کد خبر: ۳۴۸۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
در پنجمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران رونمایی شد:
«دکتر محمدرضا آی» گفت: این دستگاه بسیار پیشرفته‌تر از دستگاه‌های تصویربرداری انسانی است؛ بعد از آلمان و آمریکا جزو سه کشور صاحب این تکنولوژی جدید در دنیا شدیم ...
 

حکیم مهر - جمهوری اسلامی ایران با رونمایی از دستگاه برش نگاری با نشر پوزیترون مخصوص تصویربرداری از حیوانات کوچک در فهرست سه کشور صاحب این تکنولوژی جدید مهندسی پزشکی قرار گرفت .

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، مراسم رونمایی از دستگاه برش نگاری با نشر پوزیترون مخصوص تصویربرداری از حیوانات کوچک روز دوشنبه همزمان با گشایش پنجمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران با حضور «دکتر سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، «دکتر محمد فرهادی» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از فعالان دانش بنیان کشور برگزار شد .

این دستگاه که به همت محققان شرکت دانش بنیان پرتونگار پرشیا و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، طراحی و ساخته شده است گام مهمی در مسیر تولید رادیوداروها و بررسی روند تاثیرگذاری داروها بر بدن حیوانات آزمایشگاهی و تحقیقات بنیادی سلولی - مولکولی به شمار می آید .

استاد گروه فیزیک و مهندسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیرعامل شرکت دانش بنیان پرتونگار پرشیا درباره ویژگی های این دستگاه پیشرفته پزشکی گفت: محصول تولید شده، حاصل تلاش یک تیم 15 نفره طی دو سال اخیر است .

«دکتر محمدرضا آی» به بیش از یک دهه سابقه فعالیت تحقیقاتی این شرکت دانش بنیان و تولید هشت محصول در حوزه پزشکی هسته ای توسط پژوهشگران آن اشاره کرد و گفت: این تجربیات چندین ساله در اختیار طراحی و ساخت دستگاه تصویربرداری از حیوانات قرار گرفت و علاوه بر این، سه ثبت اختراع در آمریکا به دنبال اجرای این طرح داشتیم .

وی ادامه داد: دستگاه تصویربرداری از حیوانات  (Animal pet scan) ، یک دستگاه بسیار پیشرفته در زمینه فعالیتهای متابولیکی است و برای تصویربرداری از حیوانات در فعالیتهای تحقیقاتی کاربرد دارد .

آی یادآور شد: رادیوداروهای جدید قبل از اینکه ساخته شوند اول باید با استفاده از این دستگاه، روی موش آزمایش شود و بعد از اینکه تمام آزمایشها را با موفقیت پشت سرگذاشت روی نمونه های انسانی استفاده شود .

وی خاطرنشان کرد: برای تولید داروها قبل از مرحله کلینیکی، یک مرحله پیش کلینیکی باید داشته باشیم که اغلب این مرحله با آزمایش روی حیوانات کوچک و تزریق دارو به موش انجام می شود .

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در روش های معمول، برای بررسی تاثیر دارو روی موش، این حیوان را می کشند و امعا و احشای بدن او را بررسی می کنند ولی با استفاده از این دستگاه جدید، بدون صدمه رساندن به موش می توانیم تصویربرداری ها را فاصله های زمانی مختلف انجام دهیم و ضمن تصویربرداری، تاثیر دارو روی حیوان را بررسی کنیم .

وی با بیان اینکه این دستگاه، بسیار پیشرفته تر از دستگاه های تصویربرداری انسانی است، تصریح کرد: مثلا برای تصویربرداری از مهره کمر یک موش، باید دقت دستگاه خیلی بالا باشد تا بتواند تغییرات بدن موش و تاثیرات دارو روی بخش های مختلف بدن این حیوان را تشخیص دهد و علاوه بر این، آزمایش های این دستگاه از حساسیت بسیار زیادی برخوردار است چراکه قرار است از نتیجه آن در ساخت رادیودارو برای درمان هزاران و شاید میلیونها انسان استفاده شود .

آی تاکید کرد: ساخت این دستگاه، نتیجه طراحی و تحقیق و توسعه در داخل کشور است و با ثمر نشستن آن، بعد از آلمان و آمریکا جزء سه کشور صاحب این تکنولوژی جدید در دنیا شدیم .

به گفته وی، محققان ایرانی اکنون به راحتی می توانند نمونه های انسانی این دستگاه را هم بسازند و جزء کشورهایی باشیم که تمام تکنولوژی های تصویربرداری پزشکی هسته ای را دارند .

پنجمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران از چهارم اردیبهشت ماه با ارائه حدود هزار محصول 300 شرکت دانش بنیان در محل نمایشگاه های دائمی تهران گشایش یافته و تا هفتم اردیبهشت ادامه خواهد داشت .
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
0
0
فکر کردم برای حیوانات است تعجب کردم که گروه دانش بنیان به فکر ساخت دستگاه برای دام و پیشرفت علم دامپزشکی افتادن . از کی تا حالا موش جز حیوانات شده ! بعدشم این دستگاه فقط برای کار تحقیقاتی هس .فقط .
نظر شما
ادامه