کد خبر: ۳۵۱۳

حکیم مهر -  گفتگوی ذیل با دکتر عادل حقیقی (ناظر بهداشتی سازمان دامپزشکی) ، مربوط به حدود شش ماه قبل بوده و در آن زمان در وبلاگ ناظرین بهداشتی مستقر در برزیل از سوی مرکز اسلامی برزیل درج شده اما بازخوانی آن خالی از لطف نیست :

راست به چپ : حجت الاسلام عالمی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی - دکتر حقیقی (ناظر بهداشتی)

 

1-  به عنوان بازرس بهداشتی سازمان دامپزشکی ایران بفرمایید کشتارگاه­های برزیل را چگونه ارزیابی می نمایید؟       

با توجه به حضور بنده در دو کشتارگاه مرغ و گوشت در کشور برزیل که یکی از آنها شرکت پردیگائو برای تولید مرغ منجمد حلال و دیگری شرکت برتین کامپوگراندی برای تولید گوشت حلال گوساله منجمد بود، وضعیت آنها را بسیار خوب از لحاظ کیفیت بهداشتی و کمیت تولید در مجموعه های مذکور دیدم و طبق آمار تولیدی در دسترس در طول مدت مأموریت نظارت بهداشتی، بحمدلله تولیدات قابل توجهی چه به لحاظ بهداشتی  و هم میزان بالای تولید در کارنامهی کاری اینجانب حاصل شد.

2- لطفا بفرمایید شما چه مدت در کشور برزیل اقامت دارید و در مدت مأموریتتان چه میزان تولید برای ایران را نظارت نمودید؟ 

اینجانب از اواخر ماه ژانویه 2010 در کشتار گاه پردیگائو کارامبئی شروع به کار نمودم که در ابتدا به دلایل نقایص لیبل و شرایط فنی مربوطه تا برطرف شدن مشکلات مذکور چند روزی توقف کاری وجود داشت و بعد از آن با ابلاغ شروع به کار از طرف سازمان دامپزشکی کشور تولید مرغ منجمد حلال بهداشتی با سرعت و بدون توقف شروع گردید که در مجموع 508 تن تولید و بارگیری برای ایران انجام گرفت، و در ادامه از ماه فوریه 2010 در کشتارگاه برتین کامپوگراندی نیز در مدت یک ماه در مجموع 1500 تن گوشت گوساله منجمد حلال برای ایران تولید و بارگیری انجام شد.

3- لطفاً بفرمایید که آیا در خلال کار مشکلات خاصی هم وجود داشت؟

معمولاً در انجام کارهای نظارت بهداشتی تولیدات گوشت مباحث فنی و مدیریتی زیادی پیش می آید که اگر شرایط بهداشتی و فنی در مواردی نقص داشته باشد باعث وقفه در تولید می گردد. به عنوان مثال اگر خرید و تهیه دام مورد نیاز برای تولید طبق قرارداد فی مابین مناسب نباشد به صورت اتوماتیک کمیت تولید را تحت تأثیر قرار می دهد، یا اگر لاشه مورد استفاده برای بسته بندی شرایط دمایی و pH استاندارد را نداشته باشد حتما بایستی تمهیدات لازم به جهت دپوی مجدد تا رسیدن به شرایط مطلوب صورت پذیرد که البته با توجه به کیفیت فنی بالای کشتارگاه مذکور موارد مطروحه به آسانی قابل برطرف شدن بود.

4- بطور خلاصه توصیه های فنی و تخصصی شما به سایر دوستان و همکارانی که هم اکنون در اینجا هستند و یا در آینده به اینجا خواهند آمد چیست؟                      

توصیه دوستانه و فنی بنده به سایر همکاران محترم مشغول به کار در برزیل این است که با توجه به دستور العمل IHR سازمان دامپزشکی کشور عمل نموده و کلیه موارد اجرایی را بر طبق موازین بهداشتی استاندارد عمل نموده و کنترل دقیق کیفی آزمایشات گوشت و آب و آزمایشات میکروبی و سایر را با دقت هر چه تمامتر انجام داده و در تمام پروسه تولید گوشت بسته بندی شده موارد مذکور را مد نظر قرار بدهند و توصیه دیگر داشتن ارتباط و همکاری تنگاتنگ و دقیق با سرپرست محترم ناظرین بهداشتی در برزیل جناب آقای دکتر طاهریان (سرپرست وقت ناظرین بهداشتی در برزیل) می باشد که هر گونه سوال فنی در ارتباط با چگونگی انجام کار حتما با هماهنگی ایشان صورت پذیرد تا انشاء الله همه همکاران محترم بصورت یکپارچه و هماهنگ در امر تولید گوشت برای ایران عزیزمان موفق و سربلند باشند.

5- در پایان اگر خاطره ای از حضورتان در برزیل دارید بفرمایید؟

در طول  مدت حضور بنده در برزیل در جاهای مختلفی از شهرهای برزیل و با مردمان متفاوتی برخورد داشته ام که ابتدا عرض می کنم که همه مردم برزیل بسیار خونگرم و مهماندوست بوده و فقط مشکل کوچکی که آن هم عدم آشنایی با زبان انگلیسی بود، در همه جا محسوس بود. در یکی از جاهای اسکان بنده مقرر شد در قبال یادگیری زبان پرتغالی اینجانب به آن دوست برزیلی زبان فارسی یاد بدهم که در نهایت بعد از یک ماه بنده در حدود یک دفتر کامل کلمات و جملات پرتغالی و ایشان نیز به همین مقدار فارسی یاد گرفتند که این از نظر ترویج فرهنگ اصیل پارسی بسیار برای بنده مزید امتنان بود.

 و خاطره دیگر حضور در مسجد امام علی ابن ابی طالب(ع) در شهر کورتیبا و دیدار خادم لبنانی آن مسجد که البته به فارسی هم تکلم می نمود برایم جالب و مهیج بود. در این مسجد بعد از چند ماه حضورا موذن اذان گفت و همه ما نماز جماعت برپا نمودیم و این دقیقا در وسط شهر غیر مسلمان نشینی بود که مردمان نزدیک به مسجد جهت رویت و نحوه اجرای نماز مسلمانان همه به تماشا ایستاده بودند.

 

 

گفتنی است بر اساس مشخصات درج شده در سایت شخصی دکتر عادل حقیقی، وی قبل از اعزام به برزیل رئیس گروه بهداشت و بیماریهای ماهیان گرمابی دفتر بهداشت و مبارزه با بیماریهای آبزیان سازمان دامپزشکی کشور بوده است.

ایشان که در سالهای اخیر بطور مداوم در کمیته‎های مختلف مرتبط با آبزیان (از جمله کمیته بهداشت و بیماریهای آبزیان سازمان نظام دامپزشکی) شرکت داشته متخصص پاتولوژی و عضو هیأت علمی گروه بهداشت و بیماریهای آبزیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات هم هست و بجز دوره یک ساله بازرسی فرآورده‎های خام دامی در سال 80 عمده فعالیت خود را بر موضوع پاتولوژی با گرایش آبزیان متمرکز نموده و تألیفاتی در این زمینه هم داشته است.

هر چند دامپزشک پس از مقطع دکترای عمومی هم قادر به حضور در کشتارگاه مرغ و گوساله و نظارت بهداشتی است اما نکته قابل ذکر به بهانه انتشار این گفتگو آن است که اولاً لازم است دامپزشکان حتماً دوره‎ مفید و کاربردی را برای نظارت بهداشتی در قالب بازآموزی بگذرانند و ثانیاً اگر نزدیک به یک دهه فعالیت خود را بر موضوع دیگری متمرکز نموده‏اند در موضوعات غیرمرتبط بکار گرفته نشوند و از افرادی که تجربه بیشتری در زمینه نظارت بهداشتی در کشتارگاه مرغ و گوساله دارند بخصوص در بحث مهم واردات گوشت از برزیل استفاده شود.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه