کد خبر: ۳۰۳۶۵
خبرگزاری فارس: افزایش ابتلا به تب مالت در دام‌های عشایر همدان کذب است
 

مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت:‌ افزایش ابتلای دام‌های عشایر همدان به بیماری تب مالت شایعه است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، با انتشار اخباری مبنی بر افزایش بیماری تب مالت در بین دام‌های عشایر استان همدان، به سراغ مسؤول مربوطه رفتیم تا نظر او را جویا شویم.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه این خبر شایعه‌‌ای بیش نیست، اظهار کرد: آمار ابتلا در استان نسبت به سال‌های قبل کاهش داشته است.

«دکتر محمودرضا رسولی» ادامه داد: طبق بررسی دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 94 نسبت به سال 93 میزان موارد تب مالت در عشایر از 47 به 20 مورد رسیده است.

وی با بیان اینکه با توجه به اقدامات پیشگیرانه میزان ابتلا به این بیماری کمتر شده است، افزود: سال گذشته یک میلیون و 207 هزار واکسیناسیون تب مالت انجام دادیم که نسبت به سال 89 چهار برابر شده و در این چند سال 5 میلیون و 300 هزار واکسیناسیون انجام داده‌ایم.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه میزان شیوع این بیماری در 93، 91 درصد هزار نفر بوده که در سال گذشته 70 در صدهزار نفر عنوان شده است، خاطرنشان کرد: سال گذشته در دامداری‌های صنعتی استان حتی یک مورد مبتلا به بیماری بروسلوز نداشتیم که این نشان می‌دهد شیر صنعتی استان سالم است.

وی با بیان اینکه امسال برنامه‌های بهتری برای عشایر داریم، افزود: انجام واکیسناسیون از نوع بهتر و نیز انجام این عمل با حضور در استان‌های لرستان و خوزستان به دلیل اینکه دام‌ها در یک‌جا جمع هستند، در برنامه قرار دارد.

رسولی با توصیه به افراد در استفاده از لبنیات پاستوریزه و خودداری از مصرف مواد غیر بهداشتی گفت: مردم از مصرف فرآورده هایی که از شیر خام جوشانده و پاستوریزه نشده تهیه شده، خودداری کنند و اگر شیر خام مصرف می‌کنند حتماً آن را بجوشانند.

وی با اشاره به برنامه‌های در دست اقدام، از انجام واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی، بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (پی.پی.آر) و آبله خبر داد و افزود: بعد از اتمام انجام واکسیناسیون علیه این بیماری‌ها، واکسیناسیون بیماری بروسلوز آغاز خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان در پایان خواستار همکاری دامداران با اکیپ‌های دامپزشکی در این زمینه شد.
 
 
نظر شما
ادامه