کد خبر: ۳۵۱۶۹
 

معاون نخست‌وزیر قرقیزستان گفت: «آستانه» با حذف بازرسی دامپزشکی در مرز قرقیزستان مخالف است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «اولگ پانکراتوف» معاون نخست‌وزیر قرقیزستان گفت: «آستانه» با حذف بازرسی دامپزشکی در مرز قرقیزستان مخالف است.

وی افزود: موضوع عدم تمایل قزاقستان به حذف بازرسی دامپزشکی در مرز قرقیزستان 3 می در پارلمان این کشور مطرح شد.

معاون نخست وزیر قرقیزستان گفت: با وجود اینکه «بیشکک» به تمام الزامات اتحادیه اقتصادی اوراسیا پایبند است، قزاقستان همچنان برای جلوگیری از حذف کنترل دامپزشکی تلاش می‌کند.

پانکراتوف ادامه داد: طبق نتایج بدست آمده در سال گذشته کمیسیون اقتصادی اوراسیا و 3 کشور دیگر، به این نتیجه رسیدند که سیستم قرقیزستان در دراز مدت می‌تواند امنیت محصولات صادر شده به خارج از کشور را تضمین کند اما قزاقستان در مقابل این موضوع ایستادگی کرد.

 «کالیسا جوماکانوف» رئیس بازرسی دامپزشکی قرقیزستان در این‌باره گفت: اصلاحات  آزمایشگاهی و اخذ مجوزهای رسمی در حال انجام است.

وی افزود: تمام کاستی‌هایی که در گذشته ذکر شده بود، برطرف شدند.

جوماکانوف ادامه داد: به همین منظور 175 میلیون صوم از بودجه ملی کشور برای ساخت و بازسازی 16 آزمایشگاه اختصاص داده شده است.

 «میرلان باکیروف» نماینده مجلس قرقیزستان در این‌باره گفت: کارشناسان کمیسیون اتحادیه اوراسیا بر این باورند که کنترل دامپزشکی لغو نخواهد شد و قوانین بسیاری برای این کشور وضع کردند.

وی ادامه داد: بدیهی است که قرقیزستان قادر نیست همه قوانین اتحادیه اوراسیا را به انجام برساند زیرا هر دولتی باید از مرزهای خود دفاع کرده و بر آنها نظارت داشته باشد.

نارضایتی اعضای اتحادیه اوراسیا از نابرابری گمرکی

کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا از ایجاد موانع گمرکی برای خدمات، کالا و سرمایه در  مرزهای این اتحادیه انتقاد می‌کنند.

 «رسول جومال» تحلیلگر سیاسی قزاق در این‌باره گفت: چنین نارضایتی مشابهی نه تنها میان قرقیزستان و قزاقستان بلکه در میان دیگر شرکای اتحادیه اوراسیا وجود دارد.

وی ادامه داد: با وجود امضای توافقنامه‌ حذف موانع گمرکی در میان 5 کشور این اتحادیه، هنوز تناقضات بسیاری وجود دارد که چنین موضوعی را «ولادیمیر پوتین»، «نورسلطان نظربایف»، «الکساندر لوکاشنکو» و «الماس بیگ آتامبایف» نیز در آخرین نشست خود اعلام کردند.

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس نیز بارها در خصوص این مشکلات صحبت کرده است.

قرقیزستان 12 آگوست 2015 به اتحادیه اقتصادی اوراسیا پیوست که در آن زمان کنترل گمرکی میان اعضا وجود نداشت .

منبع: کا-پورتال.رو

 
 
نظر شما
ادامه