کد خبر: ۳۱۸۹۴
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
نشست خبری رئیس سازمان دامپزشکی کشور برگزار شد
«دکتر مهدی خلج» افزود: اگر هر شرکتی اعم از دولتی یا خصوصی تخلفی را مرتکب شود، برای ما فرقی ندارد و با آن برخورد می‌کنیم ...
 
 

حکیم مهر - رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: اگر هر شرکتی اعم از دولتی یا خصوصی تخلفی را مرتکب شود، برای ما فرقی ندارد و با آن برخورد می‌کنیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر مهدی خلج» پیش از ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت (۱۴ مهرماه) روز دامپزشک با خبرنگاران برگزار کرده بود با سوالی مواجه شد که به آن پاسخ داد. موضوع این گونه مطرح شد که براساس اخبار رسیده موسسه سرم‌سازی رازی محموله‌ای از دارو و واکسن و ری‌لیبل‌شده (تغییر برچسب) این موسسه هنگام ورود به بازار توسط وزارت اطلاعات ضبط شده است و در این مورد چرا سازمان دامپزشکی نظارتی نداشته که وزارت اطلاعات وارد عمل شود.

دکتر خلج در پاسخ گفت: طبق بخشنامه‌های سازمان دامپزشکی کشور به همه ادارات کل داده شده، فرقی نمی‌کند تولید یا توزیع‌کننده واکسن چه کسی باشد و باید شرایط نگهداری واکسن و منشاء آن مشخص باشد و در صورتی که این شرایط مخالف بخشنامه‌های آن باشد، با آن برخورد می‌کنیم و بدیهی است که در مواردی دیگر ارگان‌ها به ما موضوع را اطلاع می‌دهند و به ما کمک می‌کنند و فرقی نمی‌کند چه کسی به موضوع دسترسی پیدا کرده است.

خلج در توضیح بیشتر این موضوع اظهار داشت: این داروها هنوز به مرحله توزیع نرسیده بوده و دوستان ما در سازمان دامپزشکی در مرحله توزیع نظارت می‌کنند، چرا که بخش خصوصی اگر واکسنی را از خارج از کشور بیاورد یا آن را تولید کند، سیستم‌های سردخانه آنها را بررسی می‌کنیم و در صورتی که این شرایط مناسب نباشد، حتی اگر تاریخ مصرف معتبر داشته باشد، از مصرف آن جلوگیری می‌شود.

به گفته رئیس سازمان دامپزشکی کشور واکسن‌های موسسه رازی در یک سردخانه تحت نظارت این موسسه بوده‌اند و هنوز به مرحله توزیع نرسیده بوده‌اند و برای ما تولیدکنندگان دولتی و خصوصی تفاوتی ندارند و در صورتی که اطلاعات گفته شده تأیید شود، موضوع را به طور جدی پیگیری می‌کنیم.

وی تاکید کرد که ما به دنبال تولید دارو و واکسن با اثربخشی و کیفیت بالاتر هستیم و در هر شرایطی که مغایر با آیین‌نامه سازمان دامپزشکی باشد، برخورد قانونی با متخلفان انجام می‌شود.

لزوم تحول در محتوای آموزشی رشته دامپزشکی

وی ضمن اشاره به نقش مهم دامپزشکی در بهداشت عمومی، اقتصاد ملی و تجارت بین المللی، گفت: برای ایجاد تحول و پیشرفت دامپزشکی لازم است محتوای آموزشی این رشته توسط آموزش عالی متحول شود و ضمن عملی‌تر کردن آن در دوران تحصیل با نیازهای کار آینده تطبیق داشته باشد.

خلج ادامه داد: برای افزایش اثربخشی سازمان دامپزشکی 24 تا 25 هزار مراکز غیر دولتی به این سازمان کمک می‌کند و بر سر خدمات کیفی با یکدیگر به رقابت می‌پردازد، در حالی که در کشور نروژ از میان فارغ التحصیلان دامپزشکی تنها 150 نفر حق نوشتن نسخه دارند و آنها مسئولیت سلامت تمام دام‌های و فراورده‌های دامی منطقه خود را عهده‌دار هستند که این امر در پیشرفت آنها نقش بسزایی داشته و تولیدات آبزیان آنها در سال 2015 به یک میلیون و سه هزار تن آبزی افزایش یافته در حالی که مصرف آنتی بیوتیک آنها از 250 به 50 آنتی بیوتیک کاهش یافته است.

پیشنهاد سازمان دامپزشکی به دولت و مجلس برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به روستاها و عشایر

وی درباره خدمات روستایی و عشایری اظهار داشت: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی سازمان دامپزشکی پیشنهاداتی به دولت و مجلس در خصوص ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به روستاها و عشایر ارائه داده که در این پیشنهادات تامین تمام ابزار، امکانات و اعتبارات مردم روستایی و عشایر به صورت رایگان صورت گیرد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: در سه مرحله 35 هزار نمونه سرمی و 8 هزار نمونه مولکولی از واحدهای صنعتی و روستایی طیور گرفته‌ایم و موردی از آنفلوآنزای پرندگان مشاهده نشده اما در حالت آماده‌باش هستیم.

وی به آخرین اقدامات این سازمان در حوزه‌های مختلف واکسیناسیون دام و طیور،‌ شناسایی کانون‌های بیماری و نظارت‌های بازرسی اشاره کرد و گفت: شاید خانواده دامپزشکی یکی از پر تکرارترین مراجعین به عرصه‌های مختلف تولید باشد به طوریکه میزان بازرسی‌ها در سال 95 نسبت به سال 94 افزایش 45 درصدی داشته و 181 عامل بیماری پایش و رصد شده است.

برای مقابله تمام قد با تب برفکی ۷۰ میلیارد تومان اعتبار می خواهیم

وی در پاسخ به اینکه با توجه به شیوع تب برفکی در بین دام‌های برخی کشورها وضعیت این بیماری اکنون در کشور چگونه است گفت: ‌برای اینکه این بیماری ریشه‌کن شود به 70 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، در حالی که کل اعتبار دامپزشکی برای همه کارها 60 میلیارد تومان اختصاص یافته است.

پایش سراسری آنفلوانزای پرندگان در مراکز تولید و عرضه طیور/ خبری از آنفلوانزا نیست

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه با فرارسیدن فصل پاییز و آنفلوآنزا پرندگان چه تمهیداتی اندیشیده شد گفت: اکنون کشورهای آمریکا، دانمارک، ‌فرانسه، چین، هند و خیلی از کشورهای آفریقایی درگیر آنفلوانزا هستند و با توجه به مهاجرت پرندگان ممکن است این مسئله به کشور ما هم سرایت کند.

خلج در توضیح بیشتر این موضوع اظهار داشت:‌ برنامه ملی پایش و مراقبت در همین حوزه در سه عرصه تعریف شده که نمونه‌برداری بالینی و نمونه‌برداری از پرندگان زینتی، بازارهای سنتی و عرصه طیور صنعتی و روستایی آغاز شده است.

به گفته رئیس سازمان دامپزشکی از 17 شهریور ماه با حضور دامپزشکان در بازار سنتی پرندگان و طیور صنعتی به ویژه در روستاها نمونه‌برداری آغاز شده است که در سه مرحله 35 نمونه سرمی و 8 هزار نمونه مولکولی از 1800 واحد پرورش طیور صنعتی و روستایی اخذ شده است.

وی تأکید کرد: ویروس این بیماری در این نمونه‌ها دیده نشده و در حال حاضر مشکلی نداریم اما در حالت آماده‌باش هستیم.

وی توصیه کرد: تا هموطنان از جابه‌جایی طیور بدون مجوز سازمان دامپزشکی در سراسر کشور خودداری کنند مضاف بر اینکه از خرید مرغ زنده در جاده‌ها و اماکن به شدت بپرهیزند.

مکانیزمی دیده شده که مسئول فنی بهداشتی بتواند کار خود را بدون وابستگی مالی انجام دهد

خلج در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چه فکری برای قطع ارتباط مالی بین دامپزشکان و کشتارگاه‌ها کرده‌اید، چرا که این مسئله در تأیید کیفیت و فرآورده‌های دامی موثر و در برخی خطر‌آفرین است، گفت: کشور روسیه به عنوان مثال 45 هزار نیرو در بخش دولتی دارد، اما ما فقط 6 تا 7 هزار نیروی دولتی در این بخش داریم.

وی گفت: استفاده از بخش غیردولتی در این عرصه را تقویت کرده‌ایم و مکانیزمی دیده شده که یک مسئول فنی بهداشتی بتواند کار خود را بدون ایجاد وابستگی مالی انجام دهد و تلاش ما این است که این نقیصه کاهش پیدا کند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور به این نکته هم اشاره کرد که سازمان دامپزشکی به دنبال آن است که قانونی تدوین شود که طی آن مسئولیت سلامت همه فرآورده‌های خام دامی را به تولیدکنندگان، پرورش‌دهندگان و حتی حمل‌کنندگان بسپارد، تا هم دام سالم بماند و هم فرآورده‌ نهایی سلامت به دست مردم برسد.

در مورد کیفیت واردات دام مسئولیم، نه کمیت

خبرنگار فارس مجدد از خلج پرسید که با وجود تنوع ارقام گونه گاو شیری و گوشتی در کشور چرا به جای بهبود کیفیت این دام‌ها اخیرا اقدام به واردات گاو گوشتی شیری سیمنتال شده، اینگونه پاسخ داد که سازمان دامپزشکی تنها یک نهاد حاکمیتی بهداشتی است که مجوز سلامت دام‌ها برای صادرات یا واردات را صادر می‌کند و در مورد کمیت دام مسئولیتی ندارد.

وی در ادامه به تعداد مجوزهای صادرشده برای ورود و صدور انواع فرآورده‌های دامی اشاره کرد و گفت 10 هزار و 129 مجوز بهداشتی برای صادرات 58 قلم کالای دامی به کشورهای مختلف صادر کرده‌ایم.

درجه بندی شرکت‌های فعال در عرصه دام

خلج با اشاره به کارهای انجام شده در عرصه قرنطینه دام گفت: شرکت‌های فعال در این حوزه را از الف تا دال درجه‌بندی کرده‌ایم که نیاز به نمونه‌برداری از همه محصولات این شرکت‌ها هنگام ورود به کشور نباشد.

وی در توضیح اینکه شرکت‌ها و بر چه اساسی درجه‌بندی می‌شود گفت: سابقه فعالیت، خوشنامی و حجم فعالیت‌های آنها در درجه‌بندی آنها موثر است و به عنوان مثال در گروه اول با تسهیلات زیاد کالای این شرکت‌ها ترخیص می‌شود.

به گفته رئیس سازمان دامپزشکی در نهایت 14 وظیفه و اعطای مجوز در عرصه قرنطینه از سوی سازمان دامپزشکی کشور به واحدهای استانی واگذار شده است.

وی با اشاره به اهمیت سازمان دامپزشکی به نحوه کشتار دام و نذورات به ویژه در ایام مذهبی خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم تا کشتار غیرمجاز دام در معابر عمومی را کاهش داده و جلوی آن را بگیریم چرا که کشتار در خارج از کشتارگاه‌های مجاز مطلوب ما نیست.

خلج اعلام کرد که در همین راستا و برای نظارت بیشتر بر کشتار دام برای عید قربان هم بالغ بر 3 هزار نفر بازرسی و نظارت بهداشتی و شرعی انجام شده است.

وی در مورد شیوع تب برفکی در کشور هم گفت: تا 15 خرداد با ارائه خدمات رایگان جمیعت دام سنگین و سبک را در مقابل این بیماری واکسینه کردیم اما از 20 خرداد ماه واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی فقط برای دام سبک رایگان شد و درمورد دام سنگین به صورت بهادار انجام دادیم و از آنجایی که در فاز بهاره دام سنگین بیش از حد پیش‌بینی واکسیناسیون ما بود نگرایم که افزایش کانون بیماری در این جمعیت دامی را شاهد باشیم.

رئیس سازمان دامپزشکی افزود: امسال با توجه به این‌که در نظر داشتیم واکسیناسیون دام‌های سبک به صورت کاملا رایگان و واکسیناسیون دام‌های سنگین به صورت بهادار انجام شود، در فصل بهار بیشتر از پیش‌بینی‌های صورت گرفته یعنی در به تعداد ۲۸ میلیون راس واکسیناسیون دام سبک انجام شد، اما دام‌های سنگین ۵۵ درصد پیش‌بینی‌های صورت گرفته، یعنی به تعداد ۲.۸ میلیون راس از چهار میلیون راس دام پیش‌بینی شده واکسیناسیون انجام شده که در این راستا پیش‌بینی می‌شود با توجه به کمتر بودن میزان واکسیناسیون نسبت به پیش‌بینی‌های صورت گرفته احتمال شیوع بیماری تب برفکی در سرما و فصل زمستان وجود دارد.

وی افزود: در این راستا برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای افزایش واکسیناسیون در دستور کار قرار دارد و درصددیم تا بهای واکسیناسیون را سازمان پرداخت کند و دامداران تنها بهای حدود ۲۰۰۰ تا ۲۲۰۰ تومانی واکسن را پرداخت کنند که برای هر راس دام بیش از شش میلیون تومانی هزینه گزافی به نظر نمی‌رسد.

کاهش تلفات طیور از ۱۱ درصد به ۹ درصد

وی از کاهش تلفات دامی در عرصه طیور طی یک سال اخیر خبر داد و گفت: از سال 91 تا 94 تلفات‌مان در عرصه طیور 11.1 درصد بود که این رقم در پایان 94 به 8.98 درصد کاهش یافته و تعداد کانون‌های بیماری از 1650 کانون به 855 کانون تا پایان سال 94 کاهش یافته است.

خلج همچنین درمورد واردات دام زنده به کشور نیز این توضیح را داد که موفق شده‌ایم با همکاری وزارت جهاد واردات دام زنده را متوقف کنیم ولی دامی که به صورت قاچاق از پاکستان و مرزهای شرقی وارد سیستان و بلوچستان می‌شود را نمی‌توان به طور کامل کنترل کرد و درنهایت اجازه خروج هیچ دامی را از استان سیستان و بلوچستان نداده‌ایم که در غیر این صورت قاچاق تلقی میَ‌شود.

وی همچنین از همکاری با وزارت کشور برای کنترل مرزهای غربی و جلوگیری از ورود دام از این مرزها خبر داد و گفت: پیشنهاد داده‌ایم تا نوار حائلی به شعاع 10 کیلومتر در مرزهای غربی بین دو کشور وجود داشته باشد تا هیچ دامی نتواند تردد کند. کاهش بیماری‌هایی همچون آبله گوسفندی و طاعون نوشخوارکنندگان کوچک از دیگر مواردی بود که رئیس سازمان دامپزشکی به آن اشاره کرد و گفت: آبله گوسفندی از 582 کانون در سال 93 به 54 کانون در 6 ماهه امسال رسیده و طاعون نوشخوار کنندگان کوچک از 342 کانون به 1588 کانون در سال 94 رسیده است.

کاهش ۸۰ درصدی بیماری لکه سفید میگو

خلج در پایان از کاهش آلودگی میگو در مزارع پرورش این محصول در کشور خبر داد و گفت: مزارع آلوده به لکه سفید در سال 93 ، 202 کانون بوده که این رقم در سال 95 به 36 کانون رسیده است.

 
 
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
0
0
ای جوووونم
آش چه شور شده بوده که ................... هم مجبور شده صداش درآد!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
0
0
(( گفته رئیس سازمان دامپزشکی کشور واکسن‌های موسسه رازی در یک سردخانه تحت نظارت این موسسه بوده‌اند و هنوز به مرحله توزیع نرسیده بوده‌اند و برای ما تولیدکنندگان دولتی و خصوصی تفاوتی ندارند و در صورتی که اطلاعات گفته شده تأیید شود، موضوع را به طور جدی پیگیری می‌کنیم.)))
چرا ایشان موضوع را معکوس و مخدوش و بی ربط و نصفه نیمه جلوه می دهد ؟! اطلاعات ایشان کامل است ، ایشان اگر صواب می گوید بگوید سرنوشت واکسن ها چه شد ؟سرنوشت متخلفین چه شد ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
0
1
آقای .......... بگیر که اومد .
Petmehdivet
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
0
1
شما رو به خدا حرف از برخورد نزنید.هر وقت شما می گویید برخورد می کنیم شازده (.............) از خنده ولو میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
0
1
با این حرف رییس سازمان و با توجه به دوستی دیرینه وزیر و رییس موسسه باید به زودی منتظر تغییرات بزرگی در سازمان باشیم!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
0
1
آقای دکتر خلج آیا خبر دارید واکسنهای ........... ترکیه که توسط .................. وارد شده اند از 300 سی سی کم بوده وحتی خیلی از شیشه ها نصفه پر شده اند.وای بر کم فروشان.ویل للمطففین.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
0
1
(((طبق بخشنامه‌های سازمان دامپزشکی کشور به همه ادارات کل داده شده، فرقی نمی‌کند تولید یا توزیع‌کننده واکسن چه کسی باشد و باید شرایط نگهداری واکسن و منشاء آن مشخص باشد و در صورتی که این شرایط مخالف بخشنامه‌های آن باشد، با آن برخورد می‌کنیم )))
دو نکته اینجا هست ایشان فکر میکند با بخشنامه کار درست میشود !!!!!
دوم اینکه برخورد میکنیم !!! واقعا ؟ چه برخوردی میکنید ؟ چرا حرفی میزنید که خودتان نیز قبول ندارید ، آیا فکر میکنید حالا که این را گفتید همه خلاف کاران دست هایشان بالا می رود !!! زهی خیال ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
0
0
تا دیروز که ایشان از تعداد ناظران بهداشتی کشور برزیل در کشتارگاه ها مثال می آوردند بعد هشت سال عدم اجرای قانون توسط سازمان امسال از تعداد ناظران بهداشتی کشور برادر روسیه صحبت می کنند.بالاخره قدم رو به جلویی محسوب می شود.
وی گفت: استفاده از بخش غیردولتی در این عرصه را تقویت کرده‌ایم و مکانیزمی دیده شده که یک مسئول فنی بهداشتی بتواند کار خود را بدون ایجاد وابستگی مالی انجام دهد و تلاش ما این است که این نقیصه کاهش پیدا کند. انشاالله بعد هشتاد سال به مکانیسم های مورد نظر آقای دکتر دست پیدا خواهیم کرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
0
2
آقای خلج ما باور کردیم برادر بزرگوار. در ضمن ........................................!!!!!
ناشناس
|
Brazil
|
۰۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
0
1
ان زمانی که سازمان در حوزه داروئی با متخلفین برخورد میکرد گذشت ........................ متخلفین را در حمایت خود قرار ندهد، برخورد پیش کش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
0
1
امان از کسی که خودش را بخواب زده باشد !!
دامپزشک شاغل درسازمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
0
2
سرتاپای مصاحبه .......... محض ونمایشی است.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
0
1
دکتر خلج: داروها هنوز به مرحله توزیع نرسیده بوده و دوستان ما در سازمان دامپزشکی در مرحله توزیع نظارت می‌کنند،
سوال
آیا میتوان ثابت کرد که تاکنون از این نوع واکسن ها وارد بازار نشده است؟ و جاعلین تازه بفکر سوء استفاده از این طریق افتاده بوده اند؟ یقینا پاسخ صحیح خیر می باشد.
آیا سیستم نظارتی سازمان فقط در توزیع است؟ پاسخ صحیح خیر است
چرا رئیس سازمان اینقدر دیر هنگام وارد بحث میشود و اینگونه منفعلانه پاسخ میدهد جواب ها
1- عدم اشراف به وظائف و دستورالعمل های سازمان که نظارت فرایندهای تولید را گواهی میدهد
2- .................................
3- هر دو مورد
پاسخ صحیح اینست که براساس تجربیات قبلی ایشان نبایستی از دستورالعمل ها بی اطلاع باشد زیرا در همین زمان نیز بازرسانی سازمان بصورت ادواری از موسسه و فرآیندهای آن بازدید میکنند و عدم انطباق ها را بررسی میکنند. پس جواب صحیح شماره دو است و احتمالا ماموریتی که وزارتخانه جهاد کشاورزی اعلام کرده همین است که آقای رئیس فرموده اند "برخورد" . حالا کی و چطور بایستی دید چطور میشود یک حکم معمولی و رده پائینی که احتمالا نزدیک به تبرئه باشد را بگیرند بطوریکه نه سیخ بسوزد و نه کباب البته آنهم چند سال طول خواهد کشید. همچنان که از افشای موضوع تا اشاره ناقص رئیس سازمان 10 ماه طول کشید.
راستی اگر برخوردها و قضاوت های ........... نبود وضعیت بهتر نبود؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
0
1
تو .......... کجائی ؟
عزیزم کجایی ؟
تاریخ واکسن ها
گذشته گذشته
ری لیبل نیازه
تابشی تو ..........
لیبل و عوض کن
تو شرکت دیگه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
0
1
مواظب باشید انسان جایز الخطاست یک وقت خدای ناکرده به اشد مجازات نرسونید که از نان خوردن بیافتند! بعد از ده ماه از انتشار واقعه خوب نیست خودتان رو عصبانی کنید، ...............، از ما گفتن بود
کارمند رازی
|
Hong Kong
|
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
0
1
از این موضوع نزدیک 1 سال میگذره.حالا ایشون میخوان با متخلفین برخورد کنند؟!
قطعا نمیتونند. چون آقای رییس موسسه ........... تحت حمایت وزیر..............میباشد.والا همون روز اول برکنار شده و قاضی میتونست با خیال آسوده ایشون رو محاکمه کنه چون همه مسائل رو خود ..................... برنامه ریزی کرده بود.
نظر شما
ادامه