کد خبر: ۳۳۶۷۹


کارشناس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی خراسان‌جنوبی گفت: نظارت دامپزشکی بر تولید و عرضه مواد غذایی ضامن سلامتی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر عباس نیک‌پور» نظارت را مهم‌ترین وظیفه این اداره دانست و گفت: نظارت بر کشتارگاه‌های دام وطیور یکی از زیرشاخه‌های این بخش است که قبل، حین و بعد از کشتار را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: قبل از کشتار باید سلامت دام و طیور و نداشتن آلودگی ظاهری محرز شود و در حین کشتار نیز، عملیات بازرسی بهداشتی بر روی لاشه و اندام‌ها، عضلات، غدد لنفاوی، جگر و ... انجام می‌شود و انجام پیش‌سرد برای کاهش PH گوشت و سالم‌سازی گوشت به منظور جلوگیری از بیماری‌هایی مانند تب کریمه کنگو و ... انجام می‌شود.

کارشناس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی، نظارت در مرحله خروج گوشت از کشتارگاه تا رسیدن به دست مصرف‌کننده، لیبل و تاریخ‌گذاری، حمل در زنجیره سرد و خودروهای سردخانه‌دار و ... را از دیگر مراحل نظارت بر تولید این فراورده‌های دامی عنوان و تاکید کرد: در مراکز عرضه و فروش نیز، زیر نظر دامپزشکی باید شرایط نگهداری و عرضه کنترل شود.

نیک‌پور با اشاره به اینکه نظارت بر طیور و فراورده‌های خام دامی شرایط خاصی دارد، تصریح کرد: مرغداری‌ها باید پروانه بهداشتی داشته و در همه مراحل تولید، شرایط بهداشتی را رعایت کرده و از مصرف داروهای غیر مجاز پرهیز کنند.

وی، نشانه‌گذاری و لیبل‌گذاری در کشتارگاه را موضوع مهمی دانست و ادامه داد: قطعه‌بندی فراورده بنا به سفارش بازار انجام می‌شود و در مورد هر فراورده انقضا و شرایط نگهداری، متفاوت است و باید روی محصول درج و توسط خودروهای دارای مجوز، بارگیری و حمل شود و این خودروها بایستی یخچال‌دار و مجهز به ترموگراف باشند.

کارشناس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی خراسانجنوبی به تولید و عرضه مرغ بدون آنتی‌بیوتیک اشاره کرد و ادامه داد: خراسان‌جنوبی در این عرصه پیشتاز است و محصولات آن به خراسان‌رضوی، سیستان و بلوچستان و کرمان ارسال می‌شود.

به گفته نیک‌پور، عرضه مرغ بدون آنتی‌بیوتیک به این معنا نیست که در پرورش مرغ‌های دیگر آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شود بلکه در مرغداری‌های دچار بیماری عفونی، از داروهای مجاز استفاده می‌شود که این موضوع شاید در تعداد کمی از مرغداری‌ها اتفاق بیفتد، اما پرورش مرغ بدون آنتی‌بیوتیک دارای شرایط خاص است و به هیچ وجه نباید از آنتی‌بیوتیک استفاده شود وگرنه از چرخه تولید مرغ سبز خارج می‌شود.


نظر شما
ادامه