کد خبر: ۳۴۸۷۷
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با «دکتر حمید هاشمی»:
وی گفت: متأسفانه چون ماده 19 اجرایی نمی‌شود، مسئولین فنی وارد یک رقابت می‌شوند و برخی همکاران حاضر می‌شوند زیر 2 میلیون تومان حقوق بگیرند که این وضعیت تأسف‌بار است ...



حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: تولید سالم دو بال دارد. یکی سرمایه‌گذاران و کارفرمایان که بستر مناسب و بهداشتی برای تولید را فراهم می‌کنند و دیگری مسئولین فنی بهداشتی، که دانش فنی لازم را به عرصه عمل وارد می‌کنند. به عبارت دیگر، سرمایه‌گذاران برای تضمین سلامت محصول تولیدی در واحد خود نیازمند یک مسئول فنی آگاه، مقتدر و مسلط به امور هستند. کسی که البته دارای استقلال عمل کافی و مناسب باشد. امنیت شغلی این گروه بسیار اهمیت دارد، تا جایی که مسئول فنی بهداشتی نباید نگران حذف محصول ناسالم باشد. در چنین شرایطی حضور مسئول فنی، تأثیرگذار است. نمونه این تأثیرگذاری، اتفاقی است که هفته گذشته در یک شرکت فعال در زمینه تولید و صادرات خوراک دام و طیور رخ داد. «زرین جاودانه» کارخانه‌ای است که گاهی مواد اولیه نظیر سویا، ذرت و ... را از بندر امام تأمین می‌کند و این بار، داستان به شکل متفاوتی پیش می‌رود.

ماجرا آن‌گونه که مسئول فنی بهداشتی دامپزشکی این کارخانه برای «حکیم مهر» توضیح می‌دهد، از این قرار بوده که یک خودرو که می‌بایست 25 تن محموله سویای درجه‌یک آرژانتینی را در محل کارخانه تخلیه کند، دست به یک اقدام شگفت‌انگیز می‌زند.

«دکتر حمید هاشمی» عادت دارد که قبل از تخلیه بار، اقدام به نمونه‌گیری آن کند. این بار هم طبق عادت این فرایند را انجام می‌دهد، اما نتیجه متفاوتی می‌گیرد.  قسمت فوقانی بسته‌ها، مملو از سویای درجه‌یک، اما مابقی محموله به شکل حرفه‌ای پر از پوست گردو، خاک و سنگ بوده است. بعد از تماس تلفنی وی با شبکه دامپزشکی خوانسار و اعلام وضعیت، درنهایت خودرو با کمک مرجع قضایی به پارکینگ منتقل می‌شود.

حکیم مهر: آقای دکتر، آیا گزارش این مورد را به اداره کل هم فرستادید؟

بله. یک نمونه هم برای اصفهان ارسال کردیم که آنجا هم تایید کردند که میزان پروتئین مواد اولیه این محموله 20 درصد است. در صورتی که مطابق استاندارد، این عدد باید 44 درصد باشد. در واقع نزدیک به 50 درصد از محموله، از خاک، سنگ و ... تشکیل شده بود. توجه به این مسئله خیلی مهم است که اگر یک دکتر دامپزشک در این کارخانه مستقر نبود، به احتمال زیاد این محموله تخلیه می‌شد.

حکیم مهر: آیا این اتفاق سابقه هم داشته است؟

طی چند سالی که از فعالیت کارخانه می‌گذرد، این اولین بار بود که این اتفاق رخ داد.

حکیم مهر: درنهایت چه برخوردی با مسببان این تخلف صورت گرفت؟

خودرو فعلاً در پارکینگ است و ما در حال تلاش هستیم تا این محموله بازنگردد. در واقع تمام محموله باید معدوم شده تا در مکان دیگری تخلیه نشود. به‌هرحال معدوم کردن این محموله نیز مشکل است. 

حکیم مهر: به نظر می‌رسد این اتفاق، یک‌بار دیگر نقش و جایگاه حضور مسئولین فنی در اماکن فعال در زمینه تولید فراورده‌های خام دامی را پررنگ‌تر کرد. از نظر شما جایگاه مسئول فنی کجاست؟

به نظر من جایگاه مسئول فنی به خود وی بستگی دارد. بنده هم‌اکنون مدت 8 ماه است که در این کارخانه فعالیت می‌کنم و به دلیل علاقه زیادی که به حرفه دامپزشکی دارم، همچنان باانگیزه وظیفه خود را انجام می‌دهم. اما متأسفانه برخی همکاران وقتی در یک کارخانه مشغول به فعالیت می‌شوند، وظایف خود را آن‌طور که باید انجام نمی‌دهند؛ در واقع خیلی زود بی‌انگیزه می‌شوند. من همیشه سعی کردم که در حوزه وظایف خود، با کوچک‌ترین مواردی که با مسائل بهداشتی در تعارض است، برخورد کنم. تمام مواد اولیه‌ای که وارد کارخانه می‌شود را ازلحاظ بهداشتی پیگیری می‌کنم و آن‌ها را به آزمایشگاه می‌فرستم. گاهی هم خودم آن‌ها را بررسی می‌کنم.

حکیم مهر: شما می‌فرمایید که همواره در جهت برخورد با موارد خلاف بهداشت تلاش می‌کنید. مواردی که مشابه این محموله است، ازآنجاکه مواد اولیه آن از بیرون از کارخانه وارد می‌شود، اگر احیاناً تخلفی کشف شود، کارفرما را خوشحال می‌کند. اما همیشه به این شکل نیست و گاهی مسئول فنی باید وضعیت بهداشت مواد تولید شده از سوی شرکت خود را نیز زیر سؤال ببرد. در این موارد، برخورد کارفرما با مسئولین فنی چطور است؟

تجربه خود من این است که هر بار یک نکته بهداشتی را گوشزد کردم، از سوی کارفرما اصلاح شده است. اما برخی همکاران گلایه دارند و می‌گویند کارفرما به توصیه‌های ما توجهی نمی‌کند. حقیقت این است که اینجا یک‌بار دیگر بحث ماده 19 آیین‌نامه بهداشتی مطرح می‌شود که مطابق آن باید ارتباط مالی بین کارفرما و مسئول فنی قطع شود. در کل ازآنجاکه بنده خود را به‌عنوان مسئول فنی به این کارخانه اثبات کرده‌ام، هر تذکری دهم، مورد توجه قرار می‌دهند.

حکیم مهر: ما به مورد شما و کارخانه‌ای که در آن فعالیت می‌کنید، کاری نداریم. به هرحال شما در این کارخانه مشغول به فعالیت هستید و ممکن است در پاسخ‌هایتان مصلحت‌هایی را داشته باشید. سؤال ما کلی است. یکی از گلایه‌ها این است که گاهی مسئولین فنی، قراردادهایی را خارج از عرف و با قیمت پایین با کارفرمایان امضا می‌کنند و حتی برای واریز مابه‌التفاوت حقوق صوری دریافتی خود به حساب کارفرما، چک هم می‌دهند. شما به‌عنوان مسئول فنی در خط مقدم بهداشت جامعه هستید. اگر بخواهید یک راهکار برای حل این معضل پیشنهاد دهید، چیست؟

وجود ارتباط مالی بین مسئول فنی و کارفرما، مسئله‌ای است که پذیرش آن برای مسئولین فنی خیلی سخت است. پیشنهاد من این است که سازمان دامپزشکی و نهادهای ذی‌ربط، قانونی که در این حوزه تصویب شده و موجود است را اجرا کنند. متأسفانه نمی‌دانم دلیل عدم اجرای ماده 19 چیست؟ اجرای این قانون تأثیر مثبت بسیاری روی بحث بهداشت و سلامت مواد غذایی دارد. امیدوارم هر چه زودتر ماده 19 اجرایی شود.

حکیم مهر: آیا حقوقی که برای مسئولین فنی در نظر گرفته شده، کفاف زندگی آن‌ها را می‌دهد؟

اگر حقوق آن‌ها به‌اندازه‌ای که مطابق قانون تصویب شده و بین 3 میلیون تا بیش از 5 میلیون تومان است، پرداخت شود، خیلی خوب است. در این شرایط یک مسئول فنی می‌تواند یک زندگی مطلوب را اداره کند. اما متأسفانه چون ماده 19 اجرایی نمی‌شود، مسئولین فنی وارد یک رقابت می‌شوند و برخی همکاران حاضر می‌شوند زیر 2 میلیون تومان حقوق بگیرند که این وضعیت تأسف‌بار است. 

حکیم مهر: به مسئله رقابت اشاره کردید. آیا ممکن است در مواردی، فردی که مسئول فنی نیست، به کارفرما پیشنهاد دهد که به‌جای یک مسئول فنی کار کرده و حقوق کمتری دریافت کند؟

به‌طورکلی مسئول فنی باید دکتر باشد. اما در برخی زمینه‌ها مثل مواد غذایی، عسل و ... مشاهده می‌شود که فارغ‌التحصیلان فوق‌دیپلم و لیسانس را از رشته‌های دیگر به‌عنوان مسئولین فنی به کار گرفته‌اند و هیچ برخوردی هم چه از سوی شبکه و چه از سوی اداره کل دامپزشکی استان با آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

حکیم مهر: نظر شما در خصوص فعالیت‌های پایگاه خبری حکیم مهر چیست؟

بنده هر روز ساعت 7 و نیم صبح وارد کارخانه می‌شوم، به‌محض ورود به دفتر کار، رایانه را روشن کرده و به سایت حکیم مهر مراجعه و آن را مطالعه می‌کنم. در کل خیلی از عملکرد این سایت راضی هستم.

حکیم مهر: پیشنهاد یا انتقادی هم برای ارتقای فعالیت‌های سایت دارید؟

نمی‌دانم چرا گاهی اوقات اخبار منتشر شده در این سایت به روز نیست. ما دوست داریم که هر روز آخرین اطلاعات و اخبار را از طریق حکیم مهر دنبال کنیم.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

ممنون از پیگیری شما. فقط امیدوارم که ماده 19 هرچه زودتر عملیاتی شود و حق مسئولین فنی و دکترهای دامپزشک که این همه زحمت کشیده‌اند، ضایع نشود.


انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۴
0
0
معلوم می شود که کارفرمای ایشان دنبال برند هستند بر خلاف عقیده مشاور رییس سازمان دامپزشکی و رییس انجمن خوراک دام که ماده 19 را مخل تولید و کسب و تجارت می دانند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۵
0
0
ریس کارخانه هم از اقای دکتر تشکر کرده؟؟حداقل بگید صد هزارتومن حقوق یک تومنیش زیاد کنه
شیوا ظریفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۵
0
0
خیلی خوشحالم كه انجام وظیفه ایشون حداقل بین جامعه دامپزشکی بازخورد مثبت داشته، متاسفانه در همه استان ها این بازخورد مثبت وجود نداره، بنده به عنوان مسئول فنی خوراك دام و طیور در آذربایجان غربی هستم كه تمام وظایف محوله رو به نحو احسن انجام دادم اما نه از طرف كارفرما و نه از طرف مسئولین محترم استان نه تنها بازخورد مثبتی دریافت نكردم، بلكه فقط به خاطر انجام درست وظیفه از كار اخراج شدم، و هیچ ارگانی اعم از سازمان نظام دامپزشکی، انجمن صنفی مسئولین فنی، و اداره كل دامپزشکی هیچ حمایتی دریافت نكردم، امیدوارم این همكار به سرنوشت بنده دچار نشن.
پاسخ ها
خائنین مجاز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۵
خانم دکتر،اصلا ناراحت نباشید فقط شما نیستید که این وضعیت رو تجربه کردید تقریبا اکثر مسئولین فنی با این مسئله روبرو هستن.سازمان دامپزشکی از من و تو بهتر این وضعیت رو می دونه به خاطر بعضی فشار ها از بالا نمی تونه وارد اجرای قاطعانه بشه.حالا این خوراک دام بود،مورد بنده بازرسی گوشتی بود که مستقیم به مصرف مردم می رسید و به مقدار خیلی زیادی بود.خوردن تموم شد رفت مافیا هم سودشو زدن به جیب.دامپزشکی و بازرسی و مسئول فنی تاریخ انقضاش سر رسیده. الان گچ کار یا سیم کش از مسئول فنی ..... خیلی بیشتر درمیاره.مسئول فنی به این شکل که الان هست فقط مردم رو فریب دادن هست.مردم هم بدانند باز هم فرقی نمی کنه کسی جرات اعتراض نداره.پس به همین منوال خواهد گذشت.سازمان دامپزشکی مسئول فنی رو گذاشته هر وقت سر وصدا زیاد شد یه نفر باشه که قربانی بشه و ترکش به پیکر ... سازمان و غیره نخوره .تو ایران خیلی از پروژه ها،قبل از اجرا پیش مرگ تعیین می شه.سازمان دامپزشکی و سازمان نظام دامپزشکی ........تر از اونی هستن که با این باد ها بلرزند.مگه اینکه نصف کشور از بین برن بعد یه تکونی بخورن.
خائنین قانونی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۵
0
0
ضمن قدردانی از هوش و دقت آقای دکتر باید بیشتر از شجاعت ایشون تقدیر بشه که تو این وضعیت کاری و عدم حمایت عمدی سازمان دامپزشکی از مسئول فنی و بی توجهی دولت به بهداشت، ............ مسئولین با اینکه اصل قضیه رو می دونن،تونسته این کار رو بکنه و به کارفرما این چنین ضرری بزنه.فقط کاش اسمتو نمی گفتی،چون الان شناسایی شدی و دیگه کار پیدا کردن برات به طور نامحسوسی کم خواهد شد اونم جایزه افراد با وجدان جامعه که منفعت عموم رو بر منفعت شخصی ترجیح می دهند.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۵
0
0
دست مریزاد خدمت دوست عزیزم دکتر هاشمی،
اما اساسا اینجا یک خلا در مدیریت عمومی حمل و نقل نهاده های دامی وجود دارد که ناشی از عدم مدیریت قاطع و مناسب مسئولان میباشد، به عنوان مثال تمام تریلی ها باید کد بهداشتی داشته باشند تا بارگیری شوند و بارنامه صادر شود اما عملا به خیلی از ماشین هایی که کدبهداشتی نگرفته اند بار داده میشود، همچنین در واقعیت کد بهداشتی در ازای دریافت مبلغی به کامیون هایی که باربند آهنی داشته باشند اعطا میشود!!!
حال آنکه باید ضوابط دقیقتری تبیین شود ، مثلا خودروهای مخصوص حمل نهادهای دامی باید بونکر مخصوص باشند نه کمپرسی و شستشوی دقیق انجام شود، متاسفانه حتی گاهی در بخش حمل روغن، تانکرها روغن های صنعتی و مشتقات نفتی حمل میکنند و گاهی بدون شستشو، که حتی با شستشو هم مجاز به این کار نیستند در بارگیری بعدی روغن خوراکی بار میزنند، این خود بیانگر جای خالی مدیریتی است بر حمل بهداشتی موادغذایی در کشور.
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۵
0
1
اخه حقوق 3 تومنی هم دیگه این همه دنگ و فنگ داره.برید ببینید مردم با مدرکهای در و پیت چه حقوق هایی میگیرند. واقعا واسه این قشر مسوول فنی متاسفم که واسه 2 یا 3 تومان عمر و جوونیشون رو دارن میفروشند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
الان درآمد گچ کار و کناف کار و کاشی کار خیلی خیلی بهتر از یه دامپزشک هست.این دامپزشکی نمی دونم به کدام کار اشتباه خداوند عذاب من قرار داد.حتما گناه بزرگی بوده که خدا این طور تلافی کرده!!
مهدی کلانتری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۵
0
0
بسیار متشکرم آقای دکتر شما باعث شدید این این نوع سویا وارد بازار ها نشود آفرین قهرمان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
0
0
سازمان دامپزشکی بیشتر به فکر سرمایه دار است چون برایش سود دارد تاسلامت مردم بیخود به فکر ماده 19 نباشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
0
0
سازمان دامپزشکی هیچوقت اجازه اجرای ماده 19 وحتی صدها ماده دیگر را نمیدهد چون کارمندانش اعتراض میکنند و به بخش خصوصی میروند پس باید دهن کارمند خودش را با زدن توی سر دکتر بخش خصوصی ببندد وهم دهن سرمایه دار را ببندد بابا سازمان اینقدر کار دارد که حذف ماده 19 برایش بهتر از اجرای ان است اینجا ایران است
خادمین فرا قانونی
|
United States of America
|
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
0
0
انشاله سازمان دامپزشکی نتیجه نهایی را اعلام کند.خیلی از همکاران بخش خصوصی از این گزارشات داشته اند اما ........... یکجوری ماسمالی کرده و رفته.به مسوول فنی عزیز هم توصیه می کنم که از حساب بانکی اش پرینت بگیرد که برچسب باجگیری میلیاردی بهش نزنند و اینکه سریع برود تاییدیه سلامت جسمی و روحی از پزشکی قانونی بگیرد که برچسب بیماری بهش نزنند و از همه مهمتر سریع آدرس خونه اش را به دامپزشکی منطقه اعلام کند
دکتر مجید نایبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۸
1
0
با سلام همکار دایی عزیزم با تشکر از دقت پشتکار جناب عالی مایه افتخار ما شدی از جناب عالی کمال تشکر را دارم با تشکر دایی مجیدت دکتر مجید نایبی
یاسمین
|
Germany
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
0
0
با تمام مشکلاتی که یه مسئول فنی میتونه داشته باشه و محدودیت هایی که به دلیل عدم اجرای صحیح قانون میتونه برای این قشر وجود داشته باشد در کار شما جای تقدیر فراوان وجود دارد هنوزم انسان هایی هستند که مسئولیت پذیر و با وجدان باشند
یاسمین
|
Germany
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
0
0
با تمام مشکلاتی که یک مسئول فنی میتونه داشته باشه و محدودیت هایی که به دلیل عدم اجرای صحیح قانون برای این قشر ایجاد شده در کار شما جای تقدیر فروان وجود دارد هنوزم انسان هایی مسئولیت پذیر و با وجدان وجود دارند
sajad
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
0
0
این دکتر واقعا تک به طوری که مایه حمید هاشمی داریم یه دکتر سمیعی
مادر. زهره
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
0
0
انشالله مادرم همیشه سالم و موفق. باشی پسر گلم دور بگردم❤❤❤
نظر شما
ادامه