کد خبر: ۳۱۳۷۸
 
 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فیروزه (واقع در استان خراسان رضوی) از ابتلای یک راس بز به بیماری هاری در روستای کفکی از توابع این شهرستان خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی فیروزه، «دکتر طاهری» گفت: طی تماس تلفنی یکی از اهالی روستای کفکی این شهرستان مبنی بر دیوانه شدن یک راس بز، اکیپ مبارزه با بیماری های شبکه به محل اعزام و پس از بررسی های صورت گرفته مشکوک به بیماری هاری شده و نمونه برداری لازم انجام و با تایید آزمایشگاه بیماری هاری مثبت اعلام شد.

وی خاطر نشان کرد: بیماری هاری بیماری ویروسی و یکی از مهمترین بیماری های مشترک بین انسان و حیوان است که پستانداران می توانند به آن مبتلا شوند که به دو شکل خشمگین یا دیوانه وار که حیوان عصبی می شود و شکل فلجی که حیوان فلج و آرام شده و در یک گوشه پناه می گیرد، بروز می نماید.

دکتر طاهری افزود: سگ و سایر حیوانات گوشتخوار که مبتلا به بیماری می شوند ویروس هاری را همراه ترشحات بزاقی به بیرون دفع می کنند و در بیشتر موارد این ویروس از طریق گزش حیوان هار، وارد بدن انسان یا دام های اهلی می‌شود، اساس پیشگیری و کنترل بیماری هاری را در واکسیناسیون و کنترل بیماری در حیات وحش، سگ های بدون صاحب و سگ های صاحبدار عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تعداد 250 قلاده سگ صاحبدار واکسن هاری دریافت کرده اند و تعداد 150 قلاده سگ بدون صاحب با همکاری شهرداری فیروزه و به روش مرگ آرام معدوم شده اند، گفت: واکسیناسیون سگ های صاحبدار روستای مذکور و روستاهای اطراف کانون بیماری آغاز شده و همزمان کلاس آموزشی بیماری هاری در این روستا برگزار شد.

 
 
نظر شما
ادامه