کد خبر: ۳۶۷۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر


مدیرکل سازمان دامپزشکی استان تهران گفت: با توجه به قرار گرفتن عید قربان در فصل گرما و شیوع بیماری تب کریمه کنگو به طور جدی هشدار می‌دهیم که مردم از ذبح دام در محیط‌ شهر و روستا خارج از مراکز بهداشتی سازمان دامپزشکی خودداری کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان تهران، «دکتر سید اصغر برائی‌نژاد» پیش از ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت اجرای طرح نظارت بهداشتی بر ذبح دام در عید قربان در محل اداره دامپزشکی استان تهران برگزار شد، خاطرنشان کرد: با هماهنگی استانداری، شهرداری، وزارت جهاد کشاورزی،‌سازمان محیط‌زیست و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط قرار است، تا عید قربان امسال ۹۱ مرکز عرضه بهداشتی دام زنده در استان تهران برای ارائه خدمات به مردم فعال باشد، تا دام مورد نیاز برای قربانی کردن با رعایت شرایط بهداشتی در اختیارشان قرار بگیرد.

وی تأکید کرد: برای اعمال نظارت‌های بهداشتی بر ذبح دام در روزهای عرفه و عید قربان ۳۰۰ دکتر دامپزشک و کارشناس دامپزشکی و ناظر شرعی در این ۹۱ مرکز تحت پوشش مستقر خواهند بود.

دکتر برائی‌نژاد به پراکنش توزیعی این مراکز عرضه اشاره کرد و گفت: در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران این مراکز مستقر می‌شوند، مضاف بر اینکه ۱۴ کشتارگاه شهر تهران نیز این خدمات را در روز عید قربان ارائه خواهند کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که دام‌های زنده با توجه به شیوع بیماری‌های تب برفکی و تب کریمه کنگو آیا معاینات لازم را سپری می‌کنند که مدیرکل دامپزشکی استان تهران پاسخ داد: قبل از ورود دام به مراکز عرضه و ذبح این دام‌ها از طریق سامانه قرنطینه دامپزشکی مراحل نظارت بر سلامت را طی می‌کنند و همچنین نظارت‌های بهداشتی مجدداً قبل از ذبح دام و پس از کشتار مجدداً انجام می‌شود.

مدیرکل سازمان دامپزشکی استان تهران اضافه کرد: تفاوتی که امسال برای برگزاری عید قربان با سال قبل دارد، این است که در وضعیت هشداری هستیم که سازمان دامپزشکی برای بیماری تب کریمه کنگو اعلام کرده که می‌تواند مخاطرات تلخی را ایجاد کند و برای همین تقاضای‌مان این است که به ‌هیچ ‌وجه ذبح دام در مناطق شهری و روستایی خارج از نظارت‌ دامپزشکی انجام نشود و افراد اکیداً از این کار خودداری کنند.

وی در مورد راه‌های انتقال تب کریمه کنگو از دام به انسان این‌گونه توضیح داد که تماس با کنه‌های آلوده و گزش آنها، تماس با خون تازه و یا خونابه دام، ورود خون یا خونابه به مخاط چشم و یا زخم بدن و دهان و حتی تماس با گوشت تازه می‌تواند این بیماری را منتقل کند.

مدیرکل سازمان دامپزشکی استان تهران خاطرنشان کرد: از آنجایی ‌که بیماری تب کریمه کنگو علائم مشخصی در دام ندارد،‌ توصیه ما این است که مردم به ‌هیچ ‌وجه خودشان اقدام به ذبح دام نکنند و حتماً از مراکز تحت پوشش دامپزشکی دام خود را تأمین کنند.



انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
0
0
خداخیرت بده ایشالا..چ عجب...چشام.روشن شد.بلاخره یه اسمی از کارشناسای دامپزشکی اوردین
نظر شما
ادامه