کد خبر: ۳۸۱۵۷
 

تلفات 60هزار قطعه ای مرغ تخمگذار در چناران آنفلوآنزا نبود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان چناران، یک واحد مرغداری تخمگذار 60 هزار قطعه ای با تلفات 99 درصدی طی 8 ساعت روبرو شد.

رییس شبکه دامپزشکی چناران با اعلام این خبر گفت: یک واحد مرغداری تخمگذار در چناران درگیر تلفات 99 درصدی شد که با توجه به اینکه این شهرستان در سال گذشته با رخداد این بیماری در چندین واحد تخمگذار مواجه شده بود لذا ظن اولیه به بیماری آنفلوآنزای فوق می رفت. 

«دکتر سیاح» افزود: پس از اطلاع از تلفات ضمن قرنطینه نمودن واحد مذکور واحد طیور این شبکه اقدام به نمونه گیری های اولیه نمود که جهت آزمایشات لازم به آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی ارسال گردید که نتایج آزمایشات حاکی از عاری بودن گله از بیماری خاصی بود.

وی تصریح کرد: علی رغم اینکه این واحد یکی از مرغداری های پیشرفته و مجهز به تجهیزات روز در شش طبقه و برای اولین بار اقدام به پولت ریزی نموده است، در بررسی های صورت گرفته و چک کردن دوربین های مدار بسته محرز گردید که تلفات به علت نقص مدیریتی و کوتاهی کارگر مرغداری مذکور در خصوص خاموش نمودن تهویه ها در هنگام توزیع دان و عدم روشن نمودن مجدد تهویه ها بوده است.

وی افزود: از طرفی با توجه به اینکه قفس های واحد فوق شش طبقه بوده و همچنین جمع آوری کود به صورت اتومات به وسیله نوار نقاله صورت می گیرد (این گونه واحدها فاقد چاله جمع آوری کود می باشند) لذا جمیع موارد فوق باعت تجمع گاز در سالن و کاهش میزان اکسیژن و همچنین با توجه به روشن بودن هیتر افزایش دمای سالن شده است که در نهایت منجر به تلفات 99 درصدی گردیده است.

این مسئول ضمن اشاره به وجود 35 واحد تخمگذار در شهرستان چناران بیان داشت: متاسفانه واحد فوق علی رغم تذکرات دامپزشکی مبنی بر بیمه نمودن واحدهای تخمگذار و پرورش متاسفانه فاقد بیمه بوده است لذا مجددا یادآوری می کنیم به منظور جبران بخشی از خسارات ناشی از بیماری شایسته است کلیه مرغداری های تخمگذار، گوشتی، و پرورش پولت نسبت به بیمه نمودن طیور خود اقدام نمایند.

دکتر سیاح افزود: کلیه تلفات واحد فوق با نظارت این شبکه به صورت بهداشتی دفن شد.

 
 
 
نظر شما
ادامه