کد خبر: ۲۹۱۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

روزنامه خراسان نوشت:

خون ریخته شده روی خاک، دل و جگر آویزان و لاشه گوسفندان ذبح شده در حالی که مگسهای فراوانی در اطراف آن به پرواز درآمده و سگهای ولگردی که به انتظار فرصتی برای استفاده از این سفره کثیف هستند، حالم را دگرگون میکند. بوی بدی در فضا پیچیده است. به اطراف نگاه میکنم؛ در یک سو تعداد زیادی گوسفند در زمینی وسیع در حال چرا هستند و در سوی دیگر، در زمینی کوچکتر که 2 آلاچیق چوبی در آن نصب شده، چند راس گوسفند در کنار چند دستگاه وانت نگهداری میشوند و چند نفر کنارشان ایستادهاند. دو نفر در حال خرید و فروش گوسفند هستند، روی گوسفندی که توان بلند شدن از زمین را ندارد، 70هزار تومان قیمت میگذارند.

در گوشهای دیگر چند نفر برسر لاشه گوسفندی که برسه پایهای در میان زمینی خاکی و کثیف آویزان شده است، ایستادهاند و مشغول پوست کردن آن هستند وپس از پوست کردن، لاشه را به داخل وانتی میاندازند و لاشه گوسفند تازه سربریده دیگری را آویزان میکنند. تا مرا میبینند که با گوشی تلفن همراه درحال عکس گرفتن هستم لاشهها را درون وانت میگذارند و محل را ترک میکنند.

جملات بالا بخشی از گزارش خراسان رضوی در تاریخ 25فروردین 94است که با عنوان «عرضه و کشتارغیر مجاز دام در روز روشن» در نزدیک روستای مقصود آباد مشهد به چاپ رسید. پس از انتشار این گزارش مسئولان دامپزشکی مشهد به همراه معاون فرماندار وقت با اکیپی ویژه به همراه نیروی انتظامی در محل حاضر شدند و لاشههای کشتار شده غیر مجاز را جمعآوری کردند.در همین بازدید که گزارش آن در 30فروردین ماه 94در خراسان رضوی به چاپ رسید رئیس دامپزشکی مشهد و معاون فرماندار وقت وعده دادند که با مشارکت فروشندگان دام، بازار دام مجازی را در همین محدوده ایجاد خواهند کرد و تا آن زمان نیز دامپزشکی برفروش دام در این منطقه نظارت خواهد داشت واز کشتار غیر مجاز دامها در این محل جلوگیری خواهد شد...

عرضه لاشه دامهای مبتلا به تب برفکی

اما امروز با گذشت یک سال از انتشار گزارشها و وعدههای داده شده،گویی در بر همان پاشنه میچرخد و تخلفات در این بازار غیر مجاز همچنان ادامه دارد. ساعت حدود 9صبح است که به سمت روستای مقصود آباد حرکت میکنیم. با پیمودن چندین کیلومتر وارد محدوده روستای مقصود آباد میشویم؛ محلی که در آن بازار غیر مجاز دام تشکیل میشود. اولین چیزی که در این میان جلب توجه میکند، پرسه زدن تعداد زیادی سگ ولگرد در زمینهای خاکی اطراف بازار است. نزدیکتر که میشویم زمین خاکی را مشاهده میکنیم که تعداد زیادی گوسفند و بز در آن قرار دارد و دلالان در حال خرید و فروش گوسفندان هستند.

وارد بازار که میشوم بوی نامطبوع بیشتری را احساس میکنم. به اطراف نگاه میکنم در چندین نقطه خون گوسفندانی را که ذبح شدهاند روی خاک مشاهده میکنم که سگهای ولگرد کنار آن ایستادهاند و یا آن را میخورند. دهان بیشتر سگها خونی است و برخی نیز تکهای از باقی ماندههای غیر قابل استفاده گوسفندان را به دهان گرفته و دیگر سگها برای سهم بردن از آن به دنبال هم میدوند.

تعداد سگهایی که در میان گوسفندان و اطراف زمین پرسه میزنندحداقل20تا25قلاده است. در گوشهای دیگر از این زمین چند نفر را میبینم که چاقو به دست در کنار خودرو پرایدی در حال پوست کردن دو لاشه گوسفند هستند. به آنها نزدیک میشوم؛ شکم یکی از گوسفندان در حالی که هنوز پوستش کنده نشده تخلیه شده و جگرو بقیه محتویات شکم لاشه کنار آن قرارداده شده است.

یکی از این افراد که در حال گذاشتن لاشه گوسفند پوست شده دیگری در داخل صندوق عقب خودرو پراید است، چاقو به دست از من و عکاس روزنامه که به طور نامحسوس در حال عکس گرفتن از ماجراست میپرسد چه میخواهید؟ خود را خریدار گوسفند معرفی میکنم و برای این که اعتمادش را جلب کنم، میگویم در صورت پیدا کردن گوسفند مورد نظرم میخواهم آن را همین جا ذبح کنم، آیا این کار را انجام میدهی؟ که پاسخش مثبت است. جگری که در کنار لاشه قراردارد پر از لکههای سیاه است و مشخص است که تازه نیست، از او سوال میکنم چرا جگر به این شکل درآمده است که پاسخ میدهد داخل شکم گوسفند زیاد مانده است.

یکی از دلالان گوسفند که میبیند در حال صحبت کردن با قصابان هستیم به ما نزدیک میشود و میگوید گوسفند میخواهید بیایید تا برایتان خریداری کنم. با او به میان دامها که تعدادی از آنها بز است میرویم؛ در حال گذر از کنار دامها هستیم که گوسفندی بد حال را مشاهده میکنم که نفس نفس میزند. از او میپرسم که این گوسفند بیمار است که با خنده میگوید نه ناخوش است ...

از او میپرسم آیا دامهایی را که تب برفکی دارند در این بازار به فروش میرسانید که پاسخ میدهد دامهایی که دچار تب برفکی میشوند شل (فلج) میشوند و دهان آنها کف میکند. این دامها را به این بازار نمیآورند و ذبحشان میکنند و شاید کنار این بازار عرضه کنند که به ما ربطی ندارد؛ به لاشههای گوسفندانی که ذبح شده اشاره میکنم و میگویم مثل آنها، که میخندد و میگوید نمیدانم به ما ربطی ندارد.

50 لاشهگوسفندسربریده

یکی از اهالی محل که نمیخواهد نامش فاش شود، به خبرنگار خراسان میگوید: با توجه به شیوع تب برفکی در برخی از مناطق استان برای سرکشی و پیگیری مسائل بهداشتی بازارغیر مجازدام مقصود آباد به این مکان آمدم. یکی دیگر از دلایل حضورم دربازار شیوع تب برفکی و سرایت آن به برخی دامهای خانگی در اطراف این بازاردر روستای مقصود آباد بود.

وی میافزاید: متاسفانه با حضور در این بازار مشاهده کردم که حدود 50 لاشه بره و میش روی خاک قرارگرفته است. شکم این لاشهها در حالی که هنوز پوست نشده بود، خالی شده بود؛ این امر نشان میدهد که مدتی قبل و حداقل یک روز قبل کشتار شده بود.

وی تصریح میکند: خریداران هر یک از این لاشهها را 50 تا 60 هزارتومان خریداری و آن را با خودروهای شخصی به شهر منتقل میکردند.

وی بابیان اینکه چرا مسئولان به این مشکل رسیدگی نمیکنند، اظهار میکند: با توجه به شیوع تب برفکی مسئولان باید برنامهریزی کنند تا در محلی مشخص لاشه هر دام تلف شدهای را به همین قیمت که در بازار غیر مجاز دام مقصود آباد خریداری میشود، از دامداران خریداری کنند تا توسط افراد سودجو وارد شهر نشده و از آن استفاده نشود.

امروزبا اعزاماکیپویژه، محلبازرسیوبامتخلفانبرخوردمیشود

در همین حال «دکتر بهروز خسروی نیا» در پاسخ به این سوال که سال گذشته در بازدید از این محل وعده نظارت دقیق و همچنین ایجاد بازاری مجاز با حضور دامپزشک در محل داده شد، اما با این وجود طبق گزارش میدانی که ازاین بازار غیر مجاز دام داشتیم، تخلفات همچنان ادامه دارد؟! میگوید: بعد از آن بازدید که معاون فرماندار وقت هم حضور داشت، مقرر شد با مشارکت دلالان دام بازار دام مقصود آباد زمینی تامین و بازاردامی مجازدر محدوده همین منطقه ایجاد شود.

وی میافزاید: دلالا ن دام این بازاربه دامپزشکی مراجعه و زمینی را برای این کار مشخص کردند ما نیز استعلاماتی را برای اداره جهاد کشاورزی و محیط زیست به آنها ارائه دادیم تا پاسخ این ادارات را برای ما بیاورند.

خسروی نیا اضافه میکند: تا آماده شدن این محل به طور موقت به آنها با حضور دامپزشک اجازه کارداده میشود تادر زمین مشخص شده ورودی مناسب، تاسیسات قرنطینه، کشتارگاه اضطراری ومحلی برای استقرار دامپزشک برای معاینه دامها ایجاد شود.

رئیس دامپزشکی مشهد میگوید: افراد سودجویی که در این بازار اقدام به ذبح و فروش غیر مجاز دام میکردند این محل را ترک کرده بودند اماگویی دوباره در این محل شروع به کشتار کردهاند که با توجه به این موضوع امروز اکیپ ویژهای برای بازرسی و برخورد با متخلفان به بازارغیرمجاز دام مقصود آباد اعزام میشود.

بازارمجاز دام ایجاد نشود، مشکلات حل نمی شود

«دکتر شهرام کرباسی» مسئول واحد نظارت بربهداشت عمومی و مواد غذایی شبکه دامپزشکی شهرستان مشهد نیز در این باره اظهار میکند: با توجه به وسعت گسترده شهر و امکاناتموجود، دامپزشکی مشهد توان پوشش شهر مشهد را ندارد و این که به روستاها نیز برویم، کاری مضاعف است.

وی میافزاید: اما با همین امکانات نظارت خوبی در مشهد انجام میشود و ازبازار دام مقصود آباد نیز حداقل دوبار در ماه و در بیشتر مواقع هفتهای یکبار بازرسی انجام میشود اما بازرسی و برخورد به تنهایی موثر نیست و تا بازار دام مجازی در این منطقه ایجاد نشود، برخی مشکلات وجود خواهد داشت.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
0
0
آدرس دقيقشو بگين كه بريم تو كار بيزينس.
نظر شما
ادامه