کد خبر: ۳۶۸۰۱
 

معاون صید و بنادر ماهی‌گیری شیلات گیلان با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی در حال رصد هرگونه آلودگی در ماهی‌های استان گیلان است، اعلام کرد: تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر آلودگی بیش از حد استاندارد در دریا و رودخانه‌های استان گیلان اعلام نشده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «اکبر ایلدرم» ظهر امروز در نشست خبری در رشت اظهار داشت: ماهیگیری و صنایع و مشاغل وابسته به آن به برکت وجود تالاب و دریا و رودخانه‌ها از گذشته‌های دور در استان گیلان رونق داشته و نخستین جایگاه شیلاتی در بندرانزلی و کیاشهر بوده است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان تصریح کرد: سالانه به میزان 13 هزار تا 15 هزار تن از رودخانه‌های گیلان و دریا صید برداشت می‌شود و از خود تالاب یک هزار تن در سال صید برداشت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در استان گیلان 14 گونه صید که از نظر اقتصادی حائز اهمیت هستند مانند ماهی سفید، کفال، و انواع ماهیان خاویاری وجود دارد خاطرنشان کرد: ماهیان خاویاری جهت بازسازی و حفظ ذخایر و تکثیرش در انحصار دولت قرار دارد و عرضه آن در بازار ممنوع است.

ایلدرم با بیان اینکه تعداد 10 هزار نفر صیاد در پهنه آبی کاسپین به‌صورت مجاز مشغول صیادی هستند گفت: درآمد ناخالص سالانه این صیادان 130 میلیارد تومان است و 51 شرکت تعاونی پره از آستارا تا رودسر به فعالیت صیادی می‌پردازند.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان عنوان کرد: اگر هر صیاد را با صنایع قبلش که توربافی و تامین ادوات صید است و صنایع بعدی صید که شامل فرآوری و بازار است در نظر بگیریم، می‌توان گفت 20 هزار نفر در این حوزه مشغول به‌کار هستند.

وی با اشاره به اینکه 11 پایگاه حفاظت منابع در استان گیلان داریم و توانستیم از این طریق تا حدی جلوی صید غیرمجاز را بگیریم اظهار داشت: در 10 شهرستان استان گیلان ادارات شیلات پاسخگوی پرسش‌های مردمی هستند.

ایلدرم با تاکید بر اینکه میزان سرانه مصرف ماهی در جهان 20کیلوگرم است گفت: میزان سرانه مصرف ماهی در ایران 10.6 کیلوگرم و در استان گیلان 14.5 کیلوگرم برآورد شده که در استان ما نرخ ماهی تعیین کننده میزان مصرف خانوار است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان بیان کرد: ایجاد بازار الگویی ماهی در رشت در داد و ستد و عرضه بهداشتی ماهی بسیار تاثیرگذار بود و وظیفه اتحادیه‌ها است تا با رایزنی‌ها ماهی را در سبد کالای اقشار مختلف مردم قرار دهند.

ایلدرم با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی در حال رصد هرگونه آلودگی در ماهی‌های استان گیلان است اعلام کرد: تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر آلودگی بیش از حد استاندارد در دریا و رودخانه‌های استان گیلان اعلام نشده است.

وی با بیان اینکه ارزش غذایی ماهیان تفاوتی با هم ندارد و ماهی کیلکا با جثه کوچک ارزش غذایی بالایی دارد افزود: 95 درصد ماهی کیلکا برای تولید پودر ماهی جهت مصارف دامداری‌ها استفاده می‌شود و تنها 5 درصد آن به مصرف تازه خوری در بازار می‌رسد.

این مفام مسئول اظهار داشت: پرورش ماهی در قفس یکی از صنایعی است که زمینه آن در استان گیلان فراهم شده و این صنعت نوپا نیاز به ورود سرمایه‌گذاران دارد چرا که در آینده بخش عظیمی از تولید و پرورش ماهی را به خود اختصاص می‌دهد.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان با اشاره به اینکه 21 شرکت تعاونی پره موافقت اصولی پرورش ماهی در قفس را دریافت کرده‌اند گفت: به جامعه صیادی توصیه می‌شود که در این طرح مشارکت کنند تا متکی به دریا و فصل صید نباشند.
 
 
نظر شما
ادامه