کد خبر: ۳۴۶۴

حکیم مهر -  واردات دام زنده منابع دامی کشور را به خطر انداخته و سرمایه های کشور را به خطر می‌اندازد و لازم است در مواقع ضروری نیز این واردات به صورت گوشت و تحت کنترل‌های شدید قرنطینه‌ای انجام شود.

این مطالب بخشی از آن چیزی است که این روز‌ها در زمینه واردات دام زنده و تبعات آن از سوی تولیدکنندگان و کارشناسان مطرح می‌شود.

طی سال‌های اخیر با مطرح شدن واردات دام زنده مشکلاتی از جمله ورود برخی بیماری‌های دامی که گاهی این بیماری‌های مشترک بین انسان و دام هستند در کشور به وجود آمده است و در مقابل دامداران کشورمان که مدعی داشتن توانایی تامین تمام نیاز گوشت قرمز کشور هستند نسبت به این اقدام بسیار معترض بوده و واردات دام زنده را تهدیدی جدی برای سرمایه‌های دامی خود می‌دانند.

شیوع بیماری تب برفکی از نوع o هندی که چندی پیش به شکل گسترده‌ای کشور را درگیر کرده بود، خطر انجام واردات دام زنده را بیش از پیش نشان داد چرا که بسیاری از مسئولان و تولید کنندگان این گونه واردات که در کنار آن معضل واردات قاچاق دام زنده نیز بوجود آمده است را عامل اصلی بروز این بیماری ذکر کرده‌اند.

در حالی که هنوز کشورمان چندان از تب و تاب شیوع تب برفکی (o هندی) که سوغات کشورهای همسایه ما بود فارغ نشده این روزها شنیده شدن اخباری از بروز تب خونریزی دهنده کریمه کنگو که یک بیماری مشترک بین انسان و دام است نیز مزید بر علت شده و نگرانی‌ها را از جهت واردات دام زنده تشدید کرده است.

هر چند که پست‌های قرنطینه‌ دامپزشکی در برخی مناطق مرزی کشور سعی در کنترل شدید این واردات دارند ولی به نظر می‌رسد که واردات قاچاق دام زنده دست دامپزشکی را نیز بسته و تمام واردات دام زنده از پست‌های قرنطینه‌ نمی‌گذرند و افرادی از این قضیه سوء استفاده کرده و دور از چشم مرزبانان و قرنطینه دامپزشکی به صورت قاچاق این واردات را به راحتی انجام می دهند.

متاسفانه در حالی بحث واردات دام زنده در کشور مطرح شده است که به گفته دامداران، کشورمان در تولید گوشت قرمز خود کفا بوده و تنها با تامین اعتبارات و تسهیلات لازم می‌توان بدون انجام وارداتی که کشور را با معضل مواجه کند نیاز کشور را تامین کرد.

از آنجایی که این روزها بحث قرنطینه‌های دامپزشکی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است دکتر سید محسن دستور ـ رییس سازمان دامپزشکی کشور ـ با بیان اینکه این سازمان در ارتباط با قاچاق دام زنده مجری اصلی نیست، گفت: این سازمان هشدارهای لازم را در ارتباط با قاچاق دام زنده داده و کشور را نسبت به خطرات این گونه واردات آگاه می‌کند ضمن اینکه در این راستا به پست‌های قرنطینه‌ سازمان در مرزهای کشور نیز تاکید کرده‌ایم که مراقب واردات قاچاق دام زنده باشند و همچنین به استان‌ها نیز اعلام کرده‌ایم که چنانچه با مواردی در این زمینه برخورد کردند، هر چه سریعتر این موارد را به دستگاه قضایی و تعزیرات برای پیگیری اعلام کنند.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت قرنطینه‌های دامپزشکی منوط به همکاری سایر دستگاه‌های ذی‌ربط است، ادامه داد: موفقیت قرنطینه‌ها منوط به این است که در استان‌ها نیروی انتظامی و دستگاه‌ قضایی همکاری مناسبی با آنها داشته باشند و کمک‌های حمایتی خود را در این راستا دریغ نکنند چرا که در غیر این صورت قرنطینه‌های دامپزشکی به تنهایی نمی‌توانند در ارتباط با قاچاق دام زنده کاری انجام داده و آنچنان که باید کار مطلوبی در این زمینه انجام دهند.

وی در پاسخ به این سوال که شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو تا چه حد به واردات قاچاق دام زنده مرتبط است، افزود: در ارتباط با این بیماری‌ واردات دام قاچاق می‌تواند یکی از موارد تشدید کننده این بیماری باشد چرا که این بیماری می‌تواند از طریق کشتارهای غیر مجاز و نظارت نشده ی دام و مصرف این محصولات بدون کنترل و نظارت مناسب منجر به بیماری افراد شود.

دستور درباره موافق بودن یا نبودن سازمان دامپزشکی با واردات دام زنده نیز اظهار کرد: اولویت اول ما واردات دام به صورت زنده نیست بلکه تاکید داریم که اگر قرار است وارداتی انجام شود به صورت گوشت باشد که این اولویت‌مان را نیز همه جا اعلام کرده‌ایم.

رییس سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد: اگر در جایی نیز به ناچار باید این گونه واردات انجام شود با رعایت مسائل و ضوابط قرنطینه‌ای مشکلی پیش نخواهد آمد البته با همه این تفاسیر اصل موضوع واردات در حوزه دامپزشکی نیست و وظیفه ما دادن مجوزهای بهداشتی است.

در این بین سعید سلطانی ـ مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران ـ نیز روز گذشته گفته بود: تا زمانی که فکر کنیم برای حل مقطعی مشکل کمبود گوشت قرمز، واردات دام زنده راه‌حل مناسبی است باید هر روز منتظر ورود انواع بیماری‌ها با این دام‌ها باشیم.

نظر شما
ادامه