کد خبر: ۳۱۲۰

حکیم مهر -  مدیرکل دفتر تکثیر و پرورش میگو و آبزیان دریایی شیلات ایران با اشاره به اینکه مزارع پرورش میگوی آبادان تحت تدابیر شدید امنیتی ترددی قرار گرفته است، ادامه داد: امسال بعد از مهار بیماری لکه سفید در روزهای اولیه شروع این بیماری، مزارع تحت مدیریت‌های بهینه قرار گرفته به طوری که در چند روز گذشته هیچ گونه اعلام درگیری و تلفات از هیچ یک از مزارع گزارش نشده است.

امیدرضا اصغری با بیان اینکه سازمان دامپزشکی مسئول کنترل و بهداشت بیماری‌ها در مزارع پرورش میگو است، ادامه داد: سازمان شیلات ایران موظف است که همکاری مناسب و دقیق و هماهنگی لازم را با این سازمان داشته باشد ولی در نهایت کنترل و مبارزه با بیماری‌ها جزو وظایف ذاتی سازمان دامپزشکی کرد.

وی با اشاره به اینکه سازمان شیلات ایران قبل از ذخیره سازی میگو از سازمان دامپزشکی کسب اجازه می‌ کند، افزود: در گذشته قبل از ذخیره سازی میگو این هماهنگی با سازمان دامپزشکی صورت نمی‌گرفت به همین دلیل با مشکلاتی رو به رو می‌شدیم ولی امسال با هماهنگی مناسبی که با سازمان دامپزشکی داشتیم توانستیم این مشکل را برطرف کرده و با هماهنگی این سازمان اقدام به ذخیره سازی میگو در مزارع کردیم.

اصغری با اشاره به اینکه در برخی استان‌ها همچون استان بوشهر هماهنگی بین دامپزشکی و شیلات بسیار مطلوب است، ادامه داد: در برخی استان‌ها همچون استان خوزستان این هماهنگی‌ها ضعیف است.

وی با بیان اینکه این انتظار از سازمان دامپزشکی وجود دارد که در زمان بروز بیماری لکه سفید به سرعت وارد صحنه شود، تصریح کرد: به دلیل اینکه مقابله با این بیماری طی 24 تا 48 ساعت اول از اهمیت بسیاری برخوردار است امسال با بروز این بیماری در سایت‌های آبادان با وجود اینکه مقابله با این بیماری وظیفه اصلی سازمان شیلات نبود ولی با استفاده از اعتبارات فعالیت‌های دیگر سازمان شیلات، به منهدم کردن مزارع آلوده پرداختیم تا بیماری توسعه پیدا نکند ولی سازمان دامپزشکی زمانی وارد صحنه شد که کاری قابل انجام نبود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه امسال شیلات خود کانون شروع بیماری را منهدم کرد، افزود: همکاران دامپزشکی نیز با تاخیر وارد شده و بقیه کار کنترل را انجام دادند.

مدیرکل تکثیر و پرورش میگو و آبزیان دریایی شیلات ایران با اشاره به اینکه سرعت و شدت واگیر این بیماری بسیار بالاست، افزود: اگر بتوان این بیماری را در کانون کنترل کرد از گسترش آن بسیار جلوگیری می شود که خوشبختانه در حال حاضر با انجام اقدامات سریع توسط شیلات علائم بیماری وجود ندارد وبرای اولین بار توانستیم در سطح مزارع محدود پرورش میگو بیماری‌ را کنترل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: امسال بالغ بر 200 هکتار سطح زیرکشت میگو در استان خوزستان داشتیم که از این مقدار کمتر از 10 درصد به بیماری لکه سفید آلوده شده است.

اصغری با اشاره به اینکه شیوع بیماری را از قبل در بوشهر و سیستان و بلوچستان نیز داشتیم گفت: در استان بوشهر با وجود شیوع این بیماری در گذشته با مدیریت بهینه‌ای که انجام شد خوشبختانه در حال حاضر پرورش دهندگان میگو با قدرت به کار خود ادامه داده‌اند و هماهنگی مناسبی بین سازمان‌های ذی‌ربط وجود دارد و طی سال های گذشته با مشکل مواجه نشده‌ایم ضمن اینکه در سیستان و بلوچستان نیز امسال سال دومی است که بعد از بروز بیماری تولید بدون هیچ مشکلی انجام می‌شود.

اوبا بیان اینکه در خوزستان مقداری شرایط متفاوت است، افزود: برخی موارد در خوزستان به مسائلی که ریشه درتاریخ گذشته پرورش دهندگان دارد باز می‌گردد که باید این قضیه بعد از اجرایی شدن کامل مصوبه دولت به یک نقطه مناسب برسد تا پرورش دهندگان واقعی را با رقبت خود در صحنه تولید داشته باشیم.

اصغری در ادامه با بیان اینکه گونه وانامی گونه مقاوم به لکه سفید نیست، اظهار کرد: در کشور دو سویه اصلاح شده از گونه وانامی تحت عنوان spf و spr داریم که مولدین یا جمعیت اولیه عاری از هر بیماری برای ذخیره سازی میگو را spf می‌نامند که قرار است در کشور یک مرکز مولد سازی spf را بوجود آوریم تا بتوانیم مولدین عاری از بیماری را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه گله دیگری از میگو تحت عنوان spr که می‌تواند مقاوم به بیماری شود نیز در کشور وجود دارد، افزود: اگر روی میگوی سفید هندی کار کنیم spr آن قابل تولید کردن است که با قرار دادن آن گونه در شرایط مختلف می‌توانند مقاومت‌های مختلف در آن بوجود آورید تا به یک بیماری مقاوم شوند.

نظر شما
ادامه