود 9 میلیارد ریال نیاز است.

به گفته وی، آماری از میزان تلفات این بیماری در دست نیست.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان همچنین گفت: با توجه به کاهش تولید واکسن تب برفکی و مشکل تامین آن، شیوع تب برفکی در خوزستان از قبل پیش بینی و نسبت به آن هشدار داده شده بود.

وی افزود: 30 درصد از واکسن مورد نیاز با همکاری استان و 30 درصد نیز از طریق مرکز تامین شد و مایه کوبی دام ها انجام شد به همین دلیل تا حدودی توانستیم از شیوع این بیماری در خوزستان جلوگیری کنیم.

کنارکوهی اضافه کرد: بارندگی مناسب و پربار شدن مراتع باعث هجوم آوردن عشایر 9 استان کشور به خوزستان شده که آلوده بودن دام های این عشایر باعث افزایش بار میکروبی و درگیر شدن دام های خوزستان شد.

وی ادامه داد: کانون های بیماری در خوزستان بخش کوچکی را تشکیل می دهند و بیشتر کانون ها مربوط به بخش عشایری به ویژه دام های سبک است.

کنارکوهی اظهار کرد: از شمال خوزستان و مسیر ایذه بیش از 80 درصد دام های عشایری مبتلا به این بیماری شده و سد ایمنی را شکسته اند و استقرار عشایر اصفهان در غیزانیه باعث شیوع بیماری تا محدوده شهرستان اهواز نیز شده است.

وی یکی از دغدغه های خوزستان را درگیر شدن حیات وحش دانست و گفت: سعی شده که به صورت حلقه ای مایه کوبی دام ها در اطراف محل زندگی حیات وحش انجام شود.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان در ادامه افزایش پوشش ایمنی در جمعیت دامی خوزستان را از وظایف این اداره عنوان کرد و افزود: با هدف مراقبت ویژه و کنترل این بیماری در امسال انجام اقداماتی از جمله جلوگیری از انتقال دام از مناطق پر خطر، مدیریت در کانون های بروز بیماری و مدیریت در مصرف واکسن موجود، سبب کاهش موارد آلودگی به این بیماری شد.

وی با بیان اینکه تامین واکسن و مایه کوبی به صورت رایگان انجام می شود، اضافه کرد: با توجه به گزارش احتمالی وقوع بیماری در برخی مناطق کشور این اداره کل بصورت ضربتی و با برنامه ریزی هدفمند اقدام به مایه کوبی بیش از 30 هزار راس گاو و گوساله و بیش از 20 هزار راس دام سبک در یک پروسه زمانی حدود 15 روزه با بکارگیری گروه های بخش دولتی و خصوصی ضد این بیماری کرد و این عملیات همچنان ادامه دارد.

به گفته وی، هم اکنون بیماری در دامداری ها و بیشتر مناطق عشایری در کنترل بوده و هرگونه تلفات کانونی و یا گزارش احتمالی بیماری پیگیری و رصد می شود.

کنارکوهی با بیان اینکه مایه کوبی ضد بیماری تب برفکی در سه مرحله بهاره، پاییزه و زمستانه انجام می شود، افزود: در هر فصل به 90 هزار دوز واکسن نیاز داریم.

بر اساس این گزارش، دامپزشکی خوزستان از مهر امسال نسبت به تامین واکسن و خطر شیوع تب برفکی و تهدید 400 هزار راس دام سنگین خوزستان هشدار داده بود.

بیماری تب برفکی یک بیماری عفونی و گاهی کشنده، بسیار واگیردار و مشترک بین انسان و حیوان است که به عنوان طاعون برای صنعت دامداری محسوب می شود. کنترل بیماری منوط به مایه کوبی، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه کردن، اعمال محدودیت در خرید و فروش و گاهی معدوم کردن دام هاست.
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
0
0
پاکسازی با 9 میلیارد ریال پول این دیگه چه صیغه ایست .آقای مدیر کل بیماری تب برفکی را با پول و واکسن های معلوم الحال نمیشه بقول شما پاکسازی کرد . بلکه برای کاهش شیوع بیماری باید تدبیر اندیشیده شود که این امر هم با توجه به بدنه رنجور سازمان دامپزشکی و عدم همکاری ارگانهای دیگر از محالات است . این سویه جدید راه را برای سویه های دیگر نیز هموار خواهد کرد و دامداران به این زودی از دست آن خلاص نخواهند شد وقت آن رسیده که از جراید و صدا و سیما حقیقت را به دامداران بگوییم چون بدون آگاهی آنها و دم زدن از پاکستزی و ریشه کنی و کتمان حقیقت کاری نمیتوان کرد .با سرمایه دامی کشور بیش از این شوخی نکنید .......................
نظر شما
ادامه