کد خبر: ۳۸۳۷۸

 


دانشمندان موردی از ابتلای یک نفر دامپزشک را به بیماری آنفلوانزای پرندگان گزارش دادند، که در اثر تماس با یک گربه بیمار در پناهگاه حیوانات در شهر نیو‌یورک مبتلا شده بود.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، بر اساس گزارش مرکز کنترل بیماریها (CDC)، ابتلای این گربه در دسامبر 2016 رخ داد و دامپزشک، در تماس با این بیمار، دچار آنفلوانزای پرندگان سویه H7N2 شده بود. گربه مبتلا به این بیماری تلف شد.

«دکتر آتاناسکا مارینوا پتکوا» سرپرست تیم CDC و میکروبیولوژیست و محقق آنفلوانزا، می‌گوید: در گذشته فقط موارد ابتلای انسانی با H7N2 مربوط به کارکنان مرغداری که در تماس با پرندگان مبتلا به این سویه بودند، بوده است و گزارش دیگری در رابطه با موارد مبتلای در تماس با گربه در انسان وجود نداشت.

بر طبق گفته محققان، آزمایشات وسیعی که توسط امکانات CDC صورت گرفت، نشان داد که آرایش ژنتیکی سویه H7N2 در گربه و دامپزشک مبتلا  99/9 درصد مشابه ویروسهای مرتبط با سویه H7N2 جدا شده از پرندگان در ایالات متحده بوده است.

 

بیش از 350 نفر از افراد، در بخش بهداشت نیویورک از جهت ویروس آنفلوانزا مورد آزمایش قرار گرفتند و هیچگونه نمونه مثبتی یافت نگردید.

این گزارش از بیماری، حاکی از آن است که ویروس سویه H7N2 دچار تغییرات ژنتیکی زیادی در گربه و انسان شده است و ویروس جدا شده از طیور و پرندگان وحشی، دچار سیر تکاملی پیشرونده‌ای می‌باشد.

اما یکی از متخصصین بیماری‌های عفونی تنفسی گفت: صاحبان حیوانات وحشتی از این موضوع نداشته باشند.

«دکتر آلن منش» می‌گوید: البته در جواب این سوال که آیا بیماری آنفلوانزای پرندگان از گربه‌ها به انسان منتقل می‌شود؟ باید گفت: بله، البته این موضوع ممکن است بسیار نادر باشد و این تنها مورد گزارش شده در این سالها می‌باشد.

پس به هر صورت با وجود این مورد از ابتلای انسانی، CDC و متخصصان بایستی مراقب باشند. در حقیقت این امکان وجود دارد که در نهایت فرم بیماریزای آنفلوانزا همانند آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یکی از دامهای اهلی را بیمار نموده و این ویروس نیز به نوبه خود، توانایی بیماریزایی در انسانها را کسب نماید.

منش همچنین تاکید نمود که ابتلای دامپزشک به این بیماری بسیار ناخوشایند بود اما خوشبختانه وی جان سالم به در برد. انجام اقدامات احتیاطی در مقابل انتقال این ویروس از حیوانات خانگی همانند انجام اقدامات مربوط به انتقال در بین انسانها می‌باشد. بایستی در معرض ترشحات گربه و یا سگی که دچار بیماری است نباشیم و در زمان بیماری  حیوان، مرتبا دستانمان را بشوییم.

این گزارش از بیماری در 16 ماه نوامبر در نشریه CDC تحت عنوان Emerging Infectious Diseases به چاپ رسیده است.

منبع: consumer.healthday


نظر شما
ادامه