کد خبر: ۲۹۷۵۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
 

اولین جلسه شورای هماهنگی ادارت بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان استان ها در سال جاری، امروز 21 اردیبهشت ماه با حضور رییس سازمان دامپزشکی کشور، معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران و جمعی از مسئولین ستادی و استانی در سالن جلسات سازمان دامپزشکی برگزار شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر مهدی خلج» رییس سازمان دامپزشکی کشور ضمن تبریک اعیاد شعبانیه اظهار داشت: از شتابزدگی بپرهیزیم ولی باید با انسجام و تعامل در تمام دستگاه ها برای تحقق اقتصاد مقاومتی شتابان حرکت کرد.

وی با اشاره به اینکه تنها سازمان دامپزشکی کشور و سازمان شیلات ایران در نظارت بر تولید بهداشتی آبزیان نقش دارند، افزود: با تعامل، هم افزایی و احترام به قوانین و مقررات که مرز بین وظایف را به روشنی مشخص کرده است می توان به افزایش تولید آبزیان در بستر بهداشتی که منطبق بر اقتصاد مقاومتی است رسید.

رییس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه گفت: تجارب ملی و بین المللی نشان داده که تولید اصولی باید از جاذبه مصرف، قدرت رقابت و همچنین رعایت الزامات تولید، اصول بهداشتی و سازگاری با ضوابط زیست محیطی برخوردار باشد.

وی ادامه داد: از دیگر ارکان تولید بهداشتی می توان به آب سالم، ساختار تولید، هماهنگی گونه با شرایط محیطی، خوراک بهداشتی و مناسب، استفاده از دارو، واکسن و مواد بیولوژیک مطمئن اشاره کرد.

دکتر خلج بیان کرد: رعایت اصول بهداشتی در تولید آبزیان می تواند از انتشار عوامل بیماری زا به مزارع دیگر جلوگیری کرده و باعث افزایش تولید در کشور شود.

دکتر خلج با شاره به پرورش ماهی در قفس به عنوان سیاست کلان وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: مطالعه و آموزش در این حوزه و خبره شدن در این صنعت و نیز استفاده از تجربیات کشورهای موفق در این کار با توجه به موقعیت و سواحل کشورمان می تواند ما را در تولید و پرورش آبزیان به موفقیت برساند.

در ادامه جلسه «دکتر قاسم رضائیان زاده» معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور اظهار داشت: اهداف کلان دامپزشکی کشور بر اساس برنامه ششم توسعه نظارت بر بهداشت وامنیت غذایی در دام، طیور و آبزیان است که مسئولیت این بخش بر عهده سازمان دامپزشکی کشور است.

وی ادامه داد: در این راستا با برنامه ریزی و بروز رسانی دستورالعمل ها در زمینه پایش و کنترل بیماری های اگزوتیک و آندمیک که تقدیم استان ها شده، انتظار می رود این فرآیند با جدیت دنبال شود.

وی با تاکید بر لزوم همکاری فی ما بین سازمان دامپزشکی کشور، سازمان شیلات ایران و تشکل های بخش خصوصی بیان کرد: اگر ما طبق قانون و مقررات با هم همکاری و هم افزایی داشته باشیم، می توانیم به نتایج مطلوب و مورد انتظار در افزایش تولید سالم و بهداشتی در حوزه آبزیان امیدوار باشیم.

در ادامه جلسه «مهندس عبدالحی» معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران گفت: تعامل خوبی در دولت جدید بین سازمان شیلات ایران و سازمان دامپزشکی کشور بوجود آمده است.

وی با اشاره به وضعیت تولید آبزیان کشور در مقایسه با کشورهای منطقه گفت: در سال گذشته 400 هزار تن تولید آبزیان داشتیم و ایران در منطقه دارای رتبه اول در تولید آبزیان است.

عبدالحی تصریح کرد: ایران در خاورمیانه نیز پس از مصر دارای رتبه دوم در تولید آبزیان است.

وی تاکید کرد: با توجه به تاکید سازمان  جهانی غذا و کشاورزی "FAO "  بر روی آبزیان به عنوان تامین و امنیت غذایی در آینده جهان است و سرانه مصرف آبزیان در کشورمان پایین بوده است ولی 14 کیلوگرم در سال اقتصاد مقاومتی تعیین شده است.

وی با اشاره به رعایت بهداشت در پرورش آبزیان ادامه داد: بیماری "VHS " و وارد آمدن خسارات زیاد برای پرورش دهندگان موجب شد توجه تولید کننده را به رعایت موازین بهداشتی بیشتر کرد.

در ادامه این نشست روسای ادارات بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان استان ها به ارائه مسائل و مشکلات بهداشتی مرتبط با حوزه پرورش آبزیان با مسئولین سازمان دامپزشکی پرداختند.

 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کارشناس
|
Iraq
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
0
0
ابزیان هرمزگان که نیست
کارشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
0
1
سلام
من هم در جلسه مذکور شرکت داشتم و گوش جان سپردیم به خاطرات حضرات از سفرهای متعدد خارجی به کشورهای اروپایی من جمله بلژیک و دانمارک!
تمام سنگینی امورات اجرایی بر دوش کارشناسان استان ها است و اساتید محترمه و محترم مشغول جهان گردی هستند و با ارائه برنامه های نصف و نیمه که از محضر علمای اسکاندیناوی خوشه چیده اند روزگار را به خوبی و خوشی سپری می کنند.
از مدیریت محترم حکیم مهر هم از بابت درج این کامنت سپاسگزار خواهم بود.
محمدl
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
0
0
سفرهای خارجی مال از ما بهتران است عزیزم. قرار نیست نصیب من وتو شود !!!!!!
نظر شما
ادامه