کد خبر: ۳۳۱۴۹
 

استاندار خراسان رضوی از بزرگترین و مجهزترین مرکز در حال ساخت آزمایشگاهی و بررسی بیماری های دامی خاورمیانه در شهر گلمکان و آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی استان، بازدید کرد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، «علی رضا رشیدیان» در این بازدید با اشاره به وجود 14.5 میلیون دام سبک و سنگین در استان و تولید قابل توجهی گوشت قرمز، موضوع سلامت تولیدات را حائز اهمیت دانست .

وی افزود: جایگاه خراسان رضوی در تولید گوشت سفید و ماهی نیز قابل دفاع است و با توجه به قرار داشتن  این تولیدات در سبد غذایی شهروندان  و با عنایت به مشترک بودن بیماری های دام و انسان، وجود مراکز آزمایشگاهی برای جلوگیری و شیوع بیماری ها،  ضرورتی اجتناب ناپذیر است .

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: نظارت عالیه بر این موضوع در این استان، با توجه به تردد سالانه بیش از 27 میلیون زائر داخلی و خارجی از اهمیت بالاتری برخوردار است .

رشیدیان ضمن تقدیر از اقدامات انجام شده در این مرکز، تاکید کرد: برای بهره برداری از این مجموعه که دارای 92 درصد پیشرفت فیزیکی است باید برنامه ای اجرایی تدوین شود .

وی خاطر نشان کرد: بایست در این برنامه، وظایف هر دستگاه مشخص و بر اساس زمانبندی معین شده حرکت کنیم تا شاهد بهره برداری کامل این مجموعه باشیم .

استاندار خراسان رضوی با اشاره به همکاری این مرکز با  سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد  (FAO) ، تاکید کرد: با توجه به نقش فراملی و منطقه ای این مجموعه در پیشگیری از شیوع بیماری های دام و طیور، باید در اعتبارات ردیف متناسبی برای آن در نظر گرفته شود .

رشیدیان گفت: از آن جا که با راه اندازی این مرکز، از ارسال نمونه به سایر کشورها بی نیاز خواهیم شد، نقش آن در تحقق اقتصاد مقاومتی نیز برجسته خواهد بود .

وی افزود: به لحاظ پدافند غیر عامل نیز راه اندازی این مرکز تشخیصی که بیماری های بومی و غیر بومی دام و طیور را شناسایی می کند؛ دارای اهمیت است .
 

مدیر کل دامپزشکی استان خراسان رضوی: مرکز بررسی بیماری های دامی گلمکان از مراکز تشخیصی فراملی است

مدیر کل دامپزشکی استان خراسان رضوی در حاشیه بازدید استاندار این استان از مرکز بررسی بیماری های دامی گلمکان، این مرکز را از جمله مراکز فراملی تشخیص بیماری های دامی دانست .

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی، «دکتر مجید روحانی نژاد» اظهار داشت: هم اکنون این مرکز بیش از 98 درصد پیشرفت داشته و به محض ورود درب های مخصوص مرکز ایزوله، سایر تجهیزات قابلیت راه اندازی خواهد داشت.

وی این مرکز را از مجهزترین مراکز تشخیصی سازمان دامپزشکی دانست و آنرا از جمله مراکزی دانست که باید نسبت به ارتباط آن با سایر مراکز معتبر تشخیصی در دیگر کشورها همت گماشت، چراکه مرکز گلمکان مرکزی است که نقشی بارز در تشخیص بیماری های دامی داشته و بهره برداری از آن گام مهمی در ارتقای توان تشخیصی دامپزشکی و بالطبع کاهش بیماری های دامی و ارتقای بهداشت عمومی منطقه است

وی اظهار امیدواری کرد تا در آینده نزدیک بسیاری از آزمایشات مختلف که در دیگر نقاط کشور توانایی انجام آن نیست در این مرکز قابلیت اجرا داشته باشد.

خاطرنشان می گردد، مرکز بررسی بیماری‌های دامی گلمکان به ‌عنوان یک مرکز مطالعاتی معتبر می باشد که با توجه به وجود فارم‌های مطالعاتی دام و طیور در این مرکز، اغلب طرح‌های حوزه بهداشت دام استان که در سایر مراکز نیز کابردی می‌باشد در این مرکز انجام می‌شود و عمده‌ترین اهداف احداث این مرکز مطالعه بر روی بیماری‌های بومی و غیربومی، تهیه بانک عوامل عفونی و بیماری‌زا، مطالعه بر روی منابع میکروبی غیربومی جهت تولید واکسن و ... می باشد که با بهره‌برداری از مرکز ایزوله این واحد تحقیقاتی که هم اکنون در مراحل پایانی و تکمیلی می‌باشد پژوهش و تحقیقات به طور بسیار گسترده‌تر و در سطوح ملی و منطقه‌ای انجام خواهد شد.

یادآور می گردد در بازدید امروز، مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان و برخی دیگر از مسئولین استانی حضور داشتند.

 
 
نظر شما
ادامه