کد خبر: ۳۱۲۵۲
 

شركت مرغك، از شرکت های تابعه سازمان اقتصادي كوثر كه با بيش از 35 سال فعاليت در زمينه پرورش گله اجداد و مادر تخمگذار، بزرگترين توليدكننده جوجه يكروزه مادر تخمگذار در كشور است و حدود 60% از جوجه يكروزه تخمگذار تجارتي را توليد مي‌نماید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری دانشجو، اين شركت با دارا بودن بزرگترين فارم اجداد تخمگذار كشور، نماينده انحصاري نژاد Hy-Line در ايران است كه علاوه بر فروش جوجه يكروزه تخمگذار در كشور، جوجههاي توليدي خود را به ساير كشورها به ويژه كشورهاي همجوار صادر ميكند.

یک فارم پرورش اجداد تخمگذار، 8 فارم مادر تخمگذار و 4 كارخانه جوجه‌كشي با ظرفيت 16 ميليون جوجه يكروزه تخمگذار تجارتي در اين شركت فعاليت مينمايند كه نقش به سزايي در صنعت مرغ تخمگذار و ايجاد اشتغال مولد دارند.

با عنايت به نقش و جايگاه اين شركت در صنعت مرغ تخمگذار كشور و با توجه به استقرار تعداد 3 فارم پرورش مرغ مادر و دو كارخانه جوجه‌كشي در استان البرز و با عنايت به تأكيدات مقام معظم رهبري در خصوص پيگيري سياست‌هاي مرتبط با اقتصاد مقاومتي، موضوع احداث واحدهاي جديد با استفاده از تكنولوژي پيشرفته و بكارگيري تجهيزات مدرن در دستور كار شركت مرغك قرار داد كه در همين رابطه اين شركت با استفاده از تسهيلات بانك كشاورزي موفق به احداث بزرگترين كارخانه جوجه‌كشي خاورميانه با استفاده از آخرین تکنولوژی روز دنیا به ظرفيت 40 ميليون قطعه در آبيك قزوين گرديد.

کلیه مطالعات و طراحی کارخانه جدید توسط کارشناسان این شرکت انجام شده و عملیات اجرایی پروژه در آبان سال 92 با زیر بنای شش هزار مترمربع در منطقه آبیک واقع در استان قزوین آغاز گردید که مطابق برنامه‏ی زمانبندی پروژه (CPM) در فروردین 95 به بهره‏برداری رسید.

اين کارخانه دارای 40 دستگاه سِتِر و 14 دستگاه هچر می‏باشد و در نوع خود بزرگترین کارخانه جوجه‏کشی تخمگذار در خاورمیانه می‏باشد. دستگاه‏های جوجه‏کشی از شرکت پیترسایم (Petersime) بلژیک خریداری شده که مشخصات دستگاه‏های مزبور به شرح زیر است:

 

دستگاه‏ها از پیشرفته‏‌ترین ماشین‏های جوجه کشی بوده و قادرند نیازهای حیاتی جنین را پایش و تأمین نمایند. این دستگاه‏ها علاوه بر سنسورهای حرارت، رطوبت و Co2 ، به سیستم‏های Ovo Scan جهت اسکن جنین و تنظیم اتوماتیک دما، Weight Loss System برای توزین اتوماتیک و تنظیم رطوبت دستگاه، Synchro-Hatch برای یکنواختی بیشتر جوجه‏ها و 8 دستگاه هواساز اختصاصی Air Handling Unit تجهیز شده‏‌اند.

همچنین این کارخانه مجهز به سیستم اتوماسیون جوجه‏کشی شامل تجهیزات تخلیه جوجه شمارشگر اتوماتیک جوجه، اسپری واکسن و دستگاه شستشوی سبدهای هچری از شرکت Innovatec هلند می‏باشد.

علاوه بر این به منظور جلوگیری از بروز صدمات فیزیکی و کاهش ضایعات در زمان ترانسفر تخم مرغ‏ها از سینی‏های سِتِر به سبدهای هچر از دستگاه‏های اتوماتیک استفاده می‏گردد.

به جهت جلوگیری از آلودگی‏های زیست محیطی در امحاء ضایعات جوجه‏کشی که شامل پوسته‏های تخم مرغ و تخم مرغ‏های هچ نشده و جوجه خروس‏ها می‏باشد کارخانه پخت و بازیافت ضایعات نیز در کنار جوجه‏کشی احداث گردیده که دارای 6 دستگاه پخت مدل RBK2000 می‏باشد.

با توجه به محدودیت منابع آبی، در طراحی کارخانه سیستم تصفیه خانه مرکزی لحاظ گردیده تا فاضلاب کارخانه پس از تصفیه در آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار گیرد.

 
نظر شما
ادامه