کد خبر: ۳۲۷۸

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی خراسان شمالی و گیلان

 

رییس نظام دامپزشکی خراسان شمالی:
منطقه مرزی راز و جرگلان نیازمند خدمات بخش خصوصی است

 

رییس نظام دامپزشکی خراسان شمالی گفت: منطقه مرزی راز و جرگلان بجنورد نیازمند خدمات بخش خصوصی دامپزشکی است.

دکتر محمدرضا بهروزیان با بیان اینکه 50 درصد از دام‌های سنگین استان، معادل 38 هزار راس، در شهرستان بجنورد است، افزود: از این تعداد 18 هزار راس، در راز و جرگلان است.

وی ادامه داد: با توجه به وجود این تعداد دام سنگین در این بخش، ارایه خدمات توسط بخش خصوصی در این منطقه لازم است.

بهروزیان تصریح کرد: این در حالیست که فقط یک دامپزشک در این منطقه مستقر است.

وی ادامه داد: این منطقه با این تعداد دام نیاز به احداث یک درمانگاه و مرکز مایه‌کوبی برای ارایه خدمات دارد.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: حدود دو میلیون راس دام سبک و 80 هزار راس دام سنگین در استان خراسان شمالی وجود دارد.

وی اظهار داشت: سرانه دامپزشک به دام در این استان حدود 80 هزار واحد دامی به یک دامپزشک بخش خصوصی است.

رییس نظام دامپزشکی خراسان شمالی توضیح داد: تعداد دامپزشک‌های بخش خصوصی در این استان در سال 84 ، 21 نفر بوده است که این تعداد در سال جاری 81 درصد رشد داشته است.

 

--------------------------------------------------------

 

صادرات بیش از 4 میلیارد ریال فرآورده دامی از گیلان به خارج از کشور
 
از ابتدای سالجاری تاکنون، بیش از 18 مورد از انواع دام و فرآورده های خام دامی به ارزش 500/281/348/4 ریال به کشورهای عراق، آذرباییجان، آلمان، ایتالیا، امارات متحده عربی، چین و کانادا صادر گردیده است.
دکتر ساسان پشتیبان رئیس اداره قرنطینه دامپزشکی استان گیلان اعلام داشت: فرآورده های صادر شده در سالجاری عبارتند از انواع ماهیان پرورشی تازه، بچه ماهی، جوجه یکروزه مادر، ده پای دراز آب شیرین (Cray fish)، سوسیس، کالباس، دوغ، پای مرغ، روده سورت شده، تخم مرغ نطفه دار، مرغ منجمد، خاویار، پودر ماهی، ضایعات پیله ابریشم که طی بازدید و کنترل کیفیت محصول و کارگاه توسط اداره نظارت بر بهداشت عمومی و قرنطینه دامپزشکی مجوز حمل فرآورده به مقصد صادر می گردد.
وی همچنین به محموله های وارداتی به استان از مرزهای دریایی و زمینی اشاره کرد و افزود: این محموله ها وزنی برابر 68176 تن را داراست و شامل انواع نهاده های خوراک دام نظیر سبوس گندم، کنجاله آفتابگردان، جوی دامی، ذرت دامی، ارزن، گندم دامی، تفاله گندم و چغندر قند می باشد که پس از بازدید، نمونه برداری، آزمایش و احراز شرایط استاندارد محموله مجوز ورود به کشور و ترخیص محموله از گمرک توسط اداره قرنطینه دامپزشکی صادر می گردد.
 
در پنج ماه گذشته 6673 گواهی حمل بین استانی توسط اداره قرنطینه دامپزشکی استان گیلان صادر گردیده است 
دکتر پشتیبان رئیس اداره قرنطینه دامپزشکی استان گیلان در خصوص فعالیتهای اداره قرنطینه بیان داشت: به منظور جلوگیری از شیوع بیماریها، قاچاق دام، حمل و نقل فرآورده خام دامی آلوده و غیربهداشتی، کارشناسان این اداره پس از بررسی و تایید سلامت دام زنده، فرآورده های خام دامی، نهاده های خوراک دام و خودروهای حمل اقدام به صدور مجوز حمل بین استانی از طریق سیستم یکپارچه قرنطینه می نمایند.
سیستم یکپارچه قرنطینه بصورت آنلاین و در سراسر کشور مورد استفاده قرار می گیرد و محموله تایید شده از مبداء تا مقصد قابل ردیابی می باشد.
در پنج ماهه گذشته 6673 گواهی حمل بین استانی توسط کارشناسان این اداره صادر گدیده است که عمده مجوزهای صادر شده در خصوص حمل گوشت قرمز، گوشت مرغ تازه و منجمد، دام زنده، جوجه یکروزه، گاو و گوسفند، مرغ زنده جهت اعزام به کشتارگاه و نهاده های خوراک دام می باشند.
وی افزود: در همین راستا سه پست قرنطینه دامی در مبادی ورودی و خروجی استان مجوز تردد خودروهای حمل دام و فرآورده های خام دامی را کنترل و مورد بازبینی قرار می دهند.

نظر شما
ادامه