کد خبر: ۳۰۲۱۶
تعداد نظرات: ۹ نظر
 
 

رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی از اقدام سازمان دامپزشکی کشور برای واردات واکسن بروسلوز از خارج از کشور انتقاد کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر حمید کهرام» رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی ضمن انتقاد از اقدام اخیر سازمان دامپزشکی مبنی بر واردات واکسن تب مالت از سایر کشورها افزود: علی رغم ظرفیت چشم گیر تولید داخلی واکسن بروسلوز تا سقف بیش از 30 میلیون دوز طی سال متاسفانه این بار خبرها از واردات همین واکسن توسط سازمان دامپزشکی از کشورهای خارجی در سال اقتصاد مقاومتی و تحمیل هزینه‌های بیشتر به کشور و تضعیف تولید داخل حکایت می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه بر خلاف برخی ادعاهای سازمان دامپزشکی مبنی بر کیفیت پایین واکسن های تولید داخل و یا ضعف این واکسن‌ها در مقاومت با تب مالت، گفت: طی 10 سال اخیر موسسه سرم سازی رازی تنها تامین کننده واکسن حیاتی بروسلوز با قیمتی بسیار کمتر از مشابه خارجی در کشور بوده ولی امسال برخی با ادعای زیر سوال بردن کیفیت و قدرت مقاومت این تولیدات قصد واردات و تامین آن را از خارج دارند.
تنها وجه تمایز واکسن بروسلوز رازی با مشابه خارجی: تاریخ انقضای واکسن خارجی یک سال و نوع ایرانی 4 ماه است

رییس موسسه سرم سازی رازی با توضیح اینکه تنها وجه تمایز تولید داخلی واکسن بروسلوز با مشابه خارجی آن تنها در مدت زمان ماندگاری است، تصریح کرد: تاریخ انقضای نوع خارجی از بدو تولید نزدیک به یک سال و عمر قفسه‌ای نوع ایرانی 4 ماه است که امسال نیز با برنامه های ویژه رازی، درصدد ارتقاء مدت ماندگاری واکسن هستیم که به زودی این مهم نیز محقق می‌شود در غیر این صورت تمام موارد دیگر دقیقا همانند مشابه خارجی و با همان کیفیت است و از سوی دیگر نیز تولید و تحویل آن به سازمان دامپزشکی در بازده زمانی مختلفی انجام می‌گیرد که تقریبا در هر دوره بلافاصله پس از اتمام تولید ، محصولات به این سازمان تحویل داده می‌شود.

کهرام با بیان اینکه مساله کمبود یا کیفیت نیست، اظهار داشت: اگر بحث کیفیت است پس چرا تا کنون سازمان دامپزشکی گزارشی از سقط جنین، مرگ دام، بی اثری و یا قدرت مقاومت پایین واکسن بروسلوز تولید داخلی ارائه نکرده؟ درحالیکه در طول سالهای اخیر همین واکسن های تولید داخل منجر به کنترل تب مالت و جلوگیری از شیوع آن در بین دامها شده است.

 

 
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
0
0
فکر میکنم از واردات واکسن بروسلوز بیش از 6 ماه گذشته است، فکر نمیکنید این واکنش خیلی دیرهنگام است؟ تا حالا درگیر کجا بودید؟
پاسخ ها
....
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
اخیرا یکی از معاونت های سازمان دامپزشکی در این زمینه [مصاحبه] نمودند، این مصاحبه هم در جهت پاسخ گویی به شبهات مطروحه در آن خبر است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
1
0
جناب دكتر گرامي و عزيز
اولا بدون هماهنگي و رضايت با توليد كننده اين كار واردات تاكنون شدني نبوده است.
ثانيا واكسن اسپانيايي قبلا وارد شده و در شبكه كشوري توزيع شده است ،حالا چرا بايد بعنوان متوالي واكسن كشور واكنش نشان دهيد.
ثانيا وعده داده بوديد خط توليد فرمانتوري واكسنهاي بروسلوز را راه اندازي كنيد.ولي بعد گذشت زمان مناسب ظاهرا خبري از توليد فرمانتوري هيچكدام از فراورده ها ي بروسلوز نيست.حتي از فرمانتوراش هم.يعني نه تنها آش نيست كاسه اش هم فعلا موجود نيست
ثالثا وعده داده بوديد كه پايداري واكسن گوسفندي به يك سال مي رسانيد.تاكنون كه كه وعده و عيد داده شده و از توليد نيمه صنعتي يا انبوه خبري نيست!
رابعا عدم انطباقهاي بخش كه به قوت خود همچنان باقي است.(جدا سازي تشخيص و آزمايشگاه رفرانس از توليد)-.....
خامسا تحقيقات جديد بخش هم كه در ابهام است.
...............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
0
0
(امیری همچنین با اشاره به واردات واکسن های تب مالت از دیگر کشورها اظهار داشت: متاسفانه زمان ماندگاری واکسن های تب مالت تولید داخل از لحظه تولید تا انقضا تنها 4 ماه و حتی کمتر است، درحالیکه واکسن های وارداتی علاوه بر داشتن کیفیت بالاتر، حداقل دارای یک سال ماندگاری در یخچال هستند..) دکتر کهرام واقعا از مصاحبه های شما متاسفم بیشتر ........................ می باشد تا علمی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
0
0
.......................... ری لیبل کردن واکسن های آنترو توکسمی تاریخ گذشته در ......... جریانش چیست ؟ لطفا توضیح دهید ؟
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
0
0
سلام علیکم
ادعا علمی و فنی سبک سیاق خودش را دارد. اگر سازمان ادعا کند که واکسن خارجی بهتر است، بایستی مستندات ارائه دهد و اگر موسسه ادعا کند همینطور. یعنی باید مستندات ارائه کند. روی هوا که نمی شود ادعا کرد.
ولی نکته قابل تامل در این خبر اینست که چطور موسسه و سازمانی که دهها سال این واکسن را تولید و بیماری را کنترل نموده است حالا بعد از دهها سال بایستی بیایند و از کیفیت زیر سوال رفته واکسن بگویند. مدیر هوشیار نبایستی اجازه بدهد که این مسائل در سطح رسانه ها مطرح و پاسخ دهد بلکه بایستی در جلسات فنی کار را پیگیری کندف مگر اینکه کار از کار کذشته باشد و این آخرین تیر ترکش مانده باشد که از پشت تریبون و سایت های مجازی بخواهیم به حل مشکلات لاینحل!!!! بپردازیم و البته که این شدنی نیست.
دکتر اس
|
Afghanistan
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
0
1
شک نکنید زمان ماندگاری واکسن تب مالت تولید داخل از لحظه تولید تا انقضا تنها 2 ماه و حتی کمتر است،
و هیچ مرجع بی طرفی تا امروزکیفیت واکسن تب مالت تولیدموسسه رازی را تایید نکزده است و موسسه رازی شهامت ندارد که محصولات خود را به یک آرمایشگاه مرجغ بین المللی ارسال کند جالبتر اینجاست حتی اکسن تب مالت تولیدموسسه رازی در سازمان دامپزشکی کشور ثبت نشده است و نباید مصرف شود
پاسخ ها
دکتر ق
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۸
ممنون از اطلاعاتتون دکتر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
0
0
سلام، بهتر نبود شما به عنوان رییس مؤسسه بعد گذشت این همه روز، اظهار نظر دیر هنگام نمی کردید،چرا که خود کرده را تدبیر نیست.این اظهارات اخیر یعنی اینکه جایگاه مؤسسه آنقدر پایین آمده که سازمان بی توجه به نظر آن بعد 53 سال دومین محموله واکسن بروسلوز گوسفندی را وارد کشور کرده
این عذر بدتر از گناه است.چرا یکبار از خودتان نپرسیدید کجا بی تدبیری کردید که شیوع بروسلوز به گفته مسولین وزارت بهداشت کشور سه برابر شد،واکسن وارد شد،پایداری واکسن در عمل هیچ تغییری نکرد،خطوط تولید همچنان به روش دستی است و از تولید فرمانتوری که وعده دادید خبری نیست،آیا فکر نمی کنید وقتی قانون هیات امنا مؤسسه و مدیریت خدمات کشوری را در انتصاب سرپرست بخش مثل آب خوردن نقض می کنید. و اهمیت مراکز علمی کشور را نادیده میگیرید کار مردم را به دانشجوی ترم اول که هم باید درس بخواند وهم به امور کشور بپردازد می سپارید. باید فکر این روزها راهم میکردید.جناب دکتر بنظر می رسد تبلیغات نابه هنگام گاهی نه تنها مفید نیست که بسیار مخرب هم میتواند باشد. بی جهت نیست که بزرگان ما گفتند .........................................
نظر شما
ادامه