کد خبر: ۳۸۲۲۵


برخی از صاحبان گربه ها معتقدند که ناخن‌های گربه بایستی کوتاه شود و یا حتی گاهی آخرین بند انگشت این حیوانات، در آخرین حلقه جهت نداشتن پنجه قطع می‌شود که به این عمل declawing می‌گویند.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، «دکتر راشل فوئنتس» گزارشی از وضعیت گربه ای را می‌دهد که تحت عمل declawing قرار گرفته و بر حسب تصادف بخشی از بافت ناخن باقی مانده بود. البته پس از این عمل به ندرت بافت باقی مانده توانایی رشد دارد، اما در صورت رشد به حالت مارپیچ وارد گوشت شده و باعث ایجاد عفونت در حیوان می‌شود. در این مورد گزارش شده، ناخن عفونت کرده بود و در مچ دست گربه، توده‌ای عفونی به اندازه توپ پینگ پونگ پدیدار شده بود.


 

فرآیند کشیدن ناخن در گربه‌ها و یا onychectomy، روشی انتخابی است که نیازمند بیهوش نمودن حیوان و همچنین کنترل درد تا زمان بهبودی گربه می‌باشد.

برخی از دامپزشکان بدون توجه به خطرات ناشی از این عمل به عنوان عملی درآمدزا آن را انجام می‌دادند. پروژه‌ای که در سال 2003 تحت عنوان Paw نامیده شد، نشان داد که 75 درصد از دامپزشکان منطقه لس آنجلس موافق انجام این عمل هستند؛ اگرچه این عمل بر خلاف دستورالعمل انجمن دامپزشکی آمریکا می‌باشد.

انجمن دامپزشکان آمریکا (AVMA) زمانی این روش را توصیه می‌کند که که تمام روش‌های دیگر در مورد کاهش خراش های حاصل از پنجه های گربه ناکارآمد باشد و در صورتیکه که صاحب حیوان از تمام خطرات احتمالی این روش کاملا آگاه باشد، اجازه انجام این عمل را می‌دهد. امروزه بسیاری از دامپزشکان این عمل را رد می‌کنند و هم‌اکنون در لس‌آنجلس ممنوع می‌باشد.

این انجمن، مقاله‌ای در رابطه با انجام عمل declawing به چاپ رسانده که در آن، به این موضوع اشاره شده که علی رغم غیر انسانی بودن این عمل، نکته مهم درد بسیار شدید آن در حیوان است و این جراحی خود می‌تواند سبب ایجاد عفونت و درد مادام‌العمر در حیوان شود.

از روش‌های انسان دوستانه جایگزین این عمل، می‌توان به استفاده از ژل پوشاننده بر روی پنجه های گربه، کوتاه کردن ناخن‌ها و یا آموزش حیوان جهت پنجه نکشیدن است. با تعیین جایگاهی برای خراشیدن و دادن جایزه به حیوان می‌توان به او آموزش بدهید و همچنین با شناختن رفتارها و حرکات او از خراشیدن بدنتان توسط پنجه حیوان در امان باشید.

در برخی شهر‌ها و بسیاری از کشورها عمل کشیدن ناخن گربه‌ها به عنوان اقدامی غیر اخلاقی ممنوع می‌باشد. در مقاله شماره 10 کنوانسیون اروپا جهت حفاظت حیوانات خانگی، عمل کشیدن ناخن‌ها یا declawing ممنوع اعلام شده است. تنها استثنائات اندکی در این قانون وجود دارد که درصورت لزوم و با توجه به سلامت حیوان قابل اجرا می‌باشد.

فوئنتس اظهار داشت که گربه اشاره شده در تصاویر، ماه پیش تحت عمل جراحی قرار گرفت و کاملا بهبود یافت.

منبع: newsweek

نظر شما
ادامه