کد خبر: ۳۲۵۳

حکیم مهر -  هر چند که برخی مسئولان استان‌ها وضعیت تولید عسل در استان‌هایشان را مطلوب ارزیابی کرده و برخی هم همچون رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران به افزایش تولید عسل در این استان اشاره کرده‌اند اما با مرور گفته‌های برخی تولید کنندگان و اتحادیه‌های زنبور عسل در سال گذشته تاکنون، این طور به نظر می‌رسد که اگر نگوییم زنبورستان‌های کشور با بحران روبه رو هستند ولی کاملا روشن است که ادعای برخی مسئولان نسبت به وضعیت زنبورستان‌های چندان هم صحیح نبوده و به گفته برخی تولید کنندگان با ادامه روند کنونی نمی‌توان چشم‌انداز امیدبخشی را برای زنبورستان‌های متصور بود.

چند روز پیش مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران از کاهش 80 درصدی تولید عسل در کشورمان خبر داد و گفت که دلیل این کاهش تولید بروز مشکلاتی همچون عارضه ccd (فروپاشی زنبورستان‌ها) و بروز پدیده گرد و غبار و گرم شدن بیش از حد هوا طی سال گذشته و امسال است.

البته گزارش‌های رسیده از استان‌هایی همچون ایلام، خوزستان و ...، نیز این موضوع را تائید کرده است به طوری که رییس اتحادیه زنبورداران خوزستان امسال را بدترین سال در برداشت عسل ذکر کرده و علت کاهش برداشت عسل در این استان را بروز پدیده خشکسالی و گرد و خاک طی دو سال اخیر دانسته و گفته است: نبود دارو و وجود بیماری‌های عفونی مشکلات بسیاری برای زنبورداران ایجاد کرده به طوری که این وضعیت در حال از بین بردن زنبورهاست.

همچنین سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان ایلام نیز پیش بینی کرده که میزان تولید عسل این استان در سال جاری نسبت به سال های گذشته بین 50 تا 65 درصد کاهش داشته باشد.

وی گفته که میزان تولید عسل در سال گذشته 300 تن بوده که پیش بینی می شود امسال بین 80 تا 120 تن عسل از زنبورستان های استان برداشت شود.

این کاهش تولید عسل درکشور زنگ خطری برای آینده تولید این محصول ارزشمند در کشور بوده و با توجه به وفور عسل‌های تقلبی در بازار لازم است که توجه ویژ ه ای به تولید این محصول صورت گیرد چرا که بی توجهی به تولید سالم و طبیعی عسل در کشور افزایش بیش از پیش عسل های تقلبی را در بازارو در نهایت به خطر افتادن سلامت مصرف کنندگان را در پی دارد.

پرورش زنبورعسل در کشورعلاوه بر تولید عسل که ماده ای بسیار ارزشمند بوده و خواص دارویی بسیاری دارد می تواند در بخشهای دیگر نیز اثرات ارزشمندی داشته باشد که بحث گرده افشانی از مهمترین این اثرات است.

برخی کارشناسان حفظ زنبورستان‌ها را به معنای حفظ امنیت غذایی می دانند و معتقدند با توجه به اینکه زنبورعسل نقش بسزایی در گرده افشانی، حفاظت از باغات و مراتع و ‌جلوگیری از بیابان‌زایی دارد لازم است که از این بخش حمایت ویژ های صورت گیرد چرا که با گرده‌افشانی زنبورعسل سایر تولیدات باغی و زراعی 143 برابر افزایش می‌یابد.

همچنین گفته می‌شود با از بین رفتن زنبورستان‌ها اولین ضربه به محیط زیست وارد می‌شود نه تولید عسل؛ و خسارات ناشی از عدم گرده‌افشانی در کشور به میلیاردها دلار می‌رسد درحالیکه برخی پرورش زنبورعسل را تنها به منظور تولید عسل می‌دانند.

با وجود تاکیداتی که بر اهمیت گرده افشانی زنبور عسل می شود، به گفته برخی تولید کنندگان هنوز برخی تصمیم گیرندگان این صنعت از اهمیت گرده افشانی خبر نداشته و نسبت به آن بی توجه هستند.

آنچه مسلم است از آنجایی که بیشتر مردم زنبور عسل را به دلیل تولید عسل می‌شناسند تنها توجه به فواید تولید این محصول ارزشمند هم می‌طلبد که زنبورداری و تولید عسل در کشورمان مورد توجه خاص قرار گرفته و فواید آن بیشتر شناخته شود.

بشر از قدیم الایام متوجه اثرات درمانی و ضد باکتریائی موم بوده و در موارد بسیاری از بیماریهای انسان و حیوان مورد استفاده قرار داده و نتایج رضایت بخشی را نیز کسب کرده است.

در چند دهه اخیر تحقیقات بسیاری روی خواص درمانی بره موم بخصوص اثرات ضد باکتریائی آن انجام گرفته و نتایج قابل توجهی نیزکسب شده و در برخی موارد از آنتی بیوتیکهای صناعی هم موثرتر بوده است.

مصرف روزانه یک قاشق عسل گردش خون در رگ‌ها را تسریع می کند و موجب تولید آنتی اکسیدانهای خاصی در بدن انسان می شود.

عسل برای افراد سالم، کسانی که کلسترول بالا و دیابت نوع 2 دارند، مفید است.

در آزمایش‌های مختلفی که بر روی افراد سالم و کسانی که دارای کلسترول بالا بودند و یا اینکه دچار دیابت نوع دوم بودند، انجام شد، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که عسل یکی از مناسب ترین شیرین کننده ها برای تمام گروه‌های ذکر شده است.

نظر شما
ادامه