کد خبر: ۲۹۵۰۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
 

 «دکتر شهرام موحدی» مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان در برنامه زنده اجتماعی- انتقادی بازتاب که از سیمای مرکز استانی پخش شد شرکت نمود و در خصوص بیماری تب برفکی به سوالات و ابهامات مجری و کارشناس مدعو پاسخ داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان، برنامه «بازتاب» یکی از برنامه های اجتماعی- انتقادی است که بصورت زنده و با حضور مسئولین ادارات مختلف، براساس مسائل روز استان طراحی گردیده است. در این برنامه سعی می گردد تا مسئولین را در خصوص مباحث مطرح شده به چالش بکشند و جهت رفع نواقص، پیگیر مسائل و مشکلات روز مردم شریف استان باشند. مهمان این هفته برنامه، مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان بود، که در خصوص مشکلات بوجود آمده برای دامداران، در اثر بیماری تب برفکی، به سوالات مجری و کارشناس مدعو پاسخ داد.

در ابتدای این برنامه مجری سوالی در خصوص بیماری تب برفکی پرسید که دکتر موحدی در پاسخ گفت: بیماری تب برفکی یکی از بیماری های ویروسی بسیار واگیردار است که در صورت عدم رعایت الزامات بهداشتی، باعث وارد آمدن خسارات اقتصادی فراوانی به صنعت دامپروری می شود. همچنین این نکته قابل ذکر است که این بیماری بومی کشور بوده لذا هر ساله چندین فاز واکسیناسیون علیه این بیماری انجام می گیرد که باعث شده این بیماری به صورت عادی تحت کنترل باشد.

در ادامه گزارشی از دامداران که در خصوص درگیری و تلفات پیش آمده در بیماری تب برفکی همچنین کمبود واکسن اعتراضاتی داشتند، که دکتر موحدی در خصوص این گزارش پاسخ داد: بیماری تب برفکی این دوره در اثر سویه جدید ویروس که دراثر تغییر ژنتیکی بوجود آمده ایجاد شده که تلفات بوجود آمده ناشی از حدت بیماری منتج از ویروس جدید است، که بخصوص دام های جوان را از پا در می آورد، همچنین این نکته قابل توجه است که ساخت و تولید واکسن جدید زمان بر می باشد.

وی در پاسخ به سوال مجری در خصوص عدم واردات واکسن گفت: واردات و توزیع واکسن توسط سازمان دامپزشکی کشور هم اکنون به میزان مناسب صورت گرفته است.

در ادامه دکتر موحدی در خصوص دفن لاشه های تلف شده و جابجایی دام ها از مناطق مختلف توضیح داد که: در جلسه کارگروه مدیریت بحران تقسیم وظایفی صورت گرفت که دفن لاشه های دام های تلف شده بر عهده شهرداری ها، شورای روستاها و... می باشد که مکانی را جهت دفن این لاشه ها مشخص کنند. همچنین در خصوص جابجایی دام ها نیروی انتظامی مسئول کنترل جابجایی دام ها بود که به صورت گسترده در این خصوص با دامپزشکی همکاری های لازم را انجام داده است.

مدیرکل دامپزشکی استان در خصوص اقدامات انجام شده برای پیشگیری از این بیماری گفت: که هفت هزار ساعت نفر آموزش در سال گذشته فقط در خصوص بیماری تب برفکی انجام پذیرفت، بیش از 50 هزار پیامک در خصوص نکات بهداشتی جهت پیشگیری از این بیماری به بهره برداران ارسال گردیده است، ببش از دو میلیون نوبت سر واکسیناسیون علیه این بیماری صورت گرفته، که فقط بیش از 127 هزار نوبت سر واکسیناسیون فقط در ایام تعطیلات نوروز صورت گرفته است. و این نکته را باید مدنظر قرار داد که با این اقداماتی که صورت گرفت باعث گردید تا بیماری تب برفکی که واگیری نزدیک به صددرصدی دارد، در این دوره کنترل شود و تلفات که اکثراً در دامداری های سنتی مشاهده شده در دام سبک زیر دو دهم درصد و در دام سنگین نزدیک یک دهم درصد بوده است.

دکتر موحدی بعنوان آخرین نکته به شهروندان در خصوص خرید گوشت و شیر خاطر نشان کرد: خرید گوشت از مراکز مجاز، که لاشه ها دارای مهر و لیبل کشتارگار را عرضه می کنند مورد تایید این اداره کل است، همچنین به شهروندان توصیه می شود شیرهای پاستوریزه جهت مصرف خانوارها تهیه نمایند و از خرید شیرهای فله ای تا حد امکان خودداری نمایند.

در این برنامه دکتر نیلی بعنوان کارشناس در برنامه حضور داشت که مواردی همچون آموزش دامداران، اقدام سریع در واکسیناسیون و... را مطرح نمود که مدیرکل پاسخ های مناسبی ارائه داد. همچنین وی پیشنهاد تاسیس یک مرکز تحقیقاتی و تولید واکسن در خصوص بیماری تب برفکی در استان اصفهان را داد که مورد استقبال قرار گرفت.

 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
نا شناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
0
0
همه چی آرومه. ماچقدر خوشبختیم
ناشناس
|
Germany
|
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
0
0
واقعا ایشان به جای می رسد . این خط این نشان
جمعی از دامدارن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
0
0
از اقای دکتر غلامی به سبب مدیریت خوب شبکه دامپزشکی اصفهان سپاسگزاریم
نظر شما
ادامه