کد خبر: ۲۹۱۰۸
 

خبرگزاری ایسنا نوشت:

بیماری تب برفکی در ایلام معیشت دامداران را با خطری جدی مواجه کرده است.

بسیاری از خانوارهای استان مخصوصاً در مناطق روستایی و عشایری از راه دامداری امرارمعاش می‌کنند اما چند ماهی است که تب برفکی معیشت آنان را بحران‌زده کرده است.

با وجود اینکه مسئولان دامپزشکی در طول سال آمار واکسیناسیون دام‌ها علیه تب برفکی ارائه می‌دهند، اما این بیماری خیلی راحت به جان دام‌ها افتاده و گویا قصد دارد زندگی این قشر از جامعه را بحرانی کند.

یک سرپرست خانوار روستایی از بخش سیوان گفت: برای امرار معاش خانواده‌ام 40 راس گوسفند را پرورش دادم اما در طول سه ماه گذشته 15 راس از آنها تلف شده‌اند.

«حشمت» - دامدار ایلامی گفت: حدود 70 رأس بز و گوسفند داشتم و سرمایه زندگی‌ام و معیشت خانواده‌ام هم از این راه تأمین می‌شود که تب برفکی آن‌ها را به 12 رأس کاهش داده است.

وی بابیان اینکه دیگر انگیزه‌ی برای دامداری ندارم، افزود: این بیماری ضربه جبران‌ناپذیری به وضعیت اقتصادی من وارد کرده است.

«علی سلیمی» مدیرکل امور عشایری استان ایلام گفت: 9 هزار و 732 خانوار با جمعیت 60 هزار نفر در استان عشایر هستند و 11 درصد جمعیت استان عشایر تشکیل می‌دهد.

وی بابیان اینکه این عشایر دارای بیش از یک‌میلیون 400هزار رأس دام هستند، افزود: این عشایر سالانه 7 هزار 900 تن گوشت قرمز، 25 هزار تن شیر، 465 تن روغن حیوانی، یک هزار 570 تن پشم و 372 تن کشک تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.

سلیمی خاطرنشان کرد: در طول سال بین 1500 تا 200 هزار خانوار عشایر خوزستان، کرمانشاه، همدان و کردستان با 700 هزار رأس دام به مدت 5 ماه مهمان استان می‌شوند.

«جعفر رشیدی» مسئول روابط عمومی دامپزشکی ایلام در راستای وضعیت تب برفکی در استان، گفت: کوچ عشایر به استان ایلام عامل اصلی تب برفکی است و متأسفانه این بیماری تلفات زیادی به دام‌های دامداران استان وارد کرد.

وی گفت: هنوز تب برفکی در استان وجود دارد، اما کانون جدیدی مشاهده نشده است.

رشیدی با تأکید بر اینکه دام‌های آلوده به تب برفکی با کوچ بیماری را انتقال می‌دهند، تصریح کرد: بهتر است دامداران و عشایر دام‌های خود را با ماشین انتقال دهند تا از انتقال بیماری جلوگیری شود.

مسئول روابط عمومی دامپزشکی ایلام ادامه داد: از بهمن‌ماه سال گذشته تاکنون بیش از یک‌میلیون 800 هزار دام در استان علیه تب برفکی واکسینه شدند.

وی بابیان اینکه دامپزشکی هیچ خسارتی به دامداران در اثر بیماری تب برفکی پرداخت نمی‌کند، گفت: کسانی که دام خود را بیمه کردند می‌توانند با مراجعه به بیمه مذکور درخواست تأمین خسارت کنند.

رشیدی اضافه کرد: آمار دقیقی از دام‌های تلف‌شده در استان براثر تب برفکی در دست نیست، اما تلفات نسبتاً زیاد بوده است.
 
 
نظر شما
ادامه