کد خبر: ۳۴۹۸۸
تعداد نظرات: ۲ نظر


در حالی که تقریبا در تمام کشورها متولیان دامپزشکی، مسئول سلامت مواد پروتئینی خام و فرآوری‌شده هستند، اما این موضوع در ایران به کلی متفاوت است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، معاون دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور، در ارتباط با یکی از مشکلات قانونی نظارت بر مواد غذایی گفت: هم‌اکنون در ایران نظارت و کنترل مواد خام پروتئینی بر عهده سازمان دامپزشکی است و کنترل مواد غذایی فرآوری‌شده را سازمان غذا و دارو بر عهده دارد.

«دکتر فرحمند صالح‌زاده» با اشاره به اینکه این قوانین سال‌هاست در کشور جاری است، افزود: متاسفانه در بیش‌تر کشورهای دنیا تنها متولی سلامت مواد پروتئینی اعم از خام و فراوری شده، دامپزشکی است و این موضوع در تجارت مواد مورد نظر با کشورهای مختلف، خلل ایجاد می‌کند.

به گفته صالح‌زاده، به عنوان مثال، پیش از صادرات شیرخشک و پنیر به کشورهای اوراسیا در فروردین سال گذشته، سازمان دامپزشکی با وجود اینکه طبق قوانین ایران، جزو وظایفش نبود به موضوع ورود و تاییدیه‌های لازم را صادر کرد. این در حالی است که کشورهای خریدار، گواهی‌های سازمان غذا و دارو را نمی‌پذیرفتند.

وی ادامه داد: همچنین فرآورده‌های غذایی مانند سوسیس و کالباس که محتوی گوشت باشد، نیازمند صدور گواهی توسط سازمان دامپزشکی در هر کشوری است. بنابراین تا این تاییدیه نباشد، ممکن نیست بتوان چنین محصولاتی را صادر کرد، مگر کشورهایی مانند عراق یا افغانستان که آنها نیز به دلیل مشکلات داخلی و درگیری‌های پیاپی، از سختگیری در این زمینه صرف‌نظر می‌کنند.

معاون دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه برای صادرات به اوراسیا، کشورهای عضو، کدIRصادر شده توسط سازمان دامپزشکی را قبول کردند، گفت: به تازگی تلاش‌هایی صورت گرفته برای صادرات لبنیات به چین که برای صادرات به این کشور نیز باید محصولات لبنی توسط مسئولان دامپزشکی مورد تایید قرار بگیرد.

وی اظهار کرد: هنوز هیچ کدام از فراورده‌های لبنی به اتحادیه اروپا صادر نشده و اگر قرار است این اتفاق بیفتد، باز هم گواهی‌های سازمان غذا و دارو مورد تایید خریداران اروپایی نیست.


انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
0
0
دردمونو به کی بگیم وزارت بهداشتی که نه میدونه گوشت چیه نه شیر داره خارج از وظایف خود حکم میده درحالیکه کشورهایه دیگه فقط دامپزشکی رو میشناسن و کسی نیست به این موضوع رسیدگی کنه
حسين
|
United States of America
|
۰۵:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۳
0
0
متاسفانه وقتي ارگان حاكميتيي همچون دامپزشكي قدرت اجرا و برخورد ندارد همين ميشود كه مشاهده ميكنيم كه شركتها مجوز بسته بندي فراورده هاي خام دامي رو از ادارات دامپزشكي دارن و اداره غذا دارو سعي دارد كه شركتها مجوز از ان مرجع كسب كنند.
من در شركت بسته بندي گوشت و مرغ در استان تهران مشغول هستم(مسوول فني) و تمام مجوز هاي توليد و پروانه هاي توليد محصولات رو از اداره كل دامپزشكي استان تهران اخذ كرديم ولي اداره غذا و دارو با سخت گيري هاي كذايي و به خاطر نمايش قدرت خودش تمديد مجوز فراورده هاي شركت رو منوط به اخذ مجوز يك سري از محصولات نظير بال و بازو زعفراني و جوجه زعفراني از ان اداره نموده و هر چه كه مدارك و مجوزها را ارائه داده ايم قبول نكرده و حتي دامپزشكي را محكوم كرده اند كه به چه حقي براي اين محصولات مجوز توليد داده اند،حال كه هنوز اين موارد توليدي جزؤ فراورده هاي خام دامي هستند.خواهشمندام به اين معضل كه گرفتاري اكثر واحدهاي توليدي و بسته بندي محصولات خام دامي هستش رسيدگي كنيد كه يك شركت از چند ارگان براي توليد يك محصول نياز به مجوز دارد؟؟؟؟؟
نظر شما
ادامه