کد خبر: ۳۳۵۰۵
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
نگاه شما:
دامپزشکی مرز بین علم و هنر است/ بگذارید بی هیچ پرده‌پوشی‌ای، هر آنچه که بر سر امثال ما آمد را بیان کنیم ...
 

دامپزشکان چه کسانی هستند؟ چه می خواستند؟ و چه می بینند؟

دکتر سید حسین مؤدّب

 

برای هرکسی که به نوعی با امر پرورش و نگهداری و تماس مستقیم با حیوانات سر و کار دارد، ارتباط با دامپزشک و مهندس دامپروری امری اجتناب ناپذیراست. هدف ما از نوشتن این مقاله این است که به این اشخاص بفهمانیم که هر دامپزشک یا مهندس کشاورزی چه مسیری را با تحمل چه مشقاتی پشت سر گذاشته، در این راه چه سختی هایی را تحمل کرده، به چه دست‌اوردهایی رسیده، بعد از آن، از عهده انجام چه کارهایی توانسته بربیاید، فقدانش یا دل سرد کردنش چه تبعاتی خواهد داشت و در جامعه حال حاضر ما چه باز خوردی می بیند و به چه دستاوردی می رسد؟

شناخت حیوان کار بزرگی است و رسیدن به درجات والای آن جز از راه مطالعه نظری و عملی توان فرسا فراهم نیست. مطالعه و شناخت و علم دو جزء دارد: بخشی از آن نظری است، و قسمتی از آن جز در عمل به دست نمی آید. به طوری که در مقدمه اصلی ترین منبع دامپزشکی آمده است: آنکه بدون مطالعه کتاب ها، سعی در درمان حیوانی بیمار دارد، همچون ناخدای کشتی ای است که بی آنکه نقشه ای داشته باشد، در اقیانوسی وسیع سر در گم مانده، اما کسی که بی آنکه از نزدیک با حیوانی بیمار مواجه شده باشد، سعی دارد که از طریق خواندن کتاب های دامپزشکی به حقیقت بیماری ها پی ببرد، همچون ناخدایی است که به عمرش دریایی ندیده!

دامپزشکی عالم بزرگی است، مرز بین علم و هنر است. مهتری پیر و فرتوت را در نظر آورید که عمری را در جوار حیوان گذرانده و آشنا به هر حال و صدا و حرکت حیوان است. همزمان دانشمندی آزموده و پر تجربه را که شانه هایش از بار کتاب هایی که خوانده و نوشته خم شده را مجسم کنید: دامپزشکی ما حصل جمع این دو است. دانشمندی که مولکول و سلول و اندامک و واسطه شیمیایی می داند و از طریقه لگد زدن اسب و شیوه ابراز محبت گربه و قیافه گاو رمیده باخبر است!

بعد از انقلاب، سیاست وزارت علوم و دانشگاه آزاد چنین شد که در هر شهر و با هر امکاناتی دانشکده دامپزشکی و کشاورزی تاسیس بشود. پیداست که با این نگرش، نه به کیفیت آموزش دانشجویان توجهی می شد و نه راهکاری در جهت ایجاد شغل برای دانش آموختگان این رشته ها در نظر گرفته شده بود. نتیجه روشن بود: سردرگمی کثیری از جوانانی که به خیال خود حرفه ای آموخته بودند و بازار کار و مملکت توان بهره گیری از آنان را نداشت.

از آن طرف، در برابر زحمت نگهداری و پرورش اسب و گاو گوسفند عایدی چندانی نصیب صاحب سرمایه نمی شد. یعنی وضع طوری بود و سطح توقعات به نحوی بود که عملاً پرورش دام، سودی را که مدّ نظر پرورش دهنده بود، تامین نمی کرد. صرفه جویی در کمیت و کیفیت غذا و آب و شرایط نگهداری حیوان، محدودیت هایی داشت که فراتر رفتن از آن ها به بهای سنگین تری تمام می شد. این وسط قربانی، کارشناسان و صاحب نظران دامپزشکی بودند که دستمزد تعریف شده شان هماهنگ با زحمتی که کشیده بودند و وقت و انرژی ای که صرف کار می کردند، نبود.

رفقا! بگذارید بی هیچ پرده پوشی ای، هر آنچه که بر سر امثال ما آمد را بیان کنیم!

دیگر دوره ای رسیده بود که در آن، عاقبت، دانشجوی دامپزشکی از صرف زحمت و انرژی و ابراز حمیّت و غیرت برای رشته دامپزشکی، پشیمان می شد و بیکار و هرزه دست از ملامت و تمسخر چنین اهل سعی و تلاشی بر نمی داشت. تلخ ترین قسمت مصیبت این بود که تعداد کثیری از دامپزشکان و مهندسین کشاورزی با دیدن عاقبت درس خواندن و زحمت کشیدن، دست از تلاش بیهوده و سعی و اصرار عبث برداشتند. سرنوشت این افراد یا پرداختن به شغل و پیشه دیگری بود، یا راضی بودن به درآمد اندکی که از کاری حاصل می شد که به خاطر آگاهی پیشاپیش از آینده خرابش، در راه آموختن رموزش، زحمت و مرارت خاصی متحمل نشده بودند. اما بازنده های اصلی این بازی حقیر، آن معدود عاشقان دامپزشکی ای بودند که به خاطر ناآگاهی، یا به دلیل عشق مهار نشدنی نسبت به حیوانات و سرنوشتشان، به رغم آنچه که قرار بود بشود، و به پشتوانه باور های شخصی یا دینی یا میهنی یا سرمایه های معنوی و انضباط ذاتی و انگیزه های فردی، در راه فراگیری و پرداختن به علم اصیل دامپزشکی از وجود خود مایه گذاشتند و همچون یک دانشمند زندگی کردند. اما تو نگو قرار است بعدترها همین بهترین فرزندان ایران، همین دکترها، همین مهندس ها در قبال انجام سخت ترین کارها، با کمترین امکانات، در دورترین مسافت ها، بی هیچ یار و یاوری، فقط و فقط به اتکاء کتاب هایی که سال هارا در شب تا به صبح خواندنشان طی کرده بودند، برای دریافت اندک دستمزد تعریف شده ای، بازیچه دست چند نوکیسه ی تازه به دوران رسیده شوند.

بنده به عنوان یک دامپزشک و یک مدرس دانشگاه نسبت به ادامه چنین وضعی به شدت احساس خطر می کنم. وقتی که می بینم چگونه یک نوجوان هجده ساله هنوز درس های ترم اول خود را تمام نکرده، از آینده رشته اش نا امید شده است، زمانی که مشاهده می کنم به خاطر بی اعتباری رشته و گردش مالی حقیرش، چگونه افراد باهوش و خلاق به رغم علاقه اولیه شان، از ادامه فعالیت در این پیشه مأیوس و سرخورده می شوند، در دوره ای که دانشکده های دامپزشکی هر سال بیشتر از سال های قبل از اساتید ماهر و پزشکان حاذق بی بهره تر می گردند، که علی رغم پیشرفت این رشته در ممالک مترقی و آباد، استانداردهای این فن در میهن عزیزمان در حد بیست سال و سی سال قبلش مانده، که نه دستگاه و تکنولوژی جدیدی وارد کار می شود، نه بازار و دولت پافشاری ای در لزوم بهبود خدمات دامپزشکی می نماید، بله هر زمان که خود را در مواجهه با چنین مرداب راکدی می بینم، تمام عمر خود و امثال خود را همچون پروژه ای شکست خورده می یابم.

البته به قول حکیم طوسی "که گردون نگردد مگر بر بهی". این درجه از یأس و نا امیدی هم خود نوعی بیماری به حساب می آید. قطعاً آینده این چنین نخواهد بود. دویست سال قبل کل دانش ردیف و دستگاه های موسیقی ایران را چند یهودی مطرب مطرود جامعه حفظ کردند. آنان از حفظ این سرمایه ملی حظی مالی نبرند اما اکنون مدت هاست که نوازندگان و آهنگ سازانان و آوازه خوانان ایرانی در سالن های مجلل اروپایی کنسرت برگزار می کنند و در جامعه نیز از شأن والا و قدر بسیار برخوردارند. چنانکه حکیم بزرگ شیراز در گلستان ادبیات منثور ایران زمین فرموده:
"جانان پدر هنر آموزید که ملک و دولت دنیا اعتماد را نشاید و سیم و زر بر محل خطر است، یا دزد به یک بار ببرد یا خواجه به تفاریق خورد، اما هنر چشمه زاینده است و دولت پاینده وگر هنرمند از دولت بیافتد غم نباشد که هنر در نفس خود دولت است، هر جا که رود قدر بیند و در صدر نشیند و بی هنر لقمه چیند و سختی بیند."
 
 
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۹
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
1
0
همانطور که گرداندگان مملکت موظف هستند برای دفاع از مرزوبومملکت برنامه ریزی بروز داشته باشند دولت وگردانندگان آموزشی کشور لازم است در تربیت افراد در تخصص های مختلف با برنامه ریزی نیاز مملکت وبروز بودن آن رشته ودر نظر گرفتن امکانات کار آنها در بخش خصوصی ودولتی با حس مسئولیت کامل این افراد را تربیت گند درغیر اینصورت چنین تصور خواهد شد که گرداندگان آموزش عالی کشور بخصوص در بخش انتفاعی آموش عالی فقط بفکر موسسه آموزشی خودش است وافراد تایید کننده هم بی توجه به آینده کشور عمل میکند دراین صورت یک فاجعه است
سوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
2
2
آفرین بر استاد عزیز
بیات
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
3
2
عین حقیقته این دردنامه،ازما که گذشت امیدوارم بقیه دانشجوها باورش کنن،مسئولینم که دیگه....!!!
ح جمشیدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
2
2
درود بر استاد عزیزم که دلسوزانه و عالمانه نه تنها دامپزشکی بلکه درس زندگی به ما آموختند .
کلامتان حقایق تلخ زندگی ماست ...
به امید روزهایی بهتر با وجود امثال جنابتان ... قلمت مانا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
2
1
استاد همیشه مالی دلگرمی ما بودی برخلاف تمام بادهای مخالف که از هیچ تلاشی فروگذار نکردند تا عده ای افسرده تحویل اجتماع بدهند
مصطفی قلاوند
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
1
1
با تشکر از جناب دکتر مودب از اساتید دانشگاه رازی

بله مقدمه کتاب اسمیت... دکتر ویلیام آسلر که پزشک کانادایی و از بینانگذاران بیمارستان جانز هاپکینز و اولین طراح دوره‌های دستیاری برای پزشکان بودند، بی دلیل این حرف ها رو نزد.

جناب دکتر رشته دامپزشکی یکی از بکرترین منابع قابل ورود به دنیای تجارت رو در خودش داره و پتانسیل بالای اون رو در جذب سرمایه گذاری و چرخش اقتصاد کشور نمیشه نادیده گرفت.
دلیل نگاه محدود و سرخوردگی دانشجویان ریشه ای است که بذر اون در دانشگاه ریخته شده، آیا دامپزشکی فقط تشخیص و درمانه ؟ تمام سر فصل های آموزشی ما خلاصه در همین موارد شده....
مخاطب من جناب دکتر شما نیستید بنده کلی صحبت میکنم، برخی از اساتید با بازار کار کوچکترین آشنایی ندارند و یا با اهداف خاصی دانشجویان رو به سمتی سوق میدهند که دانشجو یا بذاره بره یا نمره شو بگیره و از دانشگاه فرار کنه بعد بشینه خونه سبزی پاک کنه...
وظیفه دانشگاه در درجه اول چی هستش؟ این پرتوکل معیوب آموزش دامپزشکی کی میخواد درست بشه؟
وقتی با شیوه های ساده میتونیم تولید ثروت در حوزه دامپزشکی داشته باشیم چرا قضیه رو سخت میکنند ؟ آیا تا به حال کسی بوده که بخواد کار تولیدی در حوزه دامپزشکی داشته باشه و بخواد به دنیای تجارت ورود کنه ؟ همه میترسند، چرا ؟ ناشناخته است

الان در دانشگاه با مدل مفهومی ارتباط صنعت با دانشگاه مشکل داریم که این مساله رو چطور به اساتید خودمون تفهیم کنیم، متاسفانه با زبان اقتصاد بیگانه اند، تقصیری ندارند...

خیلی ببخشید ما توی پایه ترین اصول دامپزشکی درجا زدیم، زمانیکه،ما حقوق اولیه افراد رو بهشون بدیم میتونیم این حجم افسردگی که روی دوش دامپزشکان و دانشجویان این رشته است رو برداریم.
دكتر بابك پناهي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
1
2
درود بر قلم بي نظيرت دكتر مودب عزيز.
حقيقت تلخ اينست كه تا زماني كه نفت هست احساس نيازي به دامپزشكي و هيچ رشته اي نمي كنند واين عامل پس رفت يا ركود اين رشته هست.
زارعی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
2
0
با سلام. دکتر مودب ظاهرا فراموش کرده اند فارغ التحصیل دانشکده دامپزشکی تبریز هستند. سیاست وزارت علوم و دانشگاه آزاد مشکلی ندارد. وقتی در جامعه ای تولید با کیفیت مهم نباشد نیاز به متخصص احساس نمی شود. ما در دوره گذار هستیم و در آینده دامپزشکی می تواند موفق باشد که به جای فور و وافور، به فن و فناوری مجهز باشد. البته اگر ما هم بخواییم مثل استرالیایی ها تولید با کیفیت داشته باشیم.
رهگذر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
3
2
دامپزشکي رشته است که در حد فوق ديپلم براي ايران مفيد است وبيشترازاين هم ازطرف جامعه اعلام نياز نميشود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
1
2
بسیار عالی بود.
به نظر من خیل عظیم پذیرش دانشجویان دامپزشکی مشکل اصلی است. اگر پذیرش دانشجو متناسب با نیازهای بازار بود، هم کار و و درآمد بهتر بود و هم مسلما آموزش در دانشگاهها بهتر بود. چراکه پذیرش دانشجو به دانشگاههای بهتر با امکانات و اساتید بهتر منتقل می شد. آیا کسی نسبت دامپزشک به دام و حیوان را در ایران محاسبه کرده است؟ آیا کسی نسبت شغل دامپزشکی به کل مشاغل ایران را محاسبه کرده است؟ مثلا به نظر شما سگ و گربه و اسب انگلستان چند برابر ایران است؟ آنوقت چطور میشود کمتر از 5 عدد دانشکده دامپزشکی در انگلستان وجود داد ولی در ایران بالای 20 دانشکده؟! به نظر شما چرا برزیل و استرالیا با جمعیت دامی چندین برابر ایران تنها چند دانشکده دامپزشکی (فکر کنم زیر 5 عدد) دارند ولی در ایران وضع اینگونه است؟ وضع این روزهای دامپزشکی ماحصل بی برنامه بودن مسئولین این امر است. ما دامپزشکان بازیچه افراد بی خرد و بی فکر شدیم !
پاسخ ها
مصطفی قلاوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
جناب دکتر این اطلاعات را مد نظر داشته باشید که تعداد دانشکده ها مهم نیست کیفیت آموزش مهمه و در انگلستان 7 دانشکده دامپزشکی فعال هستند. خروجی دانشکده های دامپزشکی انگلستان با ایران، از نظر کمیت دانشجویان تقریبا برابری میکنه
طبق این گزارش
http://www.rcvs.org.uk/publications/rcvs-facts-2012/rcvsfacts2012.pdf

در مورد برزیل این کشور بیش از 22 دانشکده در داخل این کشور فعالیت دارند و در خارج کشور تعداد اون در سال 2016 کامل اعلام نشده (در حال افزایش بوده) تعداد دانشجویان تربیت شده در آخرین پایش دو برابر تعداد دانشجویان امریکا بوده

استرالیا 7 دانشکده فعال در داخل کشور دارد. از نظر تعداد دانشجویان نیز با ایران برابری میکنند. در این بین دانشکده جمیز کاک و کوینزلند و ملبورن اطلاعات دقیقی در مورد نوع فعالیت و همکاری های تجاری و علمیشون با دانشکده های اروپایی و امریکای شمالی ارائه نداند.

این گزارش در انتهای سال 2016 ارائه شد که خواندن این گزارش را توصیه میکنم
https://www.aavmc.org/data/files/data/2016%20aavmc%20public%20data%20-%20final.pdf
مصطفی قلاوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
فایل مربوط به انگلستان بروزتر اون این است که پوزش میخوام
http://www.rcvs.org.uk/publications/rcvs-facts-2014/1rcvsfacts2014.pdf
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
زیادی دانشکده های دامپزشکی در ایران از یک طرف،و اهمیت ندادن دولت به بخش دامداری از طرف دیگر باعث کاهش نیاز به دامپزشک شده.الان بیشتر دامدارها استاد تزریق و تجویز دارو هستن چون کار چندان پیچیده ای نیست تا جراحی هم رفتن.علت در ذات شغل دامپزشکی هست.این شغل پویایی نداره و خیلی بطئی حرکت می کنه در مقایسه با رشته کامپیوتر و غیره.جمعیت دامی خیلی کم هست.دکتر زیاد شده.دامداری شغل پر دردسری هست و درآمد کمی داره.کاش این رشته رو نمی خوندیم.وقت و اعصاب رو بی خود از دست دادیم.
مجتبی گلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۴
1
3
آقای دکتر مؤدب از مدرسین دلسوز و بسیار پرتلاش در رشته دامپزشکی و از متخصصین بسیار با انگیزه و با دانش بالا در گرایش بیماریهای داخلی دام بزرگ به ویژه اسب هستند که به نظر بنده آینده ای درخشان و پرافتخار خواهند داشت. جا دارد دانشجویان عزیز قدر چنین اساتیدی را با استفاده درخور از جلسات تدریس آنها و صرف وقت و انرژی کافی در مطالعه مباحث درسی بیشتر بدانند چون برای اساتید هیچ پاداشی شایسته تر، ارزشمندتر و لذت بخش تر از اخذ نمره عالی از طرف دانشجویان در دروس ارایه شده وجود ندارد. زیرا در این صورت است که اساتید احساس میکنند قدر و ارزش زحمات آنها به بهترین شکل پاس نگه داشته شده است. بنده برای دکتر مؤدب عزیز و همه دوستان دلسوز و با انگیزه آرزوی موفقیت و سربلندی میکنم.
دکتر ایوب محمودی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۵
1
2
با سلام
دکتر مجتبی گلی عزیز گرفتن نمره خوب از استاد شایسته ای مثل دکتر مودب شاید شادی مقطعی رو ایجاد کند ولی موارد خیلی مهم تری وجود دارد، من از دکتر مودب درس های زیادی یاد گرفتم و در مرحله اول دکتر مودب و دکتر افشاری یک دوست خوب بودند بعد یک استاد خوب و همین باعث شد علاقه ای بیشتری به درس ایشان داشته باشم، الانم من دام بزرگ بیشتر کار میکنم.
یادم هست سر جلسه امتحان عملی دام بزرگ یکی از سخت ترین کیس ها را از من پرسیدند و گفتند محمودی از تو انتظار بیشتری دارم... . این حرفشان برای من یک دنیا ارزش داشت.
خیلی ممنونم دکتر مودب، استاد شایسته دامپزشکی
محمد
|
France
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۰
0
0
سلام،متاسفانه اين طرزبرخوردبافارغ التحصيلان رشته دامپزشكى نشأت گرفته ازمسائل زياديه مسائل فرهنگى وطرزبرخوردباحيوانات روميتوان يكى ازاصلى ترين اين مسائل برشمرد،تاوقتيكه فرهنگ كمك ونگاهدارى وومحبت كردن به حيوانات مخصوصاً حيواناتى مانندسگ ها وگربه هاوپرندگانى كه نسبتاًبازندگى ادمهاخوگرفتن وتاحدودى وابسته به ماهستن چطورميتوان انتظارداشت كه مردم ارزش كاردامپزشكان وخدمتى كه اين عزيزان به جامعه ميكنن روبدونن،اميدوارم هرچه زودتركشورماهم درزمره كشورهاى مدافع حقوق حيوانات ولزوم محبت ونگه دارى ازمحيط زيست وحيوانات چه اهلى وچه وحشى قراربگيره واونوقت مردم قدرانسانهاى شريفى كه دراين مهم خدمت ميكنن ولزوم بودن اين طيف درجامعه بهتردرك ميكنن باارزوى موفقين روزافزون براى شماعزيزان
نظر شما
ادامه