کد خبر: ۳۷۹۷

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد، اراک، نجف‎آباد، نور، نهبندان، آذربایجان غربی، مشهد مقدس

 

غبارروبی و عطرافشانی گلزار شهدای یاسوج در روز ملی دامپزشکی

 

همزمان با روز ملی دامپزشکی گلزار مطهر شهدای یاسوج توسط رئیس شورای نظام دامپزشکی استان کهکیلویه و بویراحمد و جمعی از اعضای نظام دامپزشکی استان غیارروبی و عطر افشانی شد.

در این آیین معنوی که به مناسبت روز ملی دامپزشکی انجام شد، حضار با اهداء شاخه گل و عطرافشانی قبور شهدا به مقام شامخ آن عزیزان ادای احترام کرد.

بعد از این آیین، مراسم دعای پرفیض زیارت عاشورا در جوار شهدای دفاع مقدس برگزار شد.

 

----------------------------------------------------

 

طی یک‌سال گذشته؛
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اراک خبر داد:
موردی از بیماری فوق حاد پرندگان در شهرستان مشاهده نشد

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اراک گفت: بر اساس آزمایشات صورت گرفته، طی یک‌سال گذشته موردی از بیماری فوق حاد پرندگان در سطح شهرستان مشاهده نشده است.

سیروس سلمان‌نژاد با اشاره به اقامات دامپزشکی در راستای مبارزه با بیماری‌های دام و طیور اظهار کرد: این بخش از فعالیت‌های دامپزشکی با هدف پیشگیری، شناسایی و کنترل بیماری‌ها صورت می‌پذیرد.

وی با اشاره به اینکه به این منظور یک هزار و 131 واحد پرورشی طیور صنعتی، بومی، ‌تالاب، کشتارگاه و مراکز عرضه پرنده زنده در این مدت مورد بازدیدهای کارشناسانه صورت گرفته‌اند، گفت: واکسیناسیون 28 میلیون و 203 هزار و 544 قطعه طیور صنعتی وسنتی علیه بیماری‌های نیز در این مدت صورت گرفته است.

سلمان‌نژاد در خصوص عمده بیماری‌های مشاهده شده در جمعیت طیور شهرستان تصریح کرد: گامورو، ‌نیوکاسل، برونشیت، آنفلوانزا، مارک، ‌لارنگوتراثیت، ‌آبله، آتسفالومیلیت، کوریزا، کوکسیدیوز و رئوویروس از جمه عمده بیماری‌های قابل مشاهده در جمعیت طیور شهرستان است که به همت دامپزشکی طیور علیه این بیماری‌ها واکسینه شده‌اند.

وی از درمان یک میلیون و 891 هزار و 470 قطعه طیور بیمار طی یک سال گذشته در دامپزشکی شهرستان خبر داد و افزود: به منظور کنترل سلامت طیور، در این مدت پنج میلیون و 261 هزار و 702 قطعه جوجه‌ریزی در واحدهای پرورش طیور صورت گرفته است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اراک در پایان با اشاره به اینکه تاکنون موردی از آنفلوانزای فوق حاد در پرندگان سطح شهرستان مشاهده نشده است، گفت: به منظور مقابله با شیوع بیماری در سطح شهرستان، 950 نمونه از واحدهای پرورشی طیور صنعتی و بومی جهت انجام آزمایش به منظور شناسایی بیماری‌ها خصوصا آنفلوانزای فوق حاد پرندگان گرفته شده که خوشبختانه موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشد.

---------------------------------------------------

 

مدیر شبکه دامپزشکی نجف‌آباد خبر داد:
ساماندهی 96 درصد از خوردوهای حمل گوشت نجف‌آباد

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان نجف‌آباد از ساماندهی 96 درصد از خوردوهای حمل گوشت در شهرستان نجف‌آباد خبر داد.

محمدمسعود مامن‌پور با اشاره به وظیفه دامپزشکی مبنی بر نظارت بر تولید و عرضه فراورده‌های خام دامی گفت: در شهرستان نجف‌آباد تاکنون 96 درصد از خودروهای حمل گوشت ساماندهی شده‌اند و مابقی نیز در حال انجام است.
وی افزود: شبکه دامپزشکی به منظور حمل بهداشتی فراورده‌های گوشتی تا محل توزیع و عرضه بر خوردوهای حمل گوشت نظارت دارد و تنها خودروهایی که مجوز حمل از شبکه دامپزشکی داشته باشند مجاز به حمل فراورده‌های گوشتی هستند.
مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان نجف‌آباد با اشاره به بعضی معضلاتی که بر اثر مصرف فرآورده‌های غیربهداشتی در جامعه به وجود می‌آید، بیان داشت: بسیاری از بیماری‌ها و مسمویت‌های غذایی بر اثر مصرف فرآورده‌های غیربهداشتی ایجاد می‌شود که در این راستا سازمان دامپزشکی از تولید تا کشتار دام و ورود به بازار مصرف نظارت لازم را دارد.
وی اضافه کرد: سازمان دامپزشکی با توجه به اهمیت این موضوع بر مراکز مرتبط اعم از کشتارگاه‌های دام و طیور، کارخانجات بسته‌بندی، فروشگاه‌ها و مواردی از این قبیل نظارت دارد و با همکاری نیروی انتظامی و دادگستری با متخلیفن برخورد قانونی می‌کند.
مامن‌پور همچنین از ضرورت اخذ گواهی حمل گوشت به منظور حمل و نقل بین شهری و بین استانی گوشت توسط خوردوهای حمل فراورده‌های گوشتی خبر داد و گفت: در صورتی که قصد حمل گوشت از یک استان به استانی دیگر باشد باید گواهی حمل توسط دامپزشکی برای خوردو صادر و در سیستم قرنطینه‌ای سازمان دامپزشکی به ثبت برسد که در شش ماه نخست امسال 654 مورد گواهی حمل گوشت در شهرستان نجف‌آباد صادر شده است.

--------------------------------------------------

 

سرپرست دامپزشکی نور:
420 کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی در نور منهدم شد

سرپرست دامپزشکی نور گفت: 420 کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی در نور منهدم شد.

مجید غلام‌پور از انجام 304 مورد بازدید از مراکز تولید و توزیع فرآورده‌های خام دامی در دو ماه گذشته خبر داد.
سرپرست دامپزشکی نور افزود: در طرح ویژه کنترل و نظارت ماه مبارک رمضان روزانه دو اکیپ نظارتی و بازرسی از 8 صبح تا 8 شب در سطح شهرستان مشغول فعالیت بازرسی و نظارت بودند.
غلام‌پور حجم کاری انجام شده در طول طرح را 320 نفر ساعت اعلام کرد و گفت: در این طرح 300 مورد بازدید از190 مرکز عرضه و فروش فرآورده‌های خام دامی انجام شد.
سرپرست دامپزشکی نور افزود: همچنین چهار مورد بازدید از دو مرکز تولید و بسته‌بندی فرآورده‌های خام دامی انجام شد که در مجموع 420 کیلوگرم از فرآورده‌های فاسد شناسایی، کشف و معدوم شد
غلام‌پور تصریح کرد: در این رابطه 10 مورد نیز با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.
سرپرست دامپزشکی نور همچنین از برخورد با سه دستگاه خودروی عرضه کننده غیرمجاز فرآورده‌های خام دامی خبر داد.
غلام‌پور با تأکید بر ضرورت نظات بر واحدهای دامی گفت: کشتار در کشتارگاه‌های نظارت شده با رعایت موازین بهداشتی و شرعی صورت می‌گیرد.
سرپرست دامپزشکی شهرستان نور ادامه داد: پرهیز از خرید گوشت‌های بدون مهر دامپزشکی یکی از مواردی است که مردم باید به آن توجه کنند.
وی با اعلام اینکه در طول چند سال گذشته ساخت کشتارگاه‌های صنعتی در دستور کار مسئولان دامپزشکی استان قرار گرفته است، بیان داشت: این کار تا حذف کشتارگاه‌های سنتی باید ادامه داشته باشد.

----------------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان:
نهبندان 22 واحد مرغداری فعال دارد 


رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان گفت: هم‌اکنون 22 واحد مرغداری در سطح شهرستان نهبندان فعالیت می‌کند.

عباس نیک‌پور در مراسم بازدید فرماندار نهبندان از مجموعه شبکه دامپزشکی شهرستان افزود: شهرستان نهبندان دارای دو پست دامپزشکی در روستاهای دهک و بندان است.
وی با بیان اینکه تنها پست قرنطینه‌ای دامی شهرستان در محل پلیس‌راه نهبندان واقع شده است، اظهار داشت: عمده وظایف سیستم ثبت عملیات واکسیناسیون واحدهای اپیدمیولوژیک و گزارش‌گیری از عملکرد و ردیابی بیماری در سطع روستا است.
رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان در مورد آزمایشگاه و کلنیک شبکه گفت: با توجه به تجهیزات خوب شبکه تهیه انواع محیط کشت بیماری و انجام انواع مختلف آزمایشات میکروبی در زمینه تشخیص بیماری و درمان‌های دام و طیور در اداره صورت می‌گیرد. نیک‌پور با اشاره به اینکه در حال حاضر 785 واحد دامداری (اپیدمیولوژیک) فعال و غیرفعال در سطح شهرستان وجود دارند، تصریح کرد: طی شش ماهه نخست سال جاری از 47 تن و 509 کیلوگرم گوشت قرمز بازدید بهداشتی صورت پذیرفته است.
فرماندار نهبندان ضمن بازدید از آزمایشگاه و تجهیزات آن از کلینیک، سردخانه و مواد بیولوژیک شبکه بازدید کرد و گفت: با توجه به آنکه اکثر عوامل بیماری‌زا در انسان‌ها از عوامل مشترک بین انسان و دام است اقدامات و فعالیت‌های دامپزشکی نقش مهمی در حفظ سلامت انسان‌ها دارد.
حسین شرافتی روز دامپزشکی را به سربازان گمنام عرصه بهداشت عمومی تبریک گفت و اظهار داشت: پرسنل دامپزشکی با فعالیت‌های مستمر و خدمت‌رسانی به محروم‌ترین نقاط روستاها برای حفظ سلامت انسان‌ها و دام‌های دامداران و جلوگیری از وارد شدن خسارات به آنان نقش برجسته‌ای را در این راستا ایفا می‌کنند.
وی ادامه داد: برای داشتن جامعه‌ای سالم و دور از بیماری‌ها دامپزشکی نظارت بر فرآورده‌های خام دامی را برای بهبود و سلامت مواد غذایی خام دامی انجام می‌دهد.
-------------------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی:
آذربایجان غربی رتبه نخست بررسی بیماری‌های دامی را کسب کرد


مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: آذربایجان غربی امسال رتبه نخست بررسی بیماری‌های دامی را کسب کرده است.

شهرام دیلمقانی اظهار داشت: اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی در ارزیابی عملکرد ادارات کل دامپزشکی استان‌های سراسر کشور نیز رتبه برتر را به خود اختصاص داده است.
وی در ادامه با اشاره به عملکرد این اداره کل اضافه کرد: 156 تن و 541 کیلوگرم انواع فرآورده‌های دامی از آذربایجان غربی از طریق گمرکات رسمی و بازارچه‌های پیله‌وری مرزی به خارج از کشور صادر شده است.
دیلمقانی اضافه کرد: در این مدت انواع فرآورده‌های دامی از جمله گوشت کبک، ماهی منجمد و زنده، پشم، عسل، خوراک ماهی، تخم‌مرغ خوراکی و 3 میلیون و 119 هزار قطعه جوجه یک روزه، 578 هزار و 80 عدد تخم‌مرغ نطفه‌دار، 150 کندوی زنبور عسل، 4 هزار قطعه بچه ماهی و ماهی زینتی، 478 رأس دام زنده ( گاو و گوساله ) پس از کنترل‌های بهداشتی، انجام آزمایشات لازم و صدور گواهی حمل بین‌المللی به کشورهای عراق، ارمنستان، جمهوری خودمختار نخجوان و آذربایجان صادر شده است.
وی تصریح کرد: در شش ماه نخست امسال در کشتارگاه‌های استان آذربایجان غربی تعداد 45 هزار و 940 رأس گاو، گوساله، گاومیش، گوسفند و بز تحت نظارت بازرسان بهداشت گوشت اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی ذبح و مورد معاینه و بازرسی بهداشتی قرار گرفتند.
بنا به گفته دیلمقانی در این مدت از مقدار 4 هزار و 904 تن گوشت استحصال شده مقدار 27 تن غیر قابل مصرف تشخیص داده شده و پس از ضبط و خارج‌سازی از چرخه مصرف از سوی بازرسان بهداشت گوشت معدوم شدند.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی علت معدوم‌سازی گوشت‌ها، آلودگی آنها به عوامل انواع بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک قابل انتقال به انسان بوده است.
-------------------------------------------------------

 

از طریق مصرف خام فرآورده‌های دامی؛
850 بیماری مشترک بین انسان و حیوان منتقل می‌شود


رئیس دامپزشکی مشهد گفت: حدود 800 تا 850 بیماری مشترک بین انسان و حیوان وجود دارد که غالب آن از طریق تماس مستقیم با حیوان یا مصرف خام فرآورده‌های دامی به انسان منتقل می‌شود.

دکتر مسعود ابراهیمی اظهار داشت: سرمایه دامی بعد از نفت دومین سرمایه از بعد اشتغال‌زایی سرمایه در کشور است و حفظ و حراست از این سرمایه به عهده دامپزشکی است.
رئیس دامپزشکی مشهد تصریح کرد: صیانت از سرمایه دامی کشور از طریق پیشگیری از بیماری‌ها، انجام واکسیناسیون، درمان و ریشه‌کنی بیماری‌های دامی را سازمان دامپزشکی انجام می‌دهد.
وی تأکرد کرد: مردم به صورت مستقیم با دام (دامداران)، یا غیرمستقیم با فرآورده‌های دامی به عنوان مصرف‌کننده یا به دلیل اشتغال در عرصه صنایع تبدیلی و تولیدی با دام و فرآورده‌های دام در ارتباط‌ هستند که این تماس در واقع زمینه انتقال بیماری‌های مشترک بین حیوان و انسان را از حیوان به انسان فراهم می‌کند.
ابراهیمی افزود: بیماری‌های مهمی مثل شاربن (سیاه زخم)، برسلوز (تب مالت)، هاری، سل از بیماری‌های مشترک خطرناک و گاه همراه با مرگ برای انسان و حیوان است و صنعت دامداری را به مخاطره می‌اندازد.
رئیس دام‌پزشکی مشهد با بیان مطلب فوق خاطر نشان کرد: دامپزشکی با نظارت بر دام و فرآورده‌های خام آن، انتقال این بیماری‌ها را از دام به انسان کنترل کرده و مانع بیماری‌ها می‌شود.
وی با اشاره به این‌که تمام رستوران‌ها، کشتارگاه‌ها و مراکز عرضه تولید و نگهداری فرآورده‌های خام دامی نظیر گوشت قرمز، گوشت سفید، عسل، تخم مرغ و... از زمان تولید تا زمان مصرف در سبد خانوار مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: تمام این موارد در کنترل سازمان دامپزشکی است.
وی خاطر نشان کرد: بحث بیماری‌های نو‌پدید یا باز‌پدید نظیر جنون گاوی، آنفولانزای فوق حاد و بیماری سارس از مسائلی است که کنترل آن به دلیل بحث سرمایه دامی حائز اهمیت است.
ابراهیمی با اشاره به این‌که بیماری‌های فوق بومی نیست و همیشه وجود ندارد،‌ اظهار داشت: اقدام به کنترل و ایجاد یک برنامه مراقبت فعال و یک برنامه خاص نظارتی برای برخورد با این بیماری‌ها ضروری به نظر می‌رسد.

 

نظر شما
ادامه