کد خبر: ۳۴۳۴۱



مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه از شناسایی 10 کانون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان خبر داد و گفت :امیدواریم با همکاری سایر دستگاه‌ها از جمله استانداری، فرمانداری، سازمان برنامه و بودجه، دانشگاه علوم پزشکی، جهاد کشاورزی و... بتوانیم این بیماری را کنترل کنیم.

به گزارش حکیم‌مهر به نقل از ایرنا، زمزمه‌های این بیماری در آغاز فصل سرد امسال به دنبال مهاجرت پرندگان شنیده شد که پس از آن نقاط مختلفی در استان کرمانشاه که به این بیماری آلوده شده بودند، شناسایی و معرفی شدند.

برای پیشگیری از توسعه بیماری بارها از سوی دستگاه‌های مربوطه توصیه‌های بسیاری مبنی بر نخریدن مرغ زنده از مراکز کشتارگاه های غیرمجاز، دفن بهداشتی لاشه‌های آلوده و خودداری از شکار پرنده های مهاجر شنیده شد.

مراکز صنعتی درگیر بیماری نشده است

«دکتر نادر پرور» با بیان اینکه هنوز مراکز صنعتی استان کرمانشاه درگیر این بیماری نشده‌اند، افزود: تمامی کانون های شناسایی شده در روستاهای بخش مرکزی شهرستان کرمانشاه قرار گرفته اند و تنها طیور بومی درگیر این بیماری هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه یادآور شد: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از آبان ماه سال جاری توسط پرندگان مهاجر به کشور وارد شد که اکنون 22 استان کشور درگیر این بیماری هستند که استان کرمانشاه نیز از یازدهم آذر ماه سالجاری درگیر آن شده است.

پرور با تاکید بر انجام نظارت‌های مستمر دامپزشکی در پروسه تولید از مزرعه تا سفره بیان کرد: دامپزشکی از زمان جوجه ریزی تا انتقال به کشتارگاه و روند کشتار این پروسه را به طور کامل چک می‌کند و مردم می توانند با اطمینان خاطر مرغ و تخم مرغ مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و مجاز تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند.

بارها گفته‌ایم مرغ زنده از کشتارگاه های غیرمجاز نخرید

وی همچنین با توصیه بر خودداری مصرف‌کنندگان از خرید مرغ زنده و کشتار غیرمجاز، تصریح کرد: در استان جلسات متعددی در خصوص این موضوع برگزار شده و بیشترین جلسات کارگروه سلامت استان نیز به برخورد با معضل بهداشتی عرضه مرغ و دام زنده پرداخته شده و دستگاه‌های متولی این موضوع نیز به صورت مستمر این موضوع را پیگیری می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به ایام پایان سال و حضور مسافران نوروزی و افزایش مصرف فرآورده های خام دامی، از شهروندان خواست که از خرید مرغ زنده خودداری کنند.

پرور همچنین اظهار کرد: مراکز عرضه غیرمجاز مرغ زنده با ذبح طیور در انظار عمومی، علاوه بر ایجاد تاثیر منفی روحی بر روان افراد بخصوص کودکان، با ایجاد بوی نامطبوع و تجمع حشرات و جوندگان مسبب آلودگی های زیست محیطی هستند و مردم نباید از اینگونه مراکز غیرمعتبر و غیربهداشتی که هیچ گونه نظارتی بر روند پرورش تا عرضه وجود ندارد، اعتماد کرده و از آنها خرید کنند.

مردم نمی‌توانند این بیماری را تشخیص دهند

پرور در مورد علایم بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نیز گفت: تشخیص این بیماری برای مردم امکان پذیر نیست، لذا توصیه می‌شود هرگونه بیماری و یا تلفات را به نزدیک‌ترین شبکه دامپزشکی و یا سامانه تلفنی 1512 و سامانه پیامکی 100010001512 اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه اطلاع دهند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه تاکید کرد که آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی استان از قابلیت تشخیصی سریعی برخوردار بوده و در کمتر از چهار ساعت بیماری را تشخیص می‌دهد.

توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به عنوان یک بیماری ویروسی یاد کرد و گفت: از همین رو این بیماری درمان آنتی بیوتیکی ندارد و اقدام‌های درمانی نگه دارنده آن مشابه بیماری آنفلوانزا ست.

دکترابراهیم شکیبا به پاره ای از توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از بیماری آنفلوانزای پرندگان پرداخت و گفت: کودکانتان را از طیور و پرندگان دور نگه داشته و پرندگان را تا حد امکان از محل زندگی و استراحت خود دور نگه دارید.

وی با بیان اینکه باید از گوشت‌های آماده و منجمد بسته‌بندی شده با مجوز بهداشتی استفاده کرد ادامه داد: قبل از مصرف مرغ یا تخم مرغ آن را به صورت کامل بپزید به گونه ای که زرده و سفیده آن به صورت کامل پخته شود و مرغ و تخم مرغ خام را از دیگر غذاها دور نگه دارید.

وی از مردم خواست بیماری و یا مرگ پرندگان خود را به سرعت به سامانه 1512 سازمان دامپزشکی و یا 190 مرکز بهدشت استان گزارش دهند.

چه زمان به درمانگاه مراجعه کنیم

این مسوول یادآور شد، اگر بلافاصله پس از تماس با پرندگان مریض و یا مرده، علایم آنفلوانزا از جمله تب در شما ظاهر شد برای درمان سریع به درمانگاه سکونت خود مراجعه کنید.

به گفته شکیبا، استفاده از دستکش و ماسک در هنگام ذبح و پرکنی و آماده سازی پرندگان برای طبخ الزامی است و شست و شوی مکرر دست با آب و صابون حداقل به مدت 30 ثانیه پس از تماس سفارش می‌شود.

وی با تاکید براینکه از شکار پرندگان مهاجر و آزاد مانند مرغابی، غاز و قو و غیره باید خودداری شود، گفت: از خرید و فروش، نقل و انتقال و ذبح و پرکنی پرندگان به خصوص مهاجر جلوگیری شود.

به گفته شکیبا، آنفلوانزا یک بیماری تب دار، حاد، ویروسی و واگیردار است که اهمیت بیماری آنفلوانزا به دلیل ایجاد پاندومی، قدرت ایجاد مرگ و میر بالا، غیرقابل پیش‌بینی بودن وقوع اپیدمی، سرعت بالای انتشار از نظر زمانی، عوارض اقتصادی و اجتماعی بسیار بالای آنست.

طریقه انتشار ویروس آنفلوانزای پرندگان

وی در خصوص طریقه انتشار ویروس آنفلوانزا گفت: این ویروس از طریق ترشحات تنفسی و مدفوع دفع شده، بوسیله کفش، وسایل نقلیه، لباس، باد، تخم پرندگان آلوده، کود حیوانی و وسایل آلوده در محیط پخش می‌شود.

شکیبا در خصوص سیر بالینی بیماری گفت: پس از یک دوره کمون یک تا 2 روزه بیماری به صورت ناگهانی با علایم تب، لرز، سردرد، کوفتگی و درد عضلات، قرمزی و درد چشم‌ها، سرفه‌های خشک، آبریزش بینی و گلودرد آغاز می شود و به مدت چهار تا هشت روز ادامه می یابد.

به گفته این مسوول، دوره نقاهت بیماری یک تا 2 هفته است و لازم نیست که همه مردم واکسن آنفلوانزا بزنند بلکه افراد در معرض خطر نظیر سالمندان بالای 65 سال، کودکان زیر 6 سال، زنان حامله، افراد دچار بیماری‌های مزمن در هر گروه سن ضرورت دارد تحت نظر پزشک اقدام به زدن واکسن آنفلوانزا کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه در بیمارانی که علایم بیماری شدید نیست باید به ماندن در منزل و رعایت آداب تنفسی اقدام کنند، افزود: این اقدام ها شامل پوشاندن دهان و بینی در هنگام عطسه و سرفه، رعایت بهداشت دست ها، رعایت فاصله تماس با دیگران، محدود کردن بیماران به حضور نیافتن در اماکن شلوغ است.

وی اظهار کرد: مورد مشکوک مبتلا به آنفلوانزای پرندگان عبارت است از هر فردی با علایم تب به همراه حداقل یکی از علایمی همچون سرفه، گلودرد، تنگی نفس و دیگر علایم.

شکیبا یادآور شد، اجرای رفتارهای بهداشتی یکی از موثرترین روش های مداخله‌ای در بیماری‌های ویروسی از جمله آنفلوانزا و سرماخوردگی است.


نظر شما
ادامه