کد خبر: ۳۸۳۶۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

 


محققان بر اساس تحقیقات پیشرفته در رابطه با باکتریو‌فاژ، توانستند مایکوباکتریای زنده را در خون و یا شیر دام در عرض 6 ساعت شناسایی نمایند و بدین‌ترتیب به سرعت گاوهای بیمار تشخیص داده می‌شوند.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، ابداع تستی منحصر به فرد که توانایی تشخیص بیماری‌هایی نظیر توبرکلوزیس و بیماری یون را در سطح جهانی دارد، دارای ارزشی معادل میلیاردها پوند می باشد و از پایان ماه نوامبر به صورت تجاری در دسترس آزمایشگاه‌های دامپزشکی انگلستان قرار خواهد گرفت.

این تست بی‌نظیر، بر اساس تحقیقات پیشرفته باکتریوفاژ توسط «دکتر کت ریز»، استاد رشته میکروبیولوژی در دانشگاه ناتینگهام و همکارش «بن اسویفت» صورت گرفته است.

آزمایش فوق در عرض شش ساعت قادر به تشخیص مایکوباکتریای زنده در خون و شیر خواهد بود و با شناسایی سریع دام‌های آلوده و حذف آن از ابتلای سایر دامهای گله پیشگیری خواهد شد.

ریز می‌گوید: تست رایج تشخیص این باکتری که هم‌اکنون توسط دامپزشکان مورد استفاده قرار می‌گیرد، آزمایش واکنش پوستی (جهت توبرکلوزیس) است که بر اساس پاسخ ایمنی حیوان بوده و پس سه روز نتیجه آشکار خواهد شد. موضوع نگران کننده این تست آن است که حدود 20 درصد از گاوهای بیمار تشخیص داده نمی‌شوند و آزمایشات بیشتری جهت تشخیص بیماری مورد نیاز می‌باشد.

 

وی افزود آزمایش جدید ما تنها تست بی نظیری است که با سرعت و ویژگی و حساسیت بالا وجود باکتری را در خون و شیر به طور مستقیم شناسایی می‌نماید. به علاوه این تست، قدرت تفریق حیوان آلوده و واکسینه شده را دارد.

ریز اذعان داشت تست تشخیصی جدید منحصرا مختص گاو نمی‌باشد و برای همه گونه‌های حیوانی و همچنین سایر بیماری های مایکوباکتریایی قابل استفاده است. البته انجام این پروژه در انگلستان، متحمل مشکلاتی نیز بوده است. به عنوان مثال طبق قوانین انگلستان، دامپزشکان اجازه خونگیری از گاو زنده سالم و بدون عارضه را جهت انجام مراحل مختلف این تست نداشتند، البته نمونه گیری شیر امکانپذیر بود.

حساسیت و دقت

یکی از مزیت‌های بزرگ این تست برای دامپزشکان و دامپروران، دارا بودن حساسیت، دقت و ویژگی بالای آزمایش می‌باشد. همچنین با وجود تشخیص فوق‌العاده سریع و دقیق و نتایجی درست دامدار متحمل هزینه بیشتری نسبت به تست های در حال انجام کنونی نخواهد شد.

یکی از معضلات کنونی تشخیص این بیماری برای دامپزشکان، وجود منفی کاذب در نتایج آزمایشات است و همین امر منجر به گسترش بیماری مجدد در میان گله می‌شود. این تست قادر است بیماری را قبل از ایجاد واکنش پوستی در حیوان تشخیص بدهد.

منبع: Vet Times

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۸
0
0
پس ادعای چندین ساله و پر طمطراق ساخت کیت یون که در بخش توبرکولین ساخته شده بود بکجا رسید؟!!!!
احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
0
0
خبر خوبی بود.
اگر واقعا در این حد که در متن امده کارایی داشته باشه بسیار عالیه!
متاسفانه به دلیل سنتی بودن شرایط دامداری ها و حتی نبود باکس دراکثر دامداری های صنعتی انجام تست سل توسط همکاران با مشقت زیاد انجام می شودکه طبیعتا دقت در کار هم تحت تاثیر این شرایط غیر استاندارد قرار می گیرد.
نظر شما
ادامه