کد خبر: ۳۶۵۹

حکیم مهر - سازمان جهانی بهداشت در گزارش جدیدی اعلام کرد: شیوع تب دنگی در سرتاسر قاره آسیا به بالاترین رکورد رسیده است.

طبق آمار این سازمان، تب دنگی بیش از هر بیماری ویروسی ناقل پشه‌ی دیگری در جهان با سرعت زیاد منتشر می‌شود و سالانه بین 50 تا 100 میلیون نفر را مبتلا می‌سازد که معمولا 500 هزار مورد آن نوع شدید عفونت موسوم به تب «هموراژیک دنگی» است. این بیماری سالانه 22 هزار قربانی می‌گیرد که بیشتر آنها را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند.

بر اساس این گزارش، بیش از دو میلیارد و پنج میلیون نفر از مردم دنیا که حدود دو پنجم از جمعیت کل جهان را تشکیل می‌دهند در کشورهایی زندگی می‌کنند که تب دنگی در آنها شایع است و شامل کشورهای آفریقایی، شرق مدیترانه و آمریکایی هستند.

کشورهای کارائیب نیز در سال جاری میلادی با موجی از همه‌گیری این بیماری مواجه بوده‌اند به طوری که تا ابتدای ماه سپتامبر بیش از 80 هزار مورد ابتلا به این بیماری عفونی در منطقه کارائیب گزارش شده که بیمارستانها و مراکز بهداشتی را پر کردند.

این بیماری هم در مناطق روستایی و هم در مناطق شهری شایع می‌شود. امسال در آسیا تعداد مبتلایان به این عفونت به بالاترین حد خود رسید. برای مثال در تایلند امسال 57 هزار نفر به این عفونت مبتلا شدند که نسبت به همین دوره در سال گذشته این رقم دو برابر شده است.

تب دنگی بیماری ویروسی است که به دو شکل ساده و خونریزی کننده تظاهر می‌کند و ناقل آن یک پشه خاکی است که در جنوب شرق آسیا به شدت رایج است. این بیماری معمولا در کودکان زیر 10 سال که در منطقه آندمیک تب دنگی زندگی می‌کنند، دیده می‌شود.

علائم این بیماری شامل تب، سردرد، درد عضلانی و گاهی بثورات جلدی هستند. در نوع خونریزی کننده بیمار از ناحیه دهان، بینی و دستگاه گوارش دچار خونریزی می‌شود که اگر فرد در جریان بیماری دچار مرگ نشود، ظرف دو هفته بیماری بهبود پیدا می‌کند. در حال حاضر دارویی برای تب دنگی وجود ندارد و تمام درمانها تجربی و جبرانی هستند. مثلا در صورت خونریزی به بیمار خون تزریق می‌شود.

طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت، تنها راه موثر برای مبارزه با این عفونت مقابله با پشه ناقل آن است.

 

نظر شما
ادامه