کد خبر: ۳۱۵۶۳
 
 

رئیس بیمارستان دامپزشکی ایلام گفت: این بیمارستان برای اینکه مردم در عید روز قربان و هنگام ذبح احشام از سلامت لاشه قربانی مطمئن شوند، همگام با بازرسان اداره کل دامپزشکی استان آماده بازرسی و تایید سلامت لاشه دام قربانی شهروندان است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ذاکرنیوز، «دکتر محمود رشنوادی» اظهار کرد: با توجه به فرا رسیدن عید قربان و ذبح احشام قربانی از سوی مردم، این افراد باید در خرید دام از سلامت حیوان اطمینان داشته باشند.

وی افزود: به علت ازدیاد و وفور بیماری های مشترک انسان و دام که به سهولت نیز این بیماری ها از دام به انسان منتقل می شود، باید مردم در خرید دام سالم دقت نظر کافی داشته باشند.

رشنوادی یادآور شد: بیمارستان دامپزشکی استان ایلام با استفاده از کادری مجرب و متبحر در محل بیمارستان برای حفظ سلامت شهروندان و انتقال نیافتن بیماری های مشترک انسان و دام در روزهای منتهی به عید قربان و در این روز که مردم اقدام به خرید و ذبح دام می کنند، آماده خدمات رسانی به شهروندان است.

وی افزود: این بیمارستان روبروی فرودگاه شهدای ایلام واقع شده و به صورت شبانه روز در زمینه بازرسی دام زنده، لاشه دام زبح شده، مشاوره و مواردی که به سلامت دام و فرد مصرف کننده مرتبط است، خدمات رسانی می کند.
وی گفت: سال گذشته با مراجعه برخی از شهروندان برای تعیین سلامت احشام قربانی و با بررسی دام زنده یا لاشه قسمت های مریض و ناسالم دام ضبط و معدوم و در مواردی نیز کل دام از چرخه مصرف خارج شد.

به مناسبت عید قربان و ذبح احشام توسط مردم، 28 گروه ناظر شامل 14 گروه ثابت و 14 گروه سیار از سوی اداره کل دامپزشکی استان ایلام بر ذبح شرعی و بهداشتی دام روز عید قربان در مناطق مختلف این استان نظارت می کنند.

بیش از 800 نوع عامل بیماری زای مشترک بین انسان و دام وجود دارد که بیشتر از طریق تماس با دام بیمار و فرآورده های خام دامی آلوده از جمله گوشت، قابل انتقال به انسان است.

بیماری های خطرناکی نظیر بروسلوز، هاری، کزاز، سل، سالمونلوز، شاربن و بیماری های نوظهوری مانند جنون گاوی و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، بیماری های انگلی مانند کیست هیداتیک، سارکوسیست، انگل های پوستی و جلدی، انواع قارچ ها از جمله مهمترین بیماری های مشترک بین انسان و دام هستند.

 
 
نظر شما
ادامه