کد خبر: ۳۶۲۰۲
تعداد نظرات: ۳۴ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با استاد برجسته دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران:
«دکتر سید مهدی قمصری» افزود: این انتقال شاید برای اساتید دانشگاه بهتر باشد و شاید فی‌نفسه اشل حقوقی آنها را افزایش دهد، اما تغییری در نظام آموزشی ایجاد نمی‌کند ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «دکتر سید مهدی قمصری» استاد برجسته گروه جراحی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران که سابقه ریاست این دانشکده و همچنین معاونت آموزشی دانشگاه تهران را نیز در کارنامه دارد، اگرچه ورودی سال ۵۶ دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران است، اما آن‌گونه که خود می‌گوید، مانند بسیاری دیگر از افراد، علاقه اول او پزشکی بوده است. آن زمان برای ورود به دانشگاه ۱۰ انتخاب بیشتر نداشت و از آنجا که به خاطر برخی محدودیت‌ها، امکان ادامه تحصیل در رشته پزشکی در شهرستان برای او فراهم نبود، وارد دانشکده دامپزشکی شد. سال‌های ۵۷ و ۵۸ نیز بار دیگر در کنکور شرکت کرد و اتفاقا در سال ۵۸ در رشته پزشکی شیراز پذیرفته شد. اما چون دانشجو و به نوعی درگیر مسائل جهاد استان چهارمحال و بختیاری بود، اجازه ثبت نام پیدا نکرد. وی البته خیلی هم از این اتفاق ناراحت نشد و امروز نیز خوشحال است که رشته دامپزشکی را ادامه داده است. نظر خودش این است که همه تلاش خود را به کار گرفته که دامپزشک خوبی شود و حالا نمی‌داند که شده است یا نه؟

جریانات انقلاب در دوران دانشجویی او مقداری وقفه ایجاد کرد، اما در نهایت تحصیلات او در سال ۶۴ تمام شد تا وارد دوران سربازی شود. این اتفاق همزمان شد با روزهایی که دکتر حکمتی از فعالیت‌های دانشگاهی بازنشسته شده و به نوعی دکتر نوروزیان تنها بودند. اراده همکاران و خواست آنها این بود که سید مهدی جوان جذب دانشکده شود.

وی در تقسیمات سربازی وارد مرکز پرورش اسب و تولید قاطر جدید‌آباد ورامین شد. بعد از ۹ ماه دوران سربازی، از سپاه به دانشکده مامور شد تا ادامه دوران خدمت را در دانشکده نزد دکتر نوروزیان و سایر همکاران بگذراند. سال ۶۷ دوران سربازی تمام شد تا وی به عنوان مربی استخدام دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران شود. خواسته او این بود که تحصیلات را ادامه دهد و لذا تلاش‌های خود را به کار گرفت تا سال ۶۹ برای گرفتن تخصص در زمینه جراحی، بورس دولت ژاپن شود. در نهایت ۶ سال بعد به ایران بازگشت.

حکیم مهر: آقای دکتر، دوران تحصیل شما پر از اتفاقات تاریخ معاصر ایران بعد از انقلاب بود. از حال و هوای آن روزها بگویید.

بنده در طول دوران تعطیلی دانشگاه در زمان انقلاب فرهنگی، قبل از جنگ و اوایل آن، بنا به ضرورتی که تشخیص داده شد در سازمان جهاد استان ایلام وارد واحدهای بنیاد مستضفعان شدم. در واقع به نوعی در سال‌های تعطیلی دانشگاه هم مستقیماً درگیر کارهای دامپزشکی بودم. بعد هم دانشگاه باز شد و ادامه تحصیل و بعد تخصص و این پیوستگی حفظ شد.

حکیم مهر:‌ بعد از اینکه از ژاپن بازگشتید، چه شد؟

بلافاصله در دانشکده مشغول شدم. در سال ۷۶ بزرگواران علوم درمانگاهی وقت دانشکده اصرار کردند که این مسئولیت به من سپرده شود و ۴ سال توفیق خدمت گذاری به عنوان مدیر گروه علوم درمانگاهی دانشکده نصیب من شد. سال ۸۰ حدود ۶ ماه معاون آموزشی دانشکده و همان سال با رای مستقیم همکاران، به عنوان رئیس دانشکده انتخاب شدم. این مسئولیت تا سال ۸۴ ادامه داشت تا اینکه در آن سال و به مدت ۴ سال معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه تهران شدم. از سال ۸۸ نیز تا شهریور سال ۹۱ معاون آموزشی دانشگاه تهران بودم.

حکیم مهر: شما سال های زیادی درگیر دامپزشکی بودید و پست‌های حساس اجرایی در این حوزه داشتید. خیلی از مسائل دامپزشکی را نیز از نزدیک لمس کرده‌اید. به نظر شما مهمترین چالش امروز دامپزشکی ایران چیست؟

این سوال را باید از جنبه‌های مختلف بررسی کرد. یکی از مهمترین چالش‌ها مسائل اقتصادی است. به طور خلاصه اگر اقتصاد دامپروری رونق داشته باشد، دامپزشکی رونق می‌گیرد. البته این خیلی قابل بحث است.

حکیم مهر‌: اقتصاد دامپروری شامل چه مولفه‌هایی می‌شود؟

از تولید نهاده‌های مورد نیاز دام گرفته تا خود دام و محصولات به دست آمده از دام، طیور و آبزیان. این چرخه تا زمانی که به بازار می‌آید، اگر سالم باشد، ضرورت‌های آن ایجاب می‌کند که دامپزشکی رونق داشته باشد. هر جا که این زنجیره با نقصان مواجه باشد دامپزشکی متاثر می‌شود.

دامپزشکی از دید خیلی از افرادی که درگیر آن هستند یک هزینه جنبی است و از نظر آنان در مواقع خاص اولین چیزی که باید حذف شود، دامپزشکی است. کمااینکه زمانی که مشکلات اقتصادی بروز می‌کند، یکی از اولین موادی که از سبد خانواده حذف می‌شود، لبنیات است. این یک مشکل عمده است. اگر برنامه‌ریزان کشور اقتصاد دامپروری را سامان دهند، دامپزشکی به شکل خودکار به جایگاه خود نزدیک می‌شود.

یک بخش هم نگاه بهداشتی در برنامه‌ریزی بهداشتی کشور است. اگر نظام سلامت کشور که بخشی از آن وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی است به این باور برسند که به جای درمان، نگاه پیشگیرانه داشته باشند، دامپزشکی رونق زیادی می‌گیرد. یعنی به جای اینکه درمان، همه دغدغه وزارت بهداشت باشد، باید بدانند که اگر مشکلات ناشی از تغذیه و سبک زندگی مانند پوکی استخوان، کم تحرکی، کوتاهی قد و... اصلاح شود و به سمت یک استراتژی پیشگیرانه حرکت کنند، طبیعتا دامپزشکی جایگاه رفیعی پیدا می‌کند. کمااینکه در خیلی از جاهای دنیا این گونه است. عرض من این است که صرفا با حرف زدن کار پیش نمی‌رود و با به کار بستن این نکات کلیدی است که دامپزشکی ارتقا پیدا می‌کند و به جایگاه خود می‌رسد.

اگر بشود در مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی این نکته را جا انداخت که در بخش کلان کشور هزینه پیشگیری از طریق روش تغذیه مناسب، بسیار اقتصادی‌تر از توسعه سیستم‌های درمانی است، مشکلات زیادی حل می‌شود.

حکیم مهر: یعنی جا انداختن این مساله این‌قدر سخت است؟

به هر حال آن روش برای خیلی از افراد مزایا دارد و به همین دلیل به راحتی اجازه نمی‌دهند که پیشگیری کلان ملی جایگزین درمان شود. اینها مسائل حساسیت برانگیزی است که شاید نتوان همه آنها را عنوان کرد. خلاصه اینکه با این نکات می‌توان به شکل کلیدی و واقعی مساله را حل کرد. شاید یکی از راهکارها این باشد که دامپزشکان بیشتری در مراکز تصمیم‌گیری حضور داشته باشند، اگر چه تا الان هم تلاش این بوده اما به نظر می‌رسد که کفایت لازم را نداشته است.

ما باید مسئولین را متقاعد کنیم که ارتقای بهداشت از طریق نظارت همه جانبه دامپزشکی کشور هزینه‌های خیلی کمتری دارد، به شرط اینکه آنها بخواهند. همیشه اینطور نیست به صرف اینکه ما اثبات کنیم هزینه‌های یک روش کمتر است،‌ داوطلب یا متقاضی برای آن روش پیدا می‌شود. خیلی‌ها نفعشان در چیز دیگر است.

حکیم مهر: در این آسیب‌شناسی به نقش وزارت بهداشت اشاره کردید. یکی از مباحثی که این روزها مطرح شده، بحث انتقال سازمان دامپزشکی از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت بهداشت است. به نظر شما آیا این اتفاق می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های کلان، همسویی بیشتری ایجاد کند؟

من قصد ندارم وارد این چالش شوم چراکه در هیچ جای دنیا سازوکار فعالیت بخش دامپزشکی زیر نظر وزارت بهداشت نیست. مهم نگاه مسئولینی است که بخش سلامت کشور را مدیریت می‌کنند. اینکه سازمان دامپزشکی کجا باشد، خیلی فرقی نمی‌کند. اگر یک بینش عمیق و صحیح وجود داشته باشد که چقدر غذای سالم برای مردم مهم است، نقش سازمان دامپزشکی بسیار برجسته خواهد شد و اصلا نیازی نیست که ما بدویم به دنبال اینکه آیا وزارت بهداشت مسأله انتقال را می‌پذیرد یا خیر؛ کمااینکه همین الان هم وزارت بهداشت تقاضایی برای انتقال ندارد. اگر این نگاه ایجاد نشود، با انتقال سازمان هم مساله‌ حل نمی‌شود. اگر این بینش در بین مسئولین کشور درست نشود، جایگاه فعلی سازمان در چارت اداری در وضعیت فعلی تغییری ایجاد نخواهد کرد.

در خیلی از جاهای دنیا سازمان دامپزشکی یا مستقل است یا با وزارت کشاورزی قرابت دارد و شأن، جایگاه، قدرت و نقش حاکمیتی خود را در مسائل پیشگیری و بیماری‌های فراگیر، ایفا می‌کند. به صرف این هیجانات و تا زمانی که مجموعه قصد اصلاح شدن نداشته باشد، مشکلی حل نمی‌شود.

حضور دامپزشکی در وزارت بهداشت تغییری در شرایط ایجاد نمی‌کند، کمااینکه ضمن در آنجا ما رقیب داریم و رقیب اول ما در آن مجموعه داروسازان هستند. در خود وزارت بهداشت چالش‌هایی در پشت پرده وجود دارد. پزشکان قدرت بیشتری دارند و بقیه کمتر و دامپزشکان احتمالا کمتر از همه. لذا فکر می‌کنم تفاوتی ایجاد نمی‌شود مگر اینکه اصل درست شود و در رأس مملکت از رئیس جمهور به پایین این دید و نگرش باید اصلاح شود که بهداشت و پیشگری مهمتر از درمان است. البته در شعار این را می‌گویند اما در عمل این شکل نیست. همیشه ارج و قرب در کسانی است که درمان می‌کنند. اگر این را پذیرفتند، دامپزشکان یکی از نقش‌های اصلی را در همه حوزه‌ها ایفا می‌کنند. از تولید نهاده‌های دامی، ‌محصولات،‌ کنترل، بسته‌بندی، فروش و... یک زنجیره بزرگ است که نظارت وسیعی از دامپزشکان را می‌طلبد.

گاهی برای همکاران مثال می‌زنم. آن زمان که بحث تعیین مسئول فنی بود، من به بزرگواران در جلسه عرض کردم به جای این کار بیاییم ته خط، یعنی بگوییم استانداردها را تعریف کنید و بگویید با رعایت این استانداردها محصول تولیدی شما قابل عرضه در بازار است. به شرطی اینکه بتوانید این نظارت‌ها را بکنید؛ همین کافی است. بعد می‌بینید که تولید کننده به دنبال دامپزشک با کیفیتی می‌دود که بتواند محصولی را با این استانداردها تولید کند. می‌بینید که دامپزشکی به لحاظ علمی رشد می‌کند و همکاران ما مجبور می‌شوند خود را به لحاظ علمی ارتقا دهند، چون محصولی باید به بازار برود که بتواند این استانداردها را پاس کند.

ما به عکس می‌خواستیم عمل کنیم. می‌گوییم مسئول فنی در دامداری قرار بگیرد، کمااینکه الان این عزیزان در کشتارگاه‌ها حضور دارند. اگر بخواهند یک مقدار سخت‌گیری کنند، صاحب کشتارگاه آنها را اخراج می‌کند. اگر بخواهند اغماض کنند، بهداشت عمومی در خطر می‌افتد. بنابراین بهترین راه این است که نظارت‌های عالی در انتهای خط تولید داشته باشیم که دامپزشکان زیادی هم به شکل دولتی و هم از بخش خصوصی مشغول شوند. کمااینکه الان در مدیریت دامپروری هم می‌بینید که دامپرور به سراغ همکارانی می‌رود که توانمندترند، چون سود بیشتری از آن می‌برد. اگر در عرضه همه محصولات منتج از دام و طیور اینگونه باشد، خواهید دید که بازار خیلی متفاوت می‌شود.

حکیم مهر: آیا اجرای ماده ۱۹ آیین‌نامه نظارت بهداشتی می‌توانست این معضل را برای همیشه حل کند؟

ظاهرا این ماده را آقای وزیر ابلاغ فرموند و بناست که اجرایی شود. در جلسه‌ای که در شورای نظام در خدمت بزرگواران بودیم گویا چند استان اجرای آن را شروع کردند و امیدوارم مابقی استان‌ها هم دنبال کنند. البته این می‌تواند تنها بخشی از راه حل باشد. شاید نگاه من ایده‌آلیستی است، اما مدل موفق کشورهای اروپایی، این‌گونه است. یعنی بخش حاکمیتی و نظارتی بسیار قوی و موثر است و به این شکل نیست که بخواهد از این و آن اجازه بگیرد.

حکیم مهر: اگر یک پله پایین‌تر بیاییم و بحث انتقال آموزش دامپزشکی را پیش بکشیم، چطور؟ این مساله نمی‌تواند مشکل را حل کند؟

بنده ۴ سال همزمان با معاونت آموزشی، رئیس گروه دامپزشکی وزارتخانه هم بودم. البته روش صحیح این است که آموزش دانشگاهی یکپارچه شود. یعنی همه مجموعه‌ها باید با هم باشند که یک چیز  تحت عنوان دانشگاه محقق شود. اینکه سیستم پزشکی جداست ناصحیح است. نباید فکر کنیم که شرایط فعلی درست است و لذا بقیه خود را با آن تطبیق دهند. این روش غلط است و هیچ جای دنیا نمونه ندارد.

حکیم مهر: اما به هر حال نتایج مثبتی برای دنیای پزشکی داشته است.

اینکه نتایج مثبتی داشته بحث دیگری است. کمااینکه این نتایج مثبت از راه‌های دیگر هم قابل تحقق بود. این طور نبوده که چون وزارت بهداری سابق با دانشکده‌های پزشکی سابق یکپارچه شد، مسائل جامعه پزشکی حل شد. خیر. کافی بود همکاری فی مابین ایجاد می‌شد. همین که بیمارستان‌های وزارت بهداری سابق کمک می‌کردند، کفایت داشت و لازم نبود همه آنها دانشگاهی شوند.

مساله دیگری که برای من غیر قابل قبول است اینکه مثلا فلان معاون درمان یا بهداشت یک دانشگاه درگیر آلودگی بستنی می‌شود. هیچ جای دنیا مسائل بهداشتی جامعه ارتباطی به دانشگاه ندارد که ما معاونت‌هایی درست کنیم که همان کاری که وزارت بهداری سابق و ادارات بهداشت باید انجام می دادند، حالا به اسم دانشگاه علوم پزشکی تجمیع و تهران را هم بین چند دانشگاه تقسیم کردیم. از نظر من اصل این موضوع برای منطق دانشگاه غیر قابل قبول است. بنابراین دانشگاه‌ها باید یکپارچه شوند. این به نفع همه است. اگر دانشکده‌های پزشکی و دامپزشکی داخل دانشگاه باشند، می‌توانند هم‌افزایی و کارهای مشترک داشته باشند که الان هم جسته گریخته وجود دارد اما می‌تواند سیستماتیک تر باشد.

حکیم مهر:‌ اما برخی اساتید تمایل زیادی به انجام این انتقال دارند.

این انتقال شاید برای اساتید دانشگاه بهتر باشد و شاید فی نفسه اشل حقوقی آنها را افزایش دهد، اما تغییری در نظام آموزشی ایجاد نمی‌کند. پزشکان ادعا می‌کنند که اگر ما آموزش را به وزارت بهداشت آوردیم، از آن برای افزایش کمی حوزه‌های پزشکی استفاده کردیم که این هم برای دامپزشکی متصور نیست. یعنی لینک شدن ما به دانشکده‌های پزشکی به لحاظ اجرایی چیزی به ما نمی‌دهد. فقط یکسان سازی حقوق و مزایا رخ می‌دهد.

البته آن مرتبه اجتماعی که همکاران می‌گویند را بنده خیلی باور ندارم که محقق شود. مهم یکپارچگی آموزش عالی کشور است. ضمن اینکه الان دانشکده‌های دامپزشکی در وزارتخانه مشکلی ندارند. اینکه برخی همکاران می‌گویند مثلا یک استاد ادبیات، فهمی از ما ندارد، خب این در همه رشته‌ها وجود دارد. در دانشگاهی که رشته‌های اقتصاد، رشته‌های فنی، هنر و ... وجود دارند، بالاخره یکی از رشته‌ها رئیس است. بنابراین نمی‌توان این را گفت. اگر این استدلال صحیح باشد برای همه صادق است. در همه جای دنیا دانشگاه‌ها وظایفی دارند. بنابراین باز از نظر من خیلی تفاوتی نمی‌کند که اینجا باشیم یا آنجا؟ نمی دانم چرا این هیجانات راه می‌افتد و نکات اصلی فراموش می‌شود؟

حکیم مهر: آقای دکتر، الان دانشگاه‌های علوم پزشکی ما معاونت بهداشت دارند. در صحبت‌ها اشاره کردید که خیلی موافق این قضیه نیستید. از طرفی اشاره کردید که مسئولین باید این را بدانند که بهداشت مقدم بر درمان است. پس ما چطور باید بهداشت را پیاده‌سازی کنیم؟

عرض من در حالی است که نظارت بهداشتی مانند گذشته به عهده سیستم اجرایی بهداری باشد. همیشه دانشگاه‌ها مسئول تربیت نیروی متخصص بودند. مسائل اجرایی نظارت بر بیمارستان‌ها و بهداشت عمومی در دل وزارت بهداری بود که خود آن یک مجموعه عریض و طویل بود. الان آن مجموعه عریض و طویل وجود دارد اما در زیر معاونت بهداشت دانشگاه توزیع شده و منطقه تهران را به ۳ قسمت تقسیم کردند که از نظر من این تیپ کارها وظیفه یک دانشگاه نیست. ممکن است بیمارستان دولتی که وزارت بهداری داشته به لحاظ آموزشی کمک کند اما این می‌تواننست در قالب یک همکاری متقابل صورت گیرد و نیاز نبود که ساختار یکی شود. همه دنیا هم همینطور است و این مدل وزارت بهداشت شاید تنها جایی که وجود داشته باشد، ایران است. مگر بقیه جاهای دنیا در آموزش پزشکی یا نظارت بهداشتی مشکلی دارند؟ ما معمولا همه جا به کشورهای جهان اول ارجاع می دهیم. مگر آنها مشکلی در این زمینه دارند؟ زمانی کمبود پزشک بود و بزرگواران فکر کردند که یکی از راه‌حل‌های آن این است که راه حل دیگر هم می‌توانست داشته باشد. اما تداوم آن دیگر چه توجیهی دارد. برای من خیلی قابل قبول نیست.

حکیم مهر: به‌عنوان سوال آخر، نظر شما در خصوص فعالیت‌های پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر چیست؟

اگرچه فرصت کمتری برای حضور در فضای مجازی دارم، اما گاهی‌ اوقات حکیم مهر را می‌خوانم و حتما از برخی نکاتی که در آن منتشر می‌شود، استفاده می‌کنم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.
 
 
انتشار یافته: ۳۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
0
0
آقا یه ذره هم ارتقاء پیداکنیم بهتر هست
دانشجوهای دکترای تخصصی مون حقوق می گیرند
با کارگروه جهاد کشاورزی سرو کله نمی زنیم
حالا اساتیدمونم حقوقشون بیشتر شه چه اشکالی داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
ایشان فرمودند که سرشان شلوغ است و فرصت کمی برای مراجعه به فضای مجازی دارند ........................... می فرمایند که"
چراکه در "هیچ جای دنیا سازوکار فعالیت بخش دامپزشکی زیر نظر وزارت بهداشت نیست". مهم نگاه مسئولینی است که بخش سلامت کشور را مدیریت می‌کنند. اینکه سازمان دامپزشکی کجا باشد، خیلی فرقی نمی‌کند. اگر یک بینش عمیق و صحیح وجود داشته باشد که چقدر غذای سالم برای مردم مهم است، نقش سازمان دامپزشکی بسیار برجسته خواهد شد و اصلا نیازی نیست که ما بدویم به دنبال اینکه آیا وزارت بهداشت مسأله انتقال را می‌پذیرد یا خیر؛ کمااینکه همین الان هم وزارت بهداشت تقاضایی برای انتقال ندارد. "

زیرا بر خلاف اطلاعات ایشان ... ایتالیا، کمسیون اتحادیه کشورهای اروپایی و اتریش امور دامپزشکی خود را از وزارت کشاورزی بر مبنای اصل بهداشت واحد، One Health حدا کرده اند و در زیر مجموعه بهداشت قرار داده اند.
............................
دوم اینکه که فرمودند:
کمااینکه همین الان هم وزارت بهداشت تقاضایی برای انتقال ندارد.
که این هم کاملاً اشتباه است!
زیرا وزیر محترم چند بار لزوم یک پارچه سازی کلیه نهادهای بهداشتی کشور از جمله دامپزشکی را مطرح کرده اند.
اعضا، نایب رئیس و سخن گوی کمسیون بهداشت و درمان مجلس هم بارها بر ضرورت انتقال سازمان دامپزشکی را البته با حفظ همان هویت حقوقی و ردیف بودجه مستقل خود به وزارت بهداشت اعلام کرده اند.
Dr nadri
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
0
1
آموزش دامپزشکی100%باید به وزارت بهداشت بپیونده ................... هیچ وقت آموزش پزشکی به وزارت علوم بر نمی گرده پس ما باید به آنها ملحق بشیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
ولی باورنکردنی است.

به نامه زیر نگاه کنید.

در این نامه که 180 درجه با اظهارات شفاهی جناب آقای دکتر قمصری فرق دارد،
نام این استاد ارجمند هم وجود دارد:

بسمه تعالی

حضور برادر ارجمند جناب آقای دکتر علی لاریجانی

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام و احترام و آرزوی توفیق. در خصوص اهمیت و نقش راهبردی رشته دامپزشکی در حوزه بهداشت و سلامت کشور شایان ذکر است که در دهه 1990 اتحادیه اروپا به دلیل نگرش سنتی و جزئی نگر به امر بهداشت لطمات و خسران هنگفتی را به لحاظ بهداشتی و نیز امنیت غذایی مردم به علت بروز یک بیماری نوپدید به نام آنسفالوپاتی اسفنجی شکل گاو (BSE) یا همان جنون گاوی متحمل شد. یکی از دلایل عمده چنین اتفاقی این بود که در آن زمان تصمیم گیری در باره این موارد بر عهده وزارت کشاورزی قرار داشت. جمع بندی این تجربه دردناک باعث شد که اتحادیه اروپا امر تصمیم گیری و نظارت بر بهداشت دام و دامپزشکی را از مدیریت کل کشاورزی خود منتزع و با شعار راهبردی سلامت غذای انسان ودام از سطح مزرعه تا میز غذا به مدیریت کل بهداشت و مصرف کنندگان اتحادیه اروپا واگذار کند(Butler, 1997). با این هدف که یک جامعیت و انسجام حداکثری در کلیه ارکان مسئول در بهداشت و سلامت شهروندان این اتحایه پدیدار شود. البته، برخی از کشورها که مدتها قبل از تصمیم گیری اتحادیه اروپا بدین امر مبادرت ورزیده بودند از پیشگامی خود در پیاده کردن این تفکر نوین و پیشرفته جامع نگر مفتخرند و جالب توجه اینکه آنها توانستند به خوبی از عهده چالش با بیماری نوپدید جنون گاوی برآیند و کمترین خسارات را تجربه کنند.

در حال حاضر نیز همانظور که استحضار دارند هر از گاهی بحرانهایی نظیر گوشتهای آلوده ، آنفلوآنزای پرندگان و اخیراً تهدید آنفلوآنزای خوکی و تبعات پیچیده و گوناگون آنها خود را نشان می دهند. در این راستا، نقش دامپزشکی در جلوگیری از انتقال صدها بیماری مشترک و قابل انتقال میان انسان و دام و کنترل بهداشتی مواد غذایی اعم از کنترل میکربی و کنترل شیمیایی انکار ناپذیر است و موضوع ممانعت از ورود مواد شیمیایی خطرناک مانند سموم ارگانوفسفره، توکسینهای قارچی و باقیمانده های داروهای دامپزشکی در غذای انسان از امور مبرمی است که تنها با فعالیت مؤثر دکتر دامپزشک و حمایت ساختارهای بهداشتی و قضایی قابل پیاده شدن می باشد. به نحوی که ضروری است تجویز هر گونه فراورده دارویی به دامها به دلیل امکان ورود آنها به چرخه غذایی آحاد جامعه و افزایش خطر شکل گیری سرطا نهای گوناگون، ناهنجاری های مادرزادی، اختلالات هورمونی کودکان در حال رشد، مقاومتهای میکربی نسبت به داروها (که اکثر آنها ریشه مشترک با داروهای دامپزشکی وارد شده به غذای انسان دارند) و خطر آلرژی ها و حتی شوکها ی مرگ آور می بایستی تنها توسط دکتر دامپزشک دارای مجوز فعالیت صورت پذیرد.
معضل مهم آن است که سازمان دامپزشکی با توجه به عدم جامعیت و پراکندگی ساختار های بهداشتی موجوددر کشور نتوانسته است از حمایت مستقیم و همه جانبه وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در جهت ایفای کامل مسئولیت های بهداشتی خود در تأمین بهداشت و سلامت مردم برخوردار شود و بعلاوه با کمال تأسف باید گفت که هم اکنون عده زیادی افراد غیر دکتر دامپزشک خود سرانه و بدون هیچ واهمه ای از برخورد دستگاه قضایی،هورمونهای خطرناک و داروهای گوناگون را به دامها تجویز می کنند و غذای مصرفی مردم را بدون اینکه مطلع باشند در معرض آلودگی شیمیایی نامشهود و نهان قرار می دهند.

شایان توجه است که خوشبختانه سازمان دامپزشکی کشور از مدتها قبل به عنوان یک تشکیلات بهداشتی باسابقه کشور با واگذاری های مصوب انجام شده به بخش خصوصی اساساً به یک نهاد حکومتی برنامه ریزی و نظارتی در حوزه مبارزه با بیماریهای مشترک و قابل انتقال میان انسان و دام، تضمین سلامت غذایی انسان و نظارت بر فعالیت دکتران دامپزشک و سایر رده های دامپزشکی درآمده است. لذا با توجه به زبان علمی یکسان، نظام آموزشی مشترک دکترای عمومی گروه پزشکی (پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی و دامپزشکی) در دانشگاه ها، سنخیت بسیار زیاد کاری و و موارد فوق الذکر، ما اعضاء هیأت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران پیشنهاد می کنیم که مجلس محترم شورای اسلامی به منظور حفظ و تضمین حوزه بهداشت و سلامت انسان، مطابق با چارت پیشنهادی، سازمان دامپزشکی کشور را از وزارت جهاد کشاورزی منتزع و به لحاظ ساختاری در زیر مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار دهد. به طوری که در این ساختار کاملاً منسجم و همه جانبه، امر تولید واکسن و فراورد ه های زیستی انسانی و دامی، سازمان دامپزشکی، سازمان غذا و دارو(FDA) و شبکه بهداشتی کشور در یک هماهنگی و ارتباط مستقیم حداکثری، امکان همکاری تنگاتنگ و یکپارچه را در برخورد با معضلات بهداشتی کشور و تأمین امنیت غذایی جامعه پیدا کنند.

و من الله التوفیق – اعضای هیأت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران

فهرست اعضاء هیأت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران که طی امضاء نامه ای به ریاست محترم مجلس شورای اسلامی در تاریخ 27/02/ 1388 انتزاع سازمان دامپزشکی کشور را از وزارت جهاد کشاورزی و الحاق آن را به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیشنهاد داده اند:

1. دکتر محمدرضا احمدی (استاد)

2. دکتر قباد آذری تاکامی (استاد)

3. دکتر وهاب بابا پور (استاد)

4. دکتر محمد حسن بزرگمهری فرد (استاد)

5. دکتر سعید بکایی (استاد)

6. دکتر تقی تقی پور بازرگانی (استاد)

7. دکتر علیرضا خسروی (استاد نمونه کشوری)

8. دکتر پروانه خضرایی نیا (استاد)

9. دکترمهدی سلطانی (استاد)

10. دکتر داود شریفی (استاد)

11. دکتر بیژن رادمهر (استاد)

12. دکتر مریم رضاییان (استاد)

13.دکتر نور دهر رکنی (استاد)

14. دکتر تقی زهرایی صالحی (استاد)

15. دکتر سید محمد فقیهی (استاد)

16. دکتر محمد جواد قراگوزلو (استاد)

17. دکتر گیتی کریم (استاد)

18. دکتر سید مهدی کیایی (استاد)

19. دکتر بابا مخیر (استاد)

20. دکتر محمدرضا مخبردزفولی (استاد)

21. دکتر ایرج نوروزیان (استاد)

22. دکتر حسینعلی ابراهیم زاده موسوی (دانشیار)

23. دکتر افشین آخوند زاده (دانشیار)

24. دکتر فرزاد اسدی (دانشیار)

25. دکتر ناهید اطیابی (دانشیار)

26. دکتر سید جاوید آل داود (دانشیار)

27. دکتر علیرضا باهنر (دانشیار)

28. دکتر جلال بختیاری (دانشیار)

29. دکتر محمود بلورچی (دانشیار)

30. دکتر سید مصطفی پیغمبری (دانشیار)

31. دگتر ملیحه پور کبیر (دانشیار)

32. دکتر پرویز تاجیک (دانشیار)

33. دکتر شهرام جمشیدی (دانشیار)

34. دکتر محمد حسن زاده (دانشیار)

35. دکتر سید حسین حسینی (دانشیار)

36. دکتر فرهنگ ساسانی (دانشیار)

37. دکتر پرویز شایان (دانشیار)

38. دکتر حسینعلی عرب (دانشیار)

39. دکتر محسن فرخوی (دانشیار)

40. دکتر فرامرز قراگوزلو (دانشیار)

41. دکتر سید مهدی قمصری (دانشیار)

42. دکتر اسدا.. کریمان (دانشیار)

43. دکتر صدیقه نبیان (دانشیار)

44. دکتر امیر نیاسری (دانشیار)

45. دکتر همایون محمود زاده (دانشیار)

46. دکتر بهنام مشکی (دانشیار)

47. دکتر مهرداد مدیر صانعی (دانشیار)

48. دکتر فریدون نورمحمدزاده (دانشیار)

49. دکتر غلامرضا نیکبخت (دانشیار)

50. دکتر مهدی وجگانی (دانشیار)

51. دکتر مهدی وصفی مرندی (دانشیار)

52. دکتر فریدون نورمحمدزاده (دانشیار)

53. دکتر پرویز هورشتی (دانشیار)

54. دکتر عباسی توسلی (استادیار)

55. دکتر زهره خاکی (استادیار)

56. دکتر جمیله سالار آملی (استادیار)

57. دکتر سارنگ سروری (استادیار)

58. دکتر بهرام شجاع دوست (استادیار)

59. دکتر حجت ا.. شکری (استادیار)

60. دکتر داریوش شیرانی (استادیار)

61. دکتر محمد مهدی دهقان(استادیار)

62. دکتر امیر رستمی (استادیار)

63. دکتر افشین رئوفی (استادیار)

64. دکتر مرتضی زنده دل (استادیار)

65. دکتر علیرضا صفاریان (استادیار)

66. دکتر زهرا طوطیان (استادیار)

67. دکتر غلامرضا عبدا.. پور (استادیار)

68. دکتر ناصر علیدادی (استادیار)

69. دکتر سید احمد فاطمی (استادیار)

70.دکتر ابوالفضل کامکار (استادیار)

71. دکتر وحید کریمی (استادیار)

72. دکتر حسن گندمی نصرآبادی(استادیار)

73. دکتر صمد لطف ا.. زاده (استادیار)

74. دکتر مجید مسعودی فرد(استادیار)

75. دکتر سید حسین مرجان مهر(استادیار)

76. دکتر بهزاد منصوری (استادیار)

77. دکتر علی میثاقی (استادیار)

78. دکتر امید مددکار (استادیار)

79. دکتر محمد ملازم (استادیار)

80. دکتر سعید میرزرگر (استادیار)

81. دکتر عبدالعلی ملماسی (استادیار)

82. دکتر سید مهدی نصیری (استادیار)

83. دکتر علیرضا وجهی (استادیار)

توضیح: متن امضاء ها به پیوست ضمیمه شده است.

جامعیت و انسجام ساختاری حداکثری در حوزه بهداشت و سلامت کشور

چارت پیشنهادی:

در این چارت که از سوی اساتید محترم امضاء کننده نامه فوق پیشنهاد شده ، جایگاه سازمان دامپزشکی به عنوان سازمانی مستقل و یکی از 5 زیر مجموعه پیشنهادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین شده است.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی :

1 - شبکه بهداشتی کشور

2 - سازمان غذا و دارو : FDA

3 - انستیتو پاستور

4 - سازمان دامپزشکی کشور

5 - موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی
مصطفی قلاوند
|
Brazil
|
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
0
2
انتقال "آموزش" دامپزشکی هم فرصت ایجاد میکنه و هم تهدید، تهدیدی که از سمت داروسازان شما فرمودید جناب دکتر در چهارچوب انتقال کل تشکیلات دامپزشکی به وزارت بهداشت هست نه آموزش با این حال داروسازان در واقع جز فرصت های موجود لیست میشند که میبایست با جریان این افراد هم صدا و هم رنگ شد وگرنه با چشم رقیب این افراد رو ببنید حتی نسبت به دارو های موجود در قفسه های کلینیک ها هم دخالت میکنند. دوستی با این جبهه خیلی از مسائل مورد بحثتون رو حل میکنه

انتقال آموزش باعث میشه که توپ به زمین نظام پزشکی بیوفته، نظام صنفی که اهرم های حاکمیتی داره و قدرت چانه زنی دامپزشکان برای آینده کاریشون و ورود به رشته هایی پزشکی و گرفتن شماره نظام پزشکی بیشتر بشه و تامین امنیت اقتصادیشون رو تضمین میکنه، این فرصته

الان وزارت بهداشت حتی مسائل پیش پا افتاده مثل نظام ارجاع رو رعایت نمیکنه و هنوز پرونده ها الکترونیکی نشده که بخشی از مسائلیست که فرمودید پشت پرده است...

من با انتقال سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت بدون برنامه ریزی مشخص موافق نیستم ولی الان شاهد هستم که برخی موضوعات رو دست کم گرفتم، با انتقال این تشکیلات ما جلوی فاجعه ای رو میتونیم بگیریم که به ذهن کسی تا الان خطور نکرده، این فاجعه جامعه ................... هستش که با برنامه ریزی دقیق طرح خودشون رو پیش میبرند، نقشه این افراد باید مسدود بشه و این انتقال جلوی فساد های موجود در جهاد رو در آینده خواهد گرفت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
احسنت!
ایشان مثل اینکه در جریان نیستند که امور دام وزارت جهادکشاورزی به دنبال حذف دکتر دامپزشک از گردونه "مسئولیت بهداشتی"
هستند و می خواهند که کارشناسان کشاورزی و دامپروری را در برنامه ششم به عنوان "مسئول بهداشتی" معرفی کنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
کسی که یادش نیست چه چیزی را امضا کرده است و هر بار نظرات ضد و نقیض می دهد، یا اینکه اگر نظرش عوض شده به آن با ذکر دلیل اشاره نمی کند. آیا می تواند نظراتش محل اعتماد باشد.
دكتر موسي خاني
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
2
1
دامپزشكي نياز به شناخت دارد نه انتقال مشكل صنف دامپزشكي در ادغام با پزشكي قابل حل نيست دامپزشكي بايد بعنوان يك سازمان مستقل و ارزشمدار در سطح ملي معرفي گردد آنوقت جايگاه 40سال قبلي خود را خواهد يافت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
40 سال رشته دامپزشکی در گروه پزشکی قرار داشت.=!
در ضمن کار دامپزشکی جزو خانواده بهداشت و سلامت است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
قابل شناخت است.بی در و پیکرترین و بی نظمترین و بی قانون ترین ارگان دولتی است.کافیست یک نظرسنجی از مردم و ارباب رجوعها انجام شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
کاملا موافقم. این سازمان بایستی مستقل باشد تا زیرمجموعه یک وزارتخانه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
جناب آقای دکتر موسی خانی

خدا وکیلی نگران چه چیزی هستید؟ آینده دامپزشکی یا آینده خودتان؟

نگران اینکه اگر سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت برود،

ممکن است از این ناحیه برای آزمایشگاه مبنای شما که نان اش در روغن است،

تهدیدی و خطراتی اتفاق بیفتد و قوانین آزمایشگاه های علوم پزشکی بر آزمایشگاه شما هم اجرا شود؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
حرفهایی با پوسته حکیمانه ولی در واقع مظهر بی اطلاعی و ادعای پوچ با مایه سفسطه و دانشمند نمایی.
یعنی چه که دامپزشکی به شناخت نیاز داره نه انتقال؟
یعنی شما تو کدام سیاره سیر می کنید؟
دکتر حیدرزاده از لردگان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
0
0
حقوق دامپزشک نادیده گرفته شده است.وزیر کشاورزی آمریکا دامپزشک است وزیر کشاورزی ما مهندس عمران.اینجا جمهوری که چه عرض کنم اسلامی هم هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
لردگان کجاست؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
حتی اگر رئیس جمهوری هم دامپزشک شود!

تا وقتی که سازمان دامپزشکی در زیر یوغ کارشناسان کشاورزی و دامپروری و دخالت های روزمره معاونت امور دام قرار دارد،

وضع روز به روز بدتر خواهد شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
0
0
ترجیح میدهم با همکاران دکتر داروسازم رقابت و همکاری کنم تا با لیسانس کشاورزی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
از چه زمانی داروساز ها همکار شما به حساب می آیند؟ شما چه همکاری با ایشان دارید؟ لطفا توضیح بفرمایید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
عجیب است؟

معلوم است که شما یا دامپزشک نیستید یا به کلی دامپزشکی را کنار گذاشته اید.

کسی که در کار طبابت دامپزشک است خاصه در زمینه طیور، سگ، گربه و اسب با همکاران داروساز خود همیشه در حال ارتباط و همکاری است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۵
باز هم این نشد پاسخ! شما دقیقا مشغول چه نوع همکاری با داروسازان هستید؟! لوسیون پوست برایتان می سازند؟!! در زمینه طیور چه نوع همکاری انجام میدهید؟ لطفا به جای تخریب، توضیح کامل ارائه بفرمایید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
این فرد بسیار نکته سنج و معتقد!

چشمان خود را بر روی واقعیات تلخ دامپزشکی در وزارت جهادکشاورزی بسته است و با مخلوط کردن بحث،

ناخواسته یا خواسته در جهت مهندسین کشاورزی و دامپروری عمل می کند.

اگر دامپزشکی در وزارت جهادکشاورزی باشد یا به فرض محال معاونت دامپزشکی ریاست جمهوری در هر دو حالت،
تضعیف خواهد شد.

زیرا مهندسین کشاورزی و دامپروری از هر فرصتی برای پر کردن جای دامپزشکان استفاده می کنند.

نگاه کنید که سازمان مهندسین کشاورزی می خواهد کلینیک سیار راه اندازی کند؟!!

بنابر این تنها راه استفاده از چتر حمایتی وزارت بهداشت است که خوشتبختانه اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس که با دنیای خارج در ارتباط و از تحولات جهانی حوزه بهداشت واحد و توصیه های سازمان بهداشت جهانی مبنی بر یک پارچه سازی تمام نهادهای بهداشتی با خبرند،

در این راستا حرکت می کنند.

افرادی که مانع پیشرفت دامپزشکی می شوند و مغرضانه در پی هضم و نابودی آن به شکل های گوناگون هستند، تنها روسیاهی و شرمساری را برای خود باقی می گذارند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
به فرض که داروسازان رقیب ما باشند،
ولی پزشکان و دندان پزشکان متخصص و فرهیخته،
هیچ تضاد منافعی با دامپزشکان ندارند و بسیار حس همبستگی با دامپزشکان دارند.

اصولاً وزارت بهداشت مانند یک مجمع الجزایر است و گروه های مختلفی هستند که همگی در عین همکاری و تعامل نوعی رقابت شغلی دارند.

ولی هیچ داروسازی مثلاً حاضر نیست که وزارت بهداشت را ترک کند و به وزارت صنایع متنقل شود!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
✅پاسخ مخالفان

چرا گزینه الحاق به وزارت بهداشت؟

در این بحث مزایای الحاق به وزارت بهداشت بررسی نمی گردد فقط پاسخ برخی از اقلیت دامپزشکی که مخالف الحاق هستند مورد بررسی است.

در این ارتباط چند نکته مهم وجود دارد که هم از نظر علمی و هم از نظر مدیریتی باید بررسی شود.

نظر اکثر مخالفان این است که وزارت بهداشت با له کردن دامپزشکان موقعیت های شغلی آنها را خواهد گرفت و به پزشکان و داروسازان خواهد داد. این امر هرگز اتفاق نمی افتد به دلایل زیر:

۱. کلیه کارهای دامپزشکی تخصصی و بر پایه دانشی است که در دوران تحصیل کسب نموده اند.

۲.حقوق دریافتی دامپزشکان در حال حاضر نسبت به پزشکان و داروسازان بسیار ناچیز است و غیر قابل مقایسه است.

۳.دامپزشکی جزو خانواده وزارت بهداشت خواهد شد و هرگونه ضعف مدیریتی به پای وزارت بهداشت نوشته خواهد شد پس هرگز وزارت بهداشت خود را زیر سوال نمی برد.

۴.تعامل با همکاران در وزارت بهداشت بسیار علمی تر از مهندسان کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی است و شان دامپزشکی بالاتر خواهد رفت و به تبع آن حقوق ها نیز اصلاح خواهد شد.

۵.مقایسه وضعیت رشته هایی که اخیرا به وزارت بهداشت منتقل شده اند نشانگر وضعیت و مزایای انتقال است که نه تنها اختیارات این رشته ها کم نشد بلکه نفوذ بیشتری در وزارت بهداشت پیدا نمودند.

۶.وزارت بهداشت خود را متولی بهداشت کشور معرفی می کند و به خود اجازه می دهد بودجه بهداشتی کشور را به خود اختصاص دهد و دامپزشکی در زیرمجموعه یک وزارت تولید محور می باشد که بودجه تولیدی دریافت می کند، پس ما در شرایط حاضر موقعیت های شغلی بیشتری را نسبت به زمانی که زیرمجموعه وزارت بهداشت باشیم از دست می دهیم.

۷.اشتغال و تحصیل دامپزشکی زیر نظر وزارت بهداشت خواهد بود و در صورت مازاد نیرو درخواست دانشجو کاهش خواهد یافت.

۸. تجربه نشان داده است وزارت بهداشت بر رعایت حقوق و دریافتی زیرمجموعه خود وسواس بیشتری نشان می دهد در حالی که ما در جهاد کشاورزی هنوز در ماده ۱۹ سر جنگ هستیم.

۹.هم اکنون نیز دامپزشکانی در وزارت بهداشت شاغل اند که وضعیت بسیار بسیار بهتری نسبت به سایر دامپزشکان شاغل در جهاد و بخش خصوصی دارند.

چند مثال در این ارتباط نیز که اخیرا رسانه ای شد می توان بیان نمود. در بحث صادرات مواد لبنی کشور مقصد تاییدیه سازمان دامپزشکی به جای غذا و دارو درخواست نموده بود. اکثریت کارهای دامپزشکی به مرور به سازمان غذا و دارو منتقل شده چراکه خود را متولی بهداشت می دانند. در بحث اشتغال هم اکنون دامپزشکان چشم به مسئول علمی شرکت های داروسازی و پخش داروی انسانی دارند چرا که سه برابر یک مسئول فنی دامپزشک حقوق دریافت می کند. و چندین و چند مثال دیگر که همه در رسانه ها می شنویم.

با این دلایل بیان شده که تنها قسمتی از علل بیشمار مزایای انتقال به وزارت بهداشت می باشد امیدوارم همکاران دامپزشک یکپارچه و متحد برای انتقال به وزارت بهداشت قدم برداریم.

✅ Telegram.me/poultryvet

کانال دامپزشکی طیور (دکتر مسعود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
0
1
ارجاع نسخه ,سفارش داروهای ترکیبی, خرید داروهای کلینیک کمترین همکاری هست که ما در مجموعه ی درمانی خودمان با داروساز ها داریم. در آزمابشگاه مواد غذایی هم همکاری ها ی قویتری در جریان است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۵
منظور شما از قویتر چیست؟ شما ظاهرا تحصیلات دانشگاهی ندارید یا خیلی کم دارید که از چنین واژه های مبهمی استفاده میکنید!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۵
0
1
عاقل را اشارتی بس است. من تحصیلاتم دوم ابتدایی هست شما چطور دامپزشکی هستی که هنوز نمیدانی در آزمایشگاه مواد غذایی, کنترل کیفی کارخانه جات دارویی آرایشی و بهداشتی, صنایع تولید ژلاتین و در animal modeling , در بخش r&d شرکت های حوزه ی سلامت چه همکاری های وسیعی بین دارو سازان و دامپزشکان جریان دارد؟؟؟!!!.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
انشالله کلاس سوم را به سلامتی شروع کنید!
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
0
0
سلام ،ارجاع نسخه ،خرید داروی ترکیبی و ،... نشان از این است که یا به صورت غیرمجاز فعالیت میکنید یا متاسفانه به وجدان کاری پایبند نیستید که از داروهای انسانی در دامپزشکی استفاده میکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
احتمالا هر دو به همراه مجموعه ای از کمبود دانش!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
0
2
شما اول کار را بشناس بعد وجدان کاری را هم خواهید شناخت. بفرمایید وقتی قطره ی چشمی مثل کلرامفنیکل برای درمان عفونت پشت اتاقک قدامی چشم نباید تجویز شود کدام داروی گاو و گوسفند را برای سگ پامرانین ۱کیلویی که از یک نوزاد حساس تر است باید تجویز کنم؟؟ یا سایر بیماری های چشم, پمادهای پوستی, ضایعات قلبی ,شامپو های ضد قارچ و ده ها مورد دیگر؟؟؟
همه جای دنیا برای درمان بیماری های پت و پرندگان زینتی که از یک کودک حساس تر هستند فقط داروی انسانی وجود دارد
تقریبا تمام داروهای دامپزشکی برای دام و طیور است نه حیوانات خانگی
چرا بعضی دامپزشکان مانند مردم کوچه و بازار دامپزشکی را فقط سرویس دادن به گاودار و مرغدار میدانند و تصوری از همکاری های غذایی , دارویی و درمانی با مراکز انسانی ندارند؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۶
خودتان جواب خودتان را دادید!
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
0
0
با سلام در دنیایی که ،مصرف داروها زیر ذره بین است و عدم گزارش مصرف آنتی بیوتیک عواقب وخیمی برای دامپزشک دارد بعید میدانم ،دار وهای انسانی و دامی یکسان باشد،مروری بر کتابهای فارماکولوژی به قول شما تمام دنیا این رو نشان می‌دهد که در حیطه دام کوچک و اسب هم دارو های مختلف دامی تعریف شده و وجود داره که نیاز به مشابه انسانی آن نباشه
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۷
1
1
برخلاف نظر دوستمان که دامپزشکی یکی از بی برنامه تمرین ادارات است ،باید بگویم این حرف شما کاملا اشتباه و از روی بی اطلاعی است بنده به عنوان کارمند اداره دامپزشکی باید بگویم که این ادارات دامپزشکی نسبت به سایر ادارات عملکرد بهتری دارن،شما تا به حال به تامین اجتماعی،بیمازستاپها،دانشگاه علوم پزشکی ،یا سایر ادارات مراجعه کردید و برخورد آنها رو دیده آید اگر این طور بوده جز حسد منظوری ندارید
روشن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
0
1
ایشان چون جایگاه خود را یافته اند با حقیقت موجود و مشکلاتی که دامپزشکی دارد غریبه هستند. خیلی ایده آلیست فکر می کنند. البته امیدوارم حکیم مهر نیز قدری سیاست بخرج دهد و فعلا اینگونه ایده ال گرایی ها را نشر نکند. واقعا تجربه وزارت بهداشت قابل مقایسه با وزارت علوم نیست. حتی از لحاظ بودجه پایان نامه، حتی از لحاظ امکانات دروس عملی ما (دامپزشکی) در وزارت علوم تعریف نشده ایم.
نظر شما
ادامه