کد خبر: ۳۵۵۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه مدیران متخلف در پرونده هیرکان به دفتر تخلفات اداری معرفی می‌شوند، پنهان‌کاری آنها درباره مرگ این پلنگ را ناشی از ترس از معاونت طبیعی سازمان دانست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، «فرهاد دبیری» در نشستی خبری که به مناسب هفته محیط زیست در محل این سازمان برگزار شد، درباره دلیل مرگ هیرکان گفت: اتفاق ساده‌ای درباره این پلنگ رخ داده است اما در حال حاضر به این پیچیدگی رسیده است.

وی افزود: مسئله ساده این است که بچه‌های یک گونه از مادر جدا شده‌اند. در تمام دنیا هم چنین اتفاقی رخ می‌دهد. در ایران گاهی آهو برای دفاع از بچه‌های خود در مقابل متخلفان از بچه‌ها فاصله گرفته و یک چوپان بره آهوها را پیدا می‌کند. یا به هر دلیل دیگری مادر از بچه جدا شده و بچه‌ها به دست اشخاص می‌افتد یا اینکه مادر به دلیل تصادفات جاده‌ای تلف می‌شود و بچه‌ها در طبیعت رها می‌شوند. رفتار درست در چنین مواقعی این است که بچه از مادر جدا شده را به سازمان محیط زیست تحویل دهند.

دبیری گفت: در مورد دو توله پلنگ گلستانی این اتفاق افتاده و در جریان تربیت آنها در اداره کل محیط زیست گلستان نیز به‌گونه‌ای رفتار شده است که توله‌ها خیلی به انسان عادت نکنند. حتی کارشناس خارجی نیز برای این منظور آورده‌اند.

وی افزود: سال گذشته برای رهاسازی این پلنگ‌ها جلساتی برگزار شد. سازمان مرکزی در برابر رهاسازی مقاومت کرد و گفت هنوز برای این اقدام زود است. بعد از مجادله‌های زیاد، سازمان مرکزی (سازمان حفاظت محیط زیست) به رهاسازی هیرکان در پارک ملی گلستان تن داد. زیرا تصور می‌شد امکان بقا برای این حیوان وجود داشته باشد.

معاون محیط زیست طبیعی بیان کرد: در پارک ملی گلستان متخلف کمتر است و از این نظر، حیوان شانس بیشتری دارد اما رقیب‌های زیادی هم برای این پلنگ وجود دارد. ممکن است پلنگ رهاسازی شده برای دریافت غذا، شکار و غیره وارد قلمرو پلنگ‌های دیگر شود و پلنگ‌های نر به این حیوان آسیب بزنند.

وی اضافه کرد: تمام این رخدادها، در حوزه حیات وحش طبیعی است. درباره هیرکان نیز حدس زده می‌شود که این حیوان احتمالا وارد قلمرو پلنگ‌های نر دیگر شده باشد و از بین رفته باشد.

دبیری تاکید کرد: اداره کل استان گلستان بلافاصله بعد از وقوع هر رخدادی برای هیرکان، باید گزارش را بلافاصله به مرکز گزارش می‌داد، ولی در این گزارش‌دهی تاخیر صورت گرفته است.

وی افزود: اصرار دارم، مسئولینی که در این رابطه تاخیر کردند، یا گزارش خلاف واقع دادند، باید به هیات تخلفات اداری معرفی شوند. نه به خاطر مردن پلنگ، بلکه به خاطر تعلل در ارائه گزارش، باید به تخلفات آنها رسیدگی شود.

معاون محیط زیست طبیعی یادآور شد: به دلیل مخالفت ستاد با رهاسازی هیرکان، ترسی در مسئولان استان گلستان ایجاد شده بود. این ترس بی‌جا از قضاوت‌ها، باعث کش دادن قضیه شده است. باید تمام اتفاقات گزارش می‌شد. مثلا باید اعلام می‌شد که نشانه‌ای از ردیاب نداریم، یا نشانه‌هایی که می‌خواهیم، هنوز دیده نمی‌شود. اگر این اتفاقات می‌افتاد، بحث به اینجا کشیده نمی‌شد.

وی ادامه داد: اگر رفتارها درست بود، امروز این سئوالات پیش نمی‌آمد که سازمان محیط زیست چرا شفاف‌سازی نمی‌کند. از استانی باید گزارش می‌آمد، که به موقع نیامده است. باید ببینیم چه کسانی گزارش خلاف واقع داده‌اند. البته اتفاقات دیگر و تاخیر در گزارش‌دهی در سایر استان‌ها هم داریم اما نمی‌دانم چرا مسئله پلنگ گلستان پررنگ شده است.

دبیری بیان کرد: در حال حاضر اداره بازرسی سازمان محیط زیست برای تمام مسایل برگه پر می‌کند و بررسی می‌کند که چرا گزارش‌های ضد و نقیص درباره مرگ پلنگ منتشر شده است. متاسفانه ندادن گزارش اداره کل، ما را در مقابل این مشکل عظیم قرار داد تا پاسخ دهیم که چرا شفاف سازی نمی‌شود .

وی گفت: به محض اینکه گزارش‌ها درباره حیات هیرکان دیر به دست ما رسید، مشکوک شدیم و در جلساتی که با رئیس سازمان در این رابطه داشتیم، خواستار شفاف‌سازی شدیم. این اتفاقات قبل از رسانه‌ای شدن موضوع مرگ هیرکان بود. استان ترسید و مرگ این حیوان را از دفتر ما پنهان کرد.

معاون محیط زیست طبیعی به پرسش ایانا درباره اینکه چرا پس از ارسال سیگنال مرگ توسط ردیاب، مسئولان استانی برای پیدا کردن لاشه اقدام نکرده‌اند، این گونه پاسخ داد: یک چیز برای من روشن است. لحظه‌ای که مسئولان استان متوجه شدند که درباره هیرکان مشکلی پیش آمده، باید ما را در جریان می‌گذاشتند. اینکه ردیاب هیرکان آیا سیگنال مرگ داشته یا خیر، باید در بررسی‌های اداره بازرسی سازمان روشن شود.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۸
0
1
واقعا که شرم آوره. واقعا برخی افراد فکر میکنن الان دهه ۵۰ شمسی هستش که بشه خیلی راحت مسایل رو مخفی کاری کرد و مردم رو ساده لوح فرض کرد. الان همه یه گوشیه هوشمند دستشونه که راحت میشه همه چیز رو ضبط کرد و اطلاع رسانی کرد.
نظر شما
ادامه