کد خبر: ۳۷۸۲۳



خرس کلاله، ملقب به «خسرو» که چندی پیش برای انجام معاینات دامپزشکی از استان گلستان به پناهگاه حیات وحش سمسکنده در مازندران منتقل شده بود پس از انتقال به استان گلستان در منطقه دره آلمه واقع در پارک ملی گلستان رهاسازی شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «امیر عبدوس»، مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان با اعلام این خبر گفت: خرس کلاله صبح امروز با حضور دکتر اکرامی، دامپزشک معتمد سازمان و مسئولان استانی و ستادی سازمان در منطقه دره آلمه واقع در پارک ملی گلستان رهاسازی شد.

وی افزود: با توجه به نزدیک بودن فصل رخوت زمستانی و لزوم برخورداری خرس‌های قهوه‌ای از ذخیره غذایی لازم، لاشه‌ دو مرال که اخیرا توسط شکارچیان کشته شده بودند را در نزدیکی محل رهاسازی خرس کلاله قرار دادیم تا حیوان پیش از فرا رسیدن سرما ذخیر غذایی لازم را اندوخته باشد.

گفتنی است، نتیجه رادیوگرافی خرس کلاله که به دلیل واکنش تهاجمی و وارد کردن خسارت خودروهای محیط زیست گلستان زنده‌گیری شده بود تا تحت معاینه قرار بگیرد، وجود یک گلوله چهارپاره را در دست چپ این حیوان به نمایش گذاشت. این گلوله به گفته اکرامی دامپزشک معتمد سازمان حفاظت محیط زیست، حرکت‌های طبیعی حیوان را تحت تاثیر قرار نداده و مانع از ادامه زندگی او در طبیعت نخواهد بود اما تا حدودی واکنش‌های تهاجمی و خشم حیوان را نسبت به انسان توجیه می‌کند.

به علاوه خشکسالی و عدم وجود منابع غذایی در ارتفاعات که این خرس گرسنه را به پایین‌دست سوق داده هم در بروز رفتار تهاجمی این حیوان موثر واقع شده است. رفتاری که اکرامی آن را با توجه به آنچه بر خرس کلاله گذشته کاملا طبیعی می‌داند.

اکرامی با بیان اینکه خرس کلاله طی روزهای گذشته، به مراتب بیشتر از روزهای قبل در قفس، بی‌تابی می‌کند به تسنیم گفته بود: به نظر من صلاح نیست حیوان بیش از این زجر بکشد. آثاری از مشکل جسمانی در بدن این خرس مشاهده نمی‌شود. حرکت‌های حیوان طبیعی است و حتی تهاجمی‌ بودنش هم با توجه به گرسنگی ناشی از خشکسالی امسال و آزاری که از انسان‌ها دیده به نظر طبیعی می‌رسد.

یک خرس قهوه ای تنومند در جاده روستای صالح آباد از توابع شهرستان کلاله مشاهده شد. پس از حضور نیروهای محیط زیست استان گلستان در محل، محیطبانان سعی کردند حیوان را با ایجاد سر و صدا و شلیک تیر هوایی به سمت ارتفاعات هدایت کنند اما حیوان پس از مدتی به سمت دامنه‌های مرتفع حرکت کرد و در جنگل ناپدید شد.

صبح روز بعد این خرس در حالی که به گفته مسئولان محیط زیست گلستان رفتاری تهاجمی داشت در اطراف جاده مشاهده شد. خرس کلاله سرانجام با حضور بهرنگ اکرامی، دامپزشک معتمد اداره کل محیط زیست مازندران زنده‌گیری و برای انجام معاینات و درمان احتمالی به پناهگاه حیات وحش سمسمکنده در مازندران منتقل شد.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
نظر شما
ادامه