کد خبر: ۳۶۱۹

حکیم مهر - رییس بخش و مرکز رفرانس هاری انستیتو پاستور ایران گفت: در دنیا در هر 10 دقیقه یک نفر به علت ابتلا به هاری می‌میرد. این بیماری درمان ندارد اما صد درصد قابل پیشگیری است.

در همایشی که 5 مهرماه به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی هاری در انستیتو پاستور ایران برگزار شد، دکتر فیاض اظهار کرد: در 25 سال گذشته این بیماری در غرب بسیار شایع بود به طوری که هر سال 1500 نمونه از آن دیده می‌شد اما در حال حاضر یک مورد بیماری هاری حیوانی در اروپای غربی دیده نمی‌شود و این بیماری در اروپای غربی کنترل شده است.

وی تاکید کرد: کنترل هاری به هماهنگی کشورها نیاز دارد البته شیوه‌های کشورهای مختلف برای مقابله با این بیماری متفاوت است. در ایران کنترل حیوانات ولگرد مهم است. البته کنترل انسانی خیلی خوب انجام شده است و ایران از این لحاظ نسبت به کشورهای همسایه خود وضعیت بسیار بهتری دارد.

رییس بخش و مرکز رفرانس هاری انستیتو پاستور ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره وضعیت بیماری هاری در منطقه خاورمیانه و نقش انستیتو پاستور ایران در کنترل آن گفت: ‌برخی از کشورها، بیماری هاری را در کشور خود از بین برده‌اند، برخی دیگر هاری شهری را به طور کامل کنترل کرده‌اند اما در بعضی کشورها مانند ایران هم هاری شهری وجود دارد و هم هاری وحشی.

وی افزود: کشورهای همسایه ایران مانند افغانستان، پاکستان، ترکیه و عراق به شدت آلوده به بیماری هاری هستند، ناقلین این بیماری حیوانات هستند که از مرزها می‌گذرند و کنترل آنان مشکل است.

فیاض در ادامه با اشاره به ماموریت انستیتو پاستور برای بررسی این بیماری و ارائه توصیه برای کنترل و پیشگیری از آن در برخی از کشورها اظهار کرد: پاکستان، افغانستان و یمن از جمله این کشورها هستند که هاری در این کشورها شایع است. علاوه بر آن، کشور ترکیه نیز از این لحاظ بسیار آلوده است.

رییس بخش و مرکز رفرانس هاری انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه سگ در بیشتر کشورها عامل انتقال بیماری هاری است، اظهار کرد:‌ یکی از مشکلات کشورهایی که این بیماری در آنان به خوبی کنترل نشده است تهیه واکسن است.

وی در ادامه اظهار کرد: در ایران هاری واردات انسانی هم مشاهده شده است به گونه‌ای که برخی از افغانی‌های مبتلا به این بیماری به ایران آمده‌اند و برای درمان به مراکزدرمانی مراجعه نکرده‌اند.

فیاض در پایان درباره پراکندگی ابتلا به این بیماری در سطح استان‌های کشور گفت: تقریبا همه استانهای ایران از این لحاظ آلوده هستند اما خوشبختانه در شهر تهران، سالهاست که این بیماری وجود ندارد.

 

نظر شما
ادامه