کد خبر: ۲۹۳۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

شیوع بیماری تب برفکی به واسطه واکسیناسیون به موقع در چهارمحال و بختیاری کنترل شده و در حال حاضر شرایط در این استان بحرانی نیست.

تب برفکی یک بیماری عفونی و دارای واگیری بالا در دام‌ها است. این بیماری، نشخوارکنندگان اهلی مانند گاو، گاومیش، گوسفند و بز و نیز نشخوارکنندگان وحشی ازجمله آهو، گوزن و گراز را مبتلا می‌کند.

تب برفکی به‌عنوان مهم‌ترین بیماری واگیر دام‌ها محسوب می‌شود و باعث مرگ‌ومیر در دام‌های جوان و بروز خسارات اقتصادی سنگین به دامداری‌ها می‌شود. ویروس عامل بیماری نسبت به شرایط محیطی و تغییرات دمایی مقاوم بوده و ماندگاری زیادی در محیط دارد به‌طوری‌که در کود حیوان حدود ۹۰ روز و در لوازم و ادوات دام‌پروری گاهی تا ۷۰ روز زنده می‌ماند.

این بیماری باعث عوارضی ازجمله ورم پستان حاد، سقط‌جنین در دام‌های آبستن و کاهش اشتها و باعث کاهش تولیدات دامی می‌شود. گاهی بروز این بیماری در دام سبب کاهش مقاومت بدن در مقابل بیماری‌ها و بروز عفونت‌های ثانویه می‌شود. شدت بیماری در دام‌های خالص و پر تولید بیشتر است.

بیماری تب برفکی در برخی استان‌های کشور از جمله خوزستان شیوع پیداکرده و خسارت‌های بسیاری برای دامداران ایجاد کرده است.

بررسی ها نشان می‌دهد این بیماری در چهارمحال و بختیاری کنترل‌شده است و نگرانی در خصوص این بیماری وجود ندارد.

یکی از دامپزشکان چهارمحال و بختیاری در خصوص بیماری تب برفکی به خبرنگار مهر گفت: بیماری تب برفکی از مهم‌ترین بیماری‌ها دام به شمار می‌رود که می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری را وارد کند.

«دکتر سید رسول موسوی» اظهار داشت: بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی است که ویروس آن می‌تواند توسط دام آلوده و یا حتی توسط باد از منطقه آلوده به مناطق دیگر انتقال پیدا کند.

وی اظهار داشت: بیشترین عامل انتقال بیماری توسط دام بیمار گزارش‌شده است.

وی افزود: انتقال بیماری می‌تواند از طریق علوفه، کارگر، ادوات دامداری و... نیز به دام سالم انتقال پیدا کند.

این دامپزشک اظهار داشت: دام‌هایی که علیه این بیماری واکسینه نشده‌اند درخطر ابتلا به این بیماری هستند و باید تلاش شود واکسن این بیماری به‌موقع به دام زده شود.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: استان چهارمحال و بختیاری دارای ۲.۵ میلیون دام سبک شامل گوسفند و بز است که حدود یک‌ و نیم میلیون از دام‌ها در سطح استان و حدود یک‌میلیون دام نیز در مرز استان با استان‌های هم‌جوار قرار دارد.

«دکتر عبدالمحمد نجاتی» عنوان کرد: از این تعداد دام حدود ۹۵۰ هزار دام در برابر بیماری تب برفکی واکسینه شده‌اند و در برابر این بیماری مقاوم هستند.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: اکیپ‌های از دامپزشکی استان برای واکسیناسیون دام‌ها به استان‌های هم‌جوار اعزام‌شده است تا با واکسیناسیون دام های استان در این استان ها از ورود سویه جدید بیماری تب برفکی به استان جلوگیری کنند.

وی اظهار داشت: ۷۶ هزار دام سنگین در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که بیش از ۲۶ هزار دام سنگین در برابر سویه جدید بیماری تب برفکی واکسیناسیون شده‌اند.

وی با اشاره به اتخاذ تمهیدات ویژه برای جلوگیری از ورود این بیماری به استان، یادآور شد: این بیماری در استان کنترل‌شده است و جای نگرانی وجود ندارد.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: بیماری تب برفکی می‌توان خسارت‌های اقتصادی جبران‌ناپذیری به یک دامداری وارد کند.

وی اظهار داشت: دامداران باید نسبت به واکسیناسیون به‌موقع دام‌های خود اهمیت ویژه بدهند و واکسن تب برفکی را به‌موقع به دام‌های خود تزریق کنند تا دام‌ها در برابر این بیماری مقاوم شوند.

نجاتی تأکید کرد: این بیماری، بیماری مشترک بین دام و انسان نیست و جای نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: دامدارانی که علائم تب، لنگش، ریزش بزاق دهان، زخم و کم‌خوراکی را در دام خود مشاهده کردند سریعاً با دامپزشک و یا کارشناسان دامپزشکی تماس بگیرند.
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک 83
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
0
0
با سلام
چند نکته:
با1- با مصاحبه کردن این بیماری کنترل نخواهد شد.
2-صادق باشیم و واقعیت ها را بگوییم
3- این بیماری جز بیماریهای زئونوز و مشترک است این چندمین بار است که دکتر نجاتی می فرمایند"این بیماری، بیماری مشترک بین دام و انسان نیست و جای نگرانی در این خصوص وجود ندارد." رجوع شود به لینک زیر از همین وبسایت:
http://www.hakimemehr.ir/fa/news/2144/%D8%AA%D8%A8-%D8%A8%D8%B1%D9%81%DA%A9%DB%8C-%DB%8C%DA%A9-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D8%B4%D8%AA%D8%B1%DA%A9-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%AD%DB%8C%D9%88%D8%A7%D9%86
نظر شما
ادامه