کد خبر: ۳۳۱۲۴



دو رأس ماده گاو مبتلا به بیماری هاری در شهرستان روانسر معدوم شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه، «دکتر روزبه محمودی» رییس شبکه دامپزشکی شهرستان روانسر از معدوم سازی 2 راس گاو ماده در روستای قوری قلعه از بخش شاهو در این شهرستان خبر داد و گفت: کارشناسان شبکه دامپزشکی با حضور در محل اقدام به نمونه برداری کردند.

وی افزود: پس از ارسال نمونه ها به انستیتو پاستور در تهران و مثبت اعلام شدن نمونه ها، 2 ماده گاو با همکاری دهیاری و مرکز بهداشت معدوم و دفن بهداشتی شدند.

این مقام مسئول اظهار داشت: پس از معدوم سازی کار پایش و مراقبت ادامه یافت و واکسیناسیون سگ های گله و اهلی روستا انجام و تاکنون مشکلی مشاهده نشده است.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان روانسر همچنین هاری را یک بیماری کشنده ویروسی مشترک بین انسان و دام دانست و تصریح کرد: این بیماری هیچ راه درمانی نداشته و تنها راه کنترل آن پیشگیری از طریق واکسیناسیون گربه و سگ های اهلی است.

دکتر محمودی مخزن این بیماری را گوشت خواران عنوان کرد و ادامه داد: طیف وسیعی از حیوانات اهلی و وحشی پستاندار را درگیر می کند.

به گفته وی، در صورت ابتلا به هاری مرگ حیوان یا انسان مبتلا حتمی بوده و مرگ با این بیماری بسیار دردآور و وحشتناک است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان روانسر مهمترین راه انتقال این بیماری را گزش حیوان هار برشمرد و خاطرنشان کرد: ویروس این بیماری از طریق بزاق آلوده به سیستم عصبی میزبان وارد می شود و علائم بالینی بیماری و به دو فرم خشمگین و خاموش بروز می کند.

این مقام مسئول توصیه نمود در صورت تغییر رفتار در حیوانات اهلی یا وحشی در اسرع وقت موضوع را به نزدیک ترین شبکه دامپزشکی اطلاع دهند و از تماس مستقیم با حیوان مشکوک جدا خود داری کنند.

 

نظر شما
ادامه