کد خبر: ۳۷۵۰۳


کمیسیون اروپا مجموعه‌ای از بهترین روش های حمل و نقل حیوانات، که شامل اطلاعات مربوط به جابجایی طیور نیز می‌باشد را تهیه و ارائه نموده است.

به گزارش گروه بین الملل حکیم مهر، این راهنما بر اساس پروژه آزمایشی سه ساله، با هدف ایجاد رفاه گونه‌های اصلی دام‌های اهلی در حین حمل و نقل آنها صورت پذیرفته و در سال آینده نیز تکمیل خواهد شد. در این پروژه 16 شریک اروپایی بویژه کشورهای انگلستان، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، آلمان، لهستان، رومانی و یونان دخیل بودند.

در حین حمل و نقل طیور نیز بایستی از جنبه‌های مختلف، دقت لازم و کافی را بعمل آورد تا طیور در راحتی و رفاه کامل و بدون ایجاد هرگونه استرسی جابه‌جا شوند.

خلاصه ای از نکات کلی این شیوه‌نامه در رابطه با طیور به شرح ذیل می‌باشد.

- دقت و توجه کافی به جهت جلوگیری از ایجاد آسیب‌های استخوانی در حین حمل و نقل و جابجایی طیور

- حصول اطمینان از عملکرد مناسب سیستم تهویه مناسب برای پیشگیری از ایجاد استرس گرمایی و سرمایی در پرنده، زیرا امکان ایجاد تاثیر نامطلوب بر لاشه های پرکنده پرندگان را دارد.

- کنترل درجه حرارت، بویژه برای جوجه های داخل جعبه، زیرا استرس سرمایی منجر به ایجاد هیپوترمیا و بروز تلفات در آنها می شود.

- محدودیت آب و غذا نیز در حین حمل و نقل بویژه در پرندگان بالغ بسیار تاثیرگذار است.

- حمل مرغ ها به کشتارگاه در مدت زمانی بیش از 12 ساعت نیز می‌تواند بسیار استرس‌زا باشد. مخصوصا اگر شرایط آب و هوایی گرم و یا سرد باشد.

این مطالعه توصیه‌های کاربردی را به افراد و کارگران مسئول حمل و نقل و اطلاعات کافی در رابطه با آماده سازی امکانات و نحوه برخورد با برنامه‌های احتمالی، نوع حمل و نقل، فضای موجود در وسیله نقلیه، آماده‌سازی پرندگان برای سفر و امکانات لازم برای بارگیری را ارائه می‌دهد.

همچنین شامل نکات ویژه‌ای در زمینه آب و خوراک و استراحت پرنده، ضدعفونی و ایمنی زیستی پس از تخلیه پرندگان نیز می باشد.

منبع: Poultry World

 

نظر شما
ادامه