کد خبر: ۳۴۳۹۱
تعداد نظرات: ۸ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر مهدی خلج» افزود: باید تاکید کرد که ۷۵ درصد عوامل بیماری‌زا به واسطه این حجم واکسیناسیون با کاهش روبرو شده‌اند ...
 

حکیم مهر - رئیس سازمان دامپزشکی کشور بابیان اینکه در راستای کنترل عوامل بیماری زا اقدامات پیشگیرانه مهم تر از درمان تلقی می شود، گفت: ۱۰ میلیون دوز واکسن دامی طی سال جاری وارد کشور شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «دکتر مهدی خلج» شامگاه پنج شنبه در جلسه بررسی مشکلات عشایر، کشاورزان و تولید کنندگان دامی استان سمنان به میزبانی فرمانداری گرمسار ضمن اشاره به نزدیک بودن ایام کوچ بهاره و مخاطراتی که می تواند برای بخش عشایر به دنبال داشته باشد، ابراز داشت: این مقوله به صورت مستقیم و غیرمستقیم ۱۰ استان کشور را درگیر می کند، لذا باتوجه به سیاست های کلی دولت مبنی بر اقدامات پیشگیرانه، تا کنون ۱۰ میلیون دوز واکسن دامی طی سال جاری به کشور وارد شده که به جرأت می توان گفت پوشش واکسیناسیون دام و طیور در کشور با رشد ۵.۵ برابری مواجه بوده است.

وی افزود: دامپزشکی در تلاش است تا به مسئله انتقال بیماری های مشترک بین دام و انسان در سطح کلان نگاه کند لذا دستورالعمل هایی را به استان های مبدا و مقصد عشایر اعلام می کند و خدمات خود را شامل مشاوره، واکسیناسیون، آموزش و اطلاع رسانی بین استان های مبدا و مقصد عشایر افزایش خواهد داد، هرچند این امر مستلزم گسیل شدن اعتبارات و نوشتن دستورالعمل هایی است که این حجم عظیم دامی که در مناطق ۱۰ گانه تردد می کند، مورد حمایت و مراقبت قرار گیرد.

رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه تأمین بهداشت دام مهم‌ترین مؤلفه برای حفظ سرمایه دام، طیور و آبزیان است، ابراز داشت: با توجه به شعار اقتصاد مقاومتی یکی از عواملی که به تحقق آن کمک می کند، توجه به اقدامات پیشگیرانه است که بار مالی دولت را بتواند کاهش دهد و در این راستا رقم ۱۶ میلیون رأسی پوشش واکسیناسیون دام سبک و سنگین در سطح ملی، طی سال جاری به ۷۰ میلیون راس دام سبک و هشت میلیون راس دام سنگین یافته که نمونه کاری جهادی در راستای اقتصاد مقاومتی است.

خلج در ادامه تصریح کرد: از جمله برنامه های شاخص دامپزشکی کشور برای سال آینده توزیع رایگان واکسن تب برفکی است که این برنامه طی یک برنامه جامع تدوین و اجرایی خواهد شد و درباره آن باید گفت تاکنون پوشش واکسیناسیون سطح کشور در این طرح ۵۵۰ درصد افزایش یافته است که این امر نیز بسیار درخور توجه قلمداد می شود؛ همچنین باید تاکید کرد که ۷۵ درصد عوامل بیماری زا به واسطه این حجم واکسیناسیون با کاهش روبرو شده اند.

وی افزود: عشایر و جابه جایی دام را باید جدی تلقی کرد چرا که اگر عوامل پیشگیرانه مورد توجه قرار نگیرد، خسارت های زیادی متوجه دولت خواهد شد لذا با توجه به اینکه ۴۵ درصد عوامل بیماری زا توسط کوچ عشایر به سایر مناطق انتقال داده می شود، باید بر روی لحاظ شدن اعتبارات در برنامه ششم توسعه به این بخش تاکید کرد.

 
 
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
0
1
در کشورمان حدود ۱۰ میلیارد دز واکسن دام و طیور مصرف می شود. آیا با واردات ۱۰ میلیون دز واکسن به افزایش ۵۵۰ درصدی در مصرف واکسن دست یافته ایم؟
ناشناس
|
Hong Kong
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
0
0
این دو عبارت یعنی چه ؟
"در این راستا رقم ۱۶ میلیون رأسی پوشش واکسیناسیون دام سبک و سنگین در سطح ملی، طی سال جاری به ۷۰ میلیون راس دام سبک و هشت میلیون راس دام سنگین یافته که نمونه کاری جهادی در راستای اقتصاد مقاومتی است."
یا این عبارت
از جمله برنامه های شاخص دامپزشکی کشور برای سال آینده توزیع رایگان واکسن تب برفکی است که این برنامه طی یک برنامه جامع تدوین و اجرایی خواهد شد!!!
واکسنی که قبلا رایگان بوده در سال گذشته بها دار گردیده و امسال از طی یک برنامه های جامع تدوین و اجرایی و مجددا رایگان خواهد شد!!!
اگر حرفی برای گفتن نداریم مصاحبه نکنیم، بهتر نیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
مشکل این آقایان که کنترل و این حرف ها نیست، مشکل گرفتن اعتبار و .... است. نگران نباش همچین حجمی از واکسیناسیون انجام نمی شود
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
0
0
رقم ۱۶ میلیون رأسی پوشش واکسیناسیون دام سبک و سنگین در سطح ملی، طی سال جاری به ۷۰ میلیون راس دام سبک و هشت میلیون راس دام سنگین یافته
آیا این تفاون 16 ال 78 میلیون یا دام وارد کشور کردید یا سال گذشته کم واکسیناسیون انجام شده؟ کدامیک؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
0
0
اظهاراتی .............. فاحش ومحض
کانون های تب برفکی دراصفهان ٰچهارمحال وخوزستان نمایان شده اند
ناشناس
|
Slovenia
|
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
0
0
خلج : عشایر و جابه جایی دام را باید جدی تلقی کرد چرا که اگر عوامل پیشگیرانه مورد توجه قرار نگیرد، خسارت های زیادی متوجه دولت خواهد شد.
ملت که هیچی کشک ، واقعا اظهارات ایشان ........... است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
0
0
550 درصد75 درصد و... آدم یاد آمار رادیو مسکو در زمان شوروی سابق می افته آخراش درصد تولید گندم را چنان بالا برده بودن که کل کهکشان راه شیری را گندم میکاشتی اینقدر نمیشد .
ناشناس
|
United States of America
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
0
0
آقای دکتر یک بار آمارهایی رو که ارائه فرمودید مرور کنید تا مطمئن باشیم که اشتباهی صورت نگرفته!
اگر آمار ی به شما داده میشود،بایستی عقب جلوی کار رو هم دیده باشیم و هر عددی را رسانه ای نکنیم زیرا،
اولا شما که از افزایش 550 درصدی واکسیناپسیون صحبت فرمودید، آیا میدانید که تولید موسسه رازی نسبت به سال های قبل به کمتر از 50 درصد تنزل یافته است؟
اگر این آمار وابسته به واردات واکسن از خارج است آیا میدانید میزان واردات واکسن 5 برابر نشده است؟ و درصد بسیار کمی از واکسن های استراتژیک مورد نیاز سازمان از واردات تامین میگردد؟ و موضوع مهمتر، آیا واکسیناسیون در بخش خصوصی و با هزینه بخش خصوصی و بدون برنامه ریزی و نظارت توسط سازمان دامپزشکی، آیا جایی برای ابراز افتخار میگذارد؟ و آیا اگر بخش خصوصی بجای 5 برابر شدن حجم واکسیناسیون مثلا از 6 برابر یا چهار برابر آمار داده شده (اگر درست باشد!) استفاده کند آیا جز مجوز واردات که بصورت فله ای صادر میشود، آیا زحمت دیگری برای سازمان فخیمه دارد که شما بدان مفتخر باشید؟
آقای دکتر ضمن اینکه انجام واکسیناسیون بدون داشتن افق روشنی از کنترل و ریشه کنی بیماری، افتخاری محسوب نمی شود، یک بار دیگر آمارهای خود را مرور نمائید.
عملکرد صحیح وقتی است که بفرمائید علی رغم کاهش در میزان مصرف واکسن توانسته اید میزان وقوع و شیوع بعضی از بیماری ها را کاهش داده باشید.
نظر شما
ادامه