کد خبر: ۳۲۴۷۳
 

رییس اداره محیط زیست دزفول گفت: اوریکس های (غزال عربی) باغ وحش دز به علت کاهش ناگهانی دما و سرما خوردگی تلف شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، مهر ماه 1389 دو راس اوریکس (غزال عربی) با حضور رییس وقت سازمان حفاظت محیط زیست ایران و وزیر محیط زیست قطر در پارک پردیسان رها سازی و بعد به سایت حفاظت شده دیمه رامهرز منتقل شدند.

این رها سازی طبق توافقاتی که میان دو کشور ایران و قطر در حوزه تنوع زیستی و مبادله گونه‌ها صورت گرفته بود، انجام شد.

اما اخیرا خبرهایی حاکی از تلف شدن غزال ها به گوش می رسد و بر این اساس «فرهاد قلی نژاد» رییس اداره محیط زیست دزفول به خبرنگار علمی ایرنا گفت: این اوریکس ها در سال 94 از سایت دیمه رامهرز به باغ وحش دز در دزفول منتقل شدند که در آن زمان سه راس بودند و در شرایط بسیار خوبی به سر می بردند.

وی افزود: اوریکس ها گونه های غیر بومی و متعلق به شبه جزیره عربستان و قطر هستند بنابراین به رفتار آب و هوایی آن منطقه و شنزارهای آن عادت داشتند بر این اساس به طور مرتب مورد معاینه قرار می گرفتند و مشکلی هم نداشتند.

وی اظهار کرد: در فروردین 95 با بارش شدید و کاهش ناگهانی دما و طغیان رودخانه دز مواجه شدیم که موجب شد تا سلامتی این غزال ها به خطر بیفتد که ناگهان بیمار و در مدت بسیار کوتاهی تلف شدند، بعد از معاینه توسط دامپزشک اعلام شد که علت تلف شدن آنها نوعی سرماخوردگی به علت کاهش دما بوده است.

قلی نژاد تاکید کرد: پیش از این غزال ها هیچ نوع بیماری نداشتند که بخواهند تحت درمان قرار گیرند بلکه افت ناگهانی دما موجب بیماری و تلف شدن آنها شد.

این دو غزال در مقابل دو آهوی ایرانی که هفت ماه پیش از رها سازی در پردیسان به قطر منتقل شده بودند مبادله شدند، این غزال ها گونه ‌ای غیر بومی و در معرض خطر و انقراض محسوب می‌ شوند که قطر طبق توافق آنها را به کشور ما منتقل کرده است.

این گونه در کشورهای فلسطین، عربستان و قطر وجود دارد، گونه‌ ای به لحاظ زیبایی ‌شناختی زیبا و به لحاظ آزمایشی DNA و ژنتیکی حائز اهمیت است.

زمان رها سازی غزال نر 2.5 سال و غزال ماده یک سال سن داشتند، طول عمر غزال ها 20 تا 25 سال است و از ویژگی های ظاهری آنها می توان به قد آنها اشاره کرد که بین 140 تا 180 سانتیمتر دارد و فاصله دو کتف بین 90 تا 120 سانتیمتری و وزن آنها بین 100 تا 120 کیلو است.

 
 
نظر شما
ادامه