کد خبر: ۲۸۸۶۹
 

«فرهنگ نیوز» نوشت:

گزارش ها از استان خوزستان حاکی از آن است که ویروس تب برفکی به سرعت در حال انتشار در بین دام های این استان بوده اما مراکز دامپزشکی همچنان از نبود واکسن سخن می گویند.

به گزارش خبرنگار فرهنگ نیوز از خوزستان، در آستانه نوروز، و فصل بهار دامدار خوزستانی عزادار دام های خود است. این روزها، ویروس تب برفکی خسارت های بیشماری را به دامدار خوزستانی وارد کرده اما کمترین رسیدگی از سوی مسئولین صورت نمی گیرد.

در شرایطی که طبق قانون، واکسن تب برفکی می بایست بصورت مجانی تزریق شود در شهرهای اهواز، شادگان، دارخوین، کارون، دامدار و دامش حال و روز خوشی ندارند.

اهالی این مناطق می گویند طی یکماه اخیر چندین بار به مراکز دامپزشکی مراجعه کرده اند اما با پاسخ های سربالا و بی توجهی مسئولین مواجه شده اند.

یک دامدار اهل دارخوین در گفتگو با خبرنگار فرهنگ نیوز که چند ده راس دام خود را در نتیجه تب برفکی از دست داده، در این خصوص توضیح می دهد: چند بار به دامپزشکی شهرستان شادگان مراجعه کردیم. تنها توصیه دامپزشک به ما این بود که شیر دام را دوشیده و سپس جوشانده و بره ها را با شیشه شیر تغذیه کنیم بدون توجه به اینکه دامداری که بالای 500راس دام دارد، چگونه می تواند این کار را انجام دهد.

این دامدار می افزاید: وقتی از دامپزشکی شهرستان سراغ واکسن را می گیریم، سر خود را خم می کنند و می گویند واکسن نداریم اگر داشتیم، در اختیارتان قرار می دادیم. معلوم نیست واکسن تب برفکی در کجای مسیر گیر کرده است که به خوزستان نمی رسد.

خبرنگار فرهنگ نیوز در تماس با مراکز دامپزشکی استان تهران و البرز متوجه شده که این واکسن به وفور در این مراکز موجود بوده و کافی است آدرس دامداری خود را برای این مراکز ارسال کنید تا تیم دامپزشکی ضمن مراجعه به محل، و معاینه دام، تزریق واکسن را بصورت مجانی انجام دهد.

این درحالی است که مصطفی کنار کوهی، رئیس دامپزشکی استان خوزستان مدعی است که تزریق واکسن در این استان صورت گرفته اما مشاهده های میدانی حاکی از آن است که در محدوده غرب و جنوب غرب استان خوزستان از جمله شهرهای مذکور تزریق واکسن انجام نشده است.

مدیركل دامپزشكی خوزستان می گوید 25 كانون بیماری تب برفكی در استان شناسایی شده و تزرق واکسن صورت گرفته، اما دامدار خوزستانی که هر روز شاهد تلف شدن چندین راس دام خود است این حرف را تائید نمی کند.

بررسی ها حاکی از آن است که تزریق واکسن تنها در مناطق شمالی استان خوزستان انجام شده اما در شهرهای دیگر رسیدگی صورت نگرفته یا آنگونه که می بایست تلاشی در این خصوص انجام نشده است.

در اهمیت دامداری در استان خوزستان کافی است بدانیم که در خوزستان بیش از 4هزار راس گاومیش وجود داشته و تولیدات دامی آن، عمده صادرات به کشورهای همسایه را تشکیل می دهند.
 
 
نظر شما
ادامه